Траєкторія ефективної комунікації вчителя: особливості професійно-мовленнєвого спілкування.
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.406Анотація
У запропонованій статті висвітлено траєкторію ефективної комунікації вчителя, зокрема, окреслено особливості професійно-мовленнєвого спілкування. Досліджено запити й потреби педагогів та вироблено практико-орієнтовані рекомендації, поради, щодо особливостей професійно-мовленнєвого спілкування вчителя.
Підкреслено, що сучасне суспільство потребує педагогів нової формації, здатних легко входити в культурний та міжкультурний простір, якісно засвоювати та передавати основні смисли і цінності духовної культури людства, володіти високою культурою мовлення. Виокремлено форми комунікативного процесу та мовленнєвої комунікації. З’ясовано, що наслідком розширення сфери застосування усного мовлення є зниження культури мовлення писемного та погіршення грамотності. Проаналізовано сучасні дослідження з окресленої проблеми. Визначено певні труднощі щодо побудови траєкторії ефективної комунікації сучасного вчителя, зокрема: потреба в універсальному інструменті для подолання освітніх втрат та розривів; пошуки шляхів підвищення якості мовної освіти; необхідність у мовно-національній самоідентифікації педагогів; вироблення та розвиток мовної стійкості освітян; створення мовленнєвого середовища, яке б сприяло розвитку навичок ефективної комунікації; створення педагогічного осередку для розвитку та удосконалення культури мовлення та культури спілкування; розроблення методичного інструментарію для реалізації в закладах загальної середньої освіти Стратегії читання тощо.
Подано приклади різнорівневих вправ і завдань, які сприяють удосконаленню професійно-мовленнєвого спілкування. Надано практичні рекомендації щодо реалізації особистісної траєкторії ефективної комунікації в освітньому процесі.
Зроблено висновки про те, що у педагогів зростає мотивація щодо вдосконалення української мови. Зазначено, що власним прикладом педагоги переконують учнів у тому, що державна мова є для українського народу найвищою цінністю. Уточнено, що потребує подальшого вивчення розвиток мовленнєвої культури вчителів та впровадження лінгводидактичних стратегій правописної, риторичної та мовно-комунікативної компетентностей педагогів у системі неперервної педагогічної освіти.
Завантаження
Посилання
Бацевич Ф. С. Словник термінів міжкультурної комунікації. Київ, Довіра, 2007. 205 с.
Волкова Н. П. Професійно-педагогічна комунікація. Київ, Альмаматер, 2006. 256 с.
Дика Н. Розвиток професійної компетентності вчителя-словесника в умовах цифрового середовища. Pedagogical and Psychological Education as a component of the Education Sistem in Ukraine and
the EU countries, 2020, August 3 — September 11, Republic of Poland, Wloslawek, S. 82–85. URL: https://
elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/32197/1/N_Dyka_konference_2020.pdf
Надім’янова Т. Особливості професійно-педагогічної комунікації у діяльності вчителя початкової школи. Рідне слово в етнокультурному вимірі. Дрогобич, 2018. С. 200-211.
Сисоєва С. Освітні системи країн Європейського Союзу: загальна характеристика: навч. посіб.
Київський університет імені Бориса Грінченка. Рівне: Овід, 2012. 352 с.
Natalia Dyka, Olha Tretiak, Svitlana Horobets, Yaroslav Yakunin, Maryna Shopina, Svitlana Tsybulska.
The Impact of Digitalization of Education on the Development of Key Teacher Competencies. Revista de la
universidad del zulia, 14 (41). 2023. Р. 187-205
Miyer T., Dyka N., Tretіak O., Zhurba K., Holodiuk L., Stetsyk S. Information and information resources
as social and personal values of education and of subjects of the educational process in the information era.
AD ALTA. Journal of Interdisciplinary Research. № 13 (1). 2023. Р. 6-12.
Miyer T., Holodiuk L., Dyka N. and other. Permanence of professional self-determination
in the conditions of socio-economic transformations and processes in the labor market. Ad alta. Journal
of Interdisciplinary Research. 2022. Р. 129-134.
Bacevych F. (2007). Slovnyk terminiv mizhkuljturnoji komunikaciji. [Dictionary of terms of intercultural
communication]. Kyjiv, Dovira, 205 s. [in Ukrainian].
Volkova N. (2006). Profesijno-pedaghoghichna komunikacija. [Professional and pedagogical
communication]. Kyjiv, Aljmamater, 256 s. [in Ukrainian].
Dyka N. (2020). Rozvytok profesijnoji kompetentnosti vchytelja-slovesnyka v umovakh cyfrovogho
seredovyshha. [Development of the professional competence of the lexicographer in the digital environment].
Pedagogical and Psychological Education as a component of the Education Sistem in Ukraine and the EU
countries, August 3 — September 11, Republic of Poland, Wloslawek, S. 82–85. URL: https://elibrary.kubg.
edu.ua/id/eprint/32197/1/N_Dyka_konference_2020.pdf [in Ukrainian].
Nadim’janova T. (2018). Osoblyvosti profesijno-pedaghoghichnoji komunikaciji u dijaljnosti vchytelja
pochatkovoji shkoly. [Peculiarities of professional and pedagogical communication in the activity of a primary
school teacher]. Ridne slovo v etnokuljturnomu vymiri. Droghobych, S. 200-211. [in Ukrainian].
Sysojeva S. (2012). Osvitni systemy krajin Jevropejsjkogho Sojuzu: zaghaljna kharakterystyka: navch.
posib. Kyjivsjkyj universytet imeni Borysa Ghrinchenka. [Educational systems of the countries of the European
Union: general characteristics: education. manual Kyiv University named after Borys Grinchenko]. Rivne:
Ovid, 352 s. [in Ukrainian].
Dyka N., Tretiak O., Horobets S., Yakunin Y., Shopina M., Tsybulska S. (2023). The Impact
of Digitalization of Education on the Development of Key Teacher Competencies. Revista de la universidad
del zulia, 14 (41). 2023. S. 187-205. [in English].
Miyer T, Dyka N, Tretіak O., Zhurba K., Holodiuk L., Stetsyk S. (2023). Information and information
resources as social and personal values of education and of subjects of the educational process in the information
era AD ALTA. Journal of Interdisciplinary Research, 13 (1). S. 6-12. [in English].
Miyer T., Holodiuk L., Dyka N and other (2022). Permanence of professional self-determination
in the conditions of socio-economic transformations and processes in the labor market Ad alta. Journal
of Interdisciplinary Research. S. 129-134. [in English].