INTERACTIVE AS A PEDAGOGICAL INNOVATION IN AN INFORMATION SOCIETY

Authors

  • M. Kozyr кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0001-8402-2589
  • O. Oliynyk студентка 5 курсу освітня програма «Науки про освіту» Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0001-8433-6764

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2019.32.6

Abstract

The article analyzes the scientific sources on the classification of interactive technologies in primary and higher schools, presents the basic classifications of methods of interactive learning on the basis of various features: communicative functions, degree of involvement of participants in the educational process, forms of organization of educational activities, etc. The main problems in creating a unified classification of interactive methods have been identified. A new, practically oriented classification is developed, based on the sign of motivation of educational activity.
Based on the research, we can state the need to create a new classification that would be universal for two levels of education — primary and higher education. The basis for its formation is a set of motives that each participant in the educational process pursues.
The first group of methods are those that meet the social needs of the subjects of the educational process. These include the motive for self-expression and self-assertion in the group and the motive for achieving a collective goal. The second group of interactive methods is distinguished on the basis of motivating motives. Interviews aimed at meeting the vocational-value (training-value) needs make up the third group of classification. The fourth is interactive methods aimed at realizing cognitive motives. The fifth group of interactive methods, aimed at satisfying the mercantile motives in the future and synthesizing the previous varieties, is a set of all the above motives. The choice of methods in this category is aimed at a comprehensive realization of all educational needs that will find their way into future activities, including professional ones.
In the course of the study, we came to the conclusion that the active use of interactive technologies at a new angle will facilitate the training of motivated and positively oriented students and highly qualified specialists, who are able to integrate theoretical knowledge and practical skills in the future professional activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Голант Е.Я. О развитии самостоятельности и творческой активности учащихся в процессе обучения. Воспитание познавательной активности и самостоятельности учащихся. Казань, 1969. Вып. 67. Сб. 2. Ч. 1. С. 32–34.

Голубкова О.А. Использование активных методов обучения в учебном процессе: учеб.-метод. пособие. СПб, 1998. 42 с.

Загальна психологія / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. К.: Либідь, 2005. 464 с.

Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: метод. посібник / Благодійна організація «Вчителі за демократію та партнерство» ; авт.-уклад. О. Пометун, Л. Пироженко. К. : А.П.Н., 2002. 135 с. (Сучасній школі — демократичну освіту). Бібліогр.: с. 133–134. ISBN 966-96056-2-8.

Кларин М.В. Интерактивное обучение — инструмент освоения нового опыта. Педагогика. 2000. № 7.

Кулинич Г.С., Николина В.В. Географические игры в обучении и воспитании школьников: метод. пособие. Горький: ГОООПО, 1990. 84 с.

Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка

Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy

Панина Т.С., Вавилова Л.Н. Современные способы активизации обучения. М.: Изд. центр «Академия», 2008. 176 с.

Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ, 2007. 144 с.

Сікарчук О.І. Інтерактивні методи навчання у вищій школі: навч.-метод. посіб. Київ: Таксон, 2014. 88 с.

Ткаченко М.М., Коломієць Ю.В. Інтерактивні технології колективно-групового навчання. URL: http://www.rusnauka.com/12_EN_2008/Pedagogica/31136.doc.htm

Харханова Г.С. Интерактивные методы обучения как средство формирования мотивации конфликта у школьников: дис. … канд. пед. наук. Калининград, 1999. 142 с.

Ягоднікова В.В. Інтерактивні форми і методи навчання у вищий школі. Київ: ДП «Видавничий дім «Персонал», 2009. URL: http://maup.com.ua/assets/files/lib/book/inter_formy.pdf

Holant E. Ya. (1969) O razvytyy samostoiatelnosty y tvorcheskoi aktyvnosty uchashchykhsia v protsesse obuchenyia // Vospytanye poznavatelnoi aktyvnosty y samostoiatelnosty uchashchykhsia. Kazan. Vyp. 67. Sb. 2. Ch. 1. S. 32–34. (rus)

Holubkova O. A. (1998) Yspolzovanye aktyvnыkh metodov obuchenyia v uchebnom protsesse: ucheb.-metod. posobye. SPb. 42 s.

Zahalna psykholohiia (2005) / O. V. Skrypchenko, L. V. Dolynska, Z. V. Ohorodniichuk ta in. K.: Lybid. 464 s. (ukr)

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Elektronnyi resurs]. 2017. Rezhym dostupu do resursu:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19(ukr)

Interaktyvni tekhnolohii navchannia: teoriia, praktyka, dosvid : metod. posibnyk (2002) / Blahodiina orhanizatsiia «Vchyteli za demokratiiu ta partnerstvo» ; avt.-uklad. O. Pometun, L. Pyrozhenko. K. : A.P.N., 135 s. (Suchasnii shkoli — demokratychnu osvitu). Bibliohr.: s. 133-134. ISBN 966-96056-2-8(ukr)

Klaryn M. V. (2000) Ynteraktyvnoe obuchenye — ynstrument osvoenyia novoho opyta // Pedahohyka. №7. (rus)

Kulynych H. S., Nykolyna V. V. (1990) Heohrafycheskye yhry v obuchenyy y vospytanyy shkolnykov: metod. posobye. Horkyi: HOOOPO. 84 s.

Panyna T. S., Vavylova L. N. (2008) Sovremennye sposoby aktyvyzatsyy obuchenyia. M.: Yzd. tsentr «Akademyia». 176 s. (rus)

Pometun O. I. (2007) Entsyklopediia interaktyvnoho navchannia. Kyiv. 144 s. (ukr)

Sikarchuk O. I. (2014) Interaktyvni metody navchannia u vyshchii shkoli: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Takson. 88 s. (ukr)

Tkachenko M. M., Kolomiiets Yu. V. (2014) Interaktyvni tekhnolohii kolektyvno-hrupovoho navchannia [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu do resursu: http://www.rusnauka.com/12_EN_2008/Pedagogica/31136.doc.htm (ukr)

Kharkhanova H. S. (1999) Ynteraktyvnye metody obuchenyia kak sredstvo formyrovanyia motyvatsyy konflykta u shkolnykov: dys. … kand. ped. nauk. Kalynynhrad. 142 s. (rus)

Iahodnikova V. V. (2009) Interaktyvni formy i metody navchannia u vyshchyi shkoli. Kyiv: DP «Vydavnychyi dim «Personal» [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu do resursu:

http://maup.com.ua/assets/files/lib/book/inter_formy.pdf (ukr)

Downloads


Abstract views: 567

Published

2019-10-10

How to Cite

Kozyr, M., & Oliynyk, O. (2019). INTERACTIVE AS A PEDAGOGICAL INNOVATION IN AN INFORMATION SOCIETY. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (32), 48–56. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2019.32.6

Issue

Section

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІДЕЙ В.О.СУХОМЛИНСЬКОГО В ОСВІТНІЙ ПРОСТІР