EARLY AGED CHILDREN ADAPTATION TO THE CONDITIONS OF PRE-SCHOOL EDUCATION INSTITUTION BY THE MEANS OF LEGO-TECHNOLOGY

Authors

  • L. Kozak доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0002-4528-1905
  • D. Khozhai Магістрантка спеціальності 012 «Дошкільна освіта» Київського університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0002-1574-4649

Abstract

The problem of early aged children adaptation to the conditions of pre-school education via didactic games using
educational resources LEGO and LEGO DUPLO is considered in the article; the possibility of the educational technologies
38 Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка
Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy
system LEGO Education usage in the positive adaptation environment which is oriented to the satisfaction of each child
interests is justified; based on the analysis and science literature synthesis the main pedagogical terms of the LEGOtechnology
usage are singled out. LEGO-technology is an effective educational mean which helps to unite teachers
and family efforts for solving the problem of child’s upbringing, adaptation and evolution that are closely related to all
ways of educational process realization. The LEGO individualizes the adaptation process, child chooses the activities
content by itself. The LEGO technology usage provides a possibility to make the early aged children adaptation lighter
using interesting and developing game.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андреєва Т. Проблема адаптації дітей дошкільного віку до умов ДНЗ: аналітичний підхід. Київ:

Вид-во Національного пед. ун-ту ім. М.П. Драгоманова, 2009. 194 с. (Філософія, педагогіка, психо-

логія: зб. наук. пр.; вип. 3).

Дмитришина Н. Адаптація дітей раннього віку до перебування в ДНЗ. Семінар-тренінг для ви-

хователів та помічників вихователів // Психолог. 2008. № 3. С. 7–10.

Комарова Л.Г. Строим из LEGO (моделирование логических отношений и объектов реального

мира средствами конструктора LEGO). Москва: ЛИНКА–ПРЕСС, 2001. 88 с.

Кононко Е.Л. В мире раннего детства. Киев: Радянська шк., 1985. 119 с.

Лусс Т.В. Леготехнологии в современном коррекционноразвивающем обучении // Вестник

ФГОУ ВПО МГАУ. 2008. № 6/1. С. 125–127.

Лусс Т.В. Формирование навыков конструктивно-игровой деятельности у детей с помощью

ЛЕГО: Пособие для педагогов-дефектологов. Москва: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. 104 с.

Мухина В.С. Возрастная психология: Феноменология развития детства, отрочества. Москва:

Академия, 1999. 456 с.

Мушинський В. Особливості адаптації дітей до умов дитячого закладу // Психолог. 2004.

№ 25–26. С. 3–12.

Тонкова-Ямпольская Р.В., Черток Т.Я. Воспитателю о ребенке дошкольного возраста: от рожде-

ния до 7 лет. Москва: Просвещение, 1987. С. 197–208.

Островская Т.В. Игровая методика введения детей в условия детского сада. Психологическая

наука и образование. 2008. № 3. С. 99–106.

Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка: підручник. Київ: Академвидав, 2013. 464 с.

Селезнёва Г.А. Сборник материалов Центра развивающих игр. Леготека в ГОУ центр образова-

ния № 1317. Москва, 2007. 58 с.

Сергєєнкова О.П., Столярчук О.А., Коханова О.П. Вікова психологія: навч. посіб. Київ: Центр

учбової літератури, 2012. 376 с.

Циганенко О.М. Адаптація дошкільників до умов дошкільного навчального закладу //

Особливості організації роботи практичних психологів у дошкільних підрозділах навчально-ви-

ховних комплексів району. Полтава, 2011. № 7. С. 6–10.

Drogoszcz J., Pіszczek T., Zaleska E. Pіerwsze dnі w przedszkolu. Blіżej Przedszkolа. 2008. № 9.

Р. 62–63.

Mіlerskі B., Ślіwerskі B. Pedagogika. Warsaw: PWN Leksykon, 2000. 284 р.

Downloads


Abstract views: 832

Published

2019-10-10

How to Cite

Kozak, L. ., & Khozhai, D. . (2019). EARLY AGED CHILDREN ADAPTATION TO THE CONDITIONS OF PRE-SCHOOL EDUCATION INSTITUTION BY THE MEANS OF LEGO-TECHNOLOGY. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (31), 32–38. Retrieved from https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/244

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education