ELECTIVITY AS A GUIDING PRINCIPLE OF ADULT EDUCATION

Authors

  • L. Khoruzha завідувач кафедри теорії та історії педагогіки Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор https://orcid.org/0000-0003-4405-4847

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.351

Abstract

The purpose of the article is to analyse the content, features and identify the ways of effective implementation of the principle of electiveness into practice of adult education. The author analyses the main areas of implementation of such a choice by an adult: goals, content, forms and methods, information sources, resources, place, terms of study, etc. The paper examines one of the most important principles of modern adult education — electivity. As a rule, adults have educational experience, as well as working one. Their requests are more specific and pragmatic, hence, the implementation of the electivity principle in the organisation of adult education can ensure its success. The paper attempts to interpret it scientifically as an individual information request of a person, its choice of various possibilities for this principle implementation in the conditions of lifelong learning. The features of such a choice, the motives that underlie it, are characterised. It is concluded that the success of a person’s implementation of the electivity principle in learning depends, first of all, on the choice freedom of various components of the educational process. It concerns objectives, content, forms and methods, information sources and resources, place of studying, terms of studying, tools for assessing educational outcomes. The author concludes that electiveness as a guiding principle of modern education should find its understanding and study by scientists, identify ways of practical implementation, due to the need for rapid adaptation of citizens to the constant changes in society and economy. Thus, the expansion of human learning opportunities is a positive aspect not only of lifelong learning, but also of socio-economic development of society. These opportunities for human implementation of the principle of electiveness in education relate to the goals, content, forms and methods, information sources and resources, place of study, timing of educational activities, tools for evaluating results. The introduction of the principle of electiveness in adult education corresponds to modern educational trends: individualization, freedom of choice, variability, constant self-improvement of the individual.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Василькова Т.А. Основы андрагогики. Москва: КНОРУС, 2009. 256 с.

Концептуальні засади розвитку освіти дорослих: світовий досвід, українські реалії і перспек- тиви: зб. наук. ст. / [колектив авторів]; за ред. Кременя В.Г., Ничкало Н.Г.; укл. Аніщенко О.В., Лук’янова Л.Б. К.: Знання України, 2018. 616 с.

Ноулз М. Современная практика образования взрослых. Андрагогика против педагогики. Москва: Педагогика, 1970. 236 с.

Освіта дорослих у перспективі змін: інновації, технології, прогнози: кол. моногр. / за ред. А. Василюк, А. Стоговського. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2017. 248 с.

Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти / за заг. ред. С. Квіта та О. Єременко. К.: Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2021. 364 с.

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). К.: ТОВ «ЦС», 2015. 32 c.

Теслинов А.Г. О снятии противоречий в образовании взрослых. Фундаментальные и прикладные исследования в современном мире: мат-лы XII Международной научно-практической конференции (Санкт-Петербург, 15 декабря 2015 г). Т. 3. Санкт-Петербург, 2015. С. 80–87.

Урдзе Т. Посібник для фахівців з освіти дорослих. К.: ТОВ «Контекст Україна», 2016. 84 с.

Gruber Е. (Hrsg.) Theorie und Forschung. MAGAZIN Еrwachsenenbildung at 7/8, 2009. 232 S.

Knowles, M.S., Holton III, E.E., Swanson, R.A. The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. — 6th edition. — London, New York, etc.: ELSEVIER Butterworth Heinemann, 2005. Р. 36.

Khoruzha L., Bratko M., Kotenko O., Melnychenko O., ProshkinV. The Study of the Higher School Lecturer’s Competence in Ukraine: Diagnostics and Analytics. The New Education Review (55(1)). С. 233–245. ISSN 1732-6729 (SCOPUS).

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). К.: CS Ltd., 2015. 32 p

REFERENCES

Vasylkova, T. A. (2009). Osnovy andragogiki. M.: KNORUS, 256 s. [in Russian].

Kontseptualni zasady rozvytku osvity doroslykh: svitovyi dosvid, ukrainski realii i perspektyvy: zbirnyk naukovykh statei. (2018). [Kolektyv avtoriv]; za red. Kremenia V. H., Nychkalo N. H.; Ukl. Anishchenko O. V., Lukianova L. B., K.: Znannia Ukrainy, 616 s. [in Ukrainian].

Noulz, M. (1970). Sovremennaia praktyka obrazovaniia vzroslykh. Andragogika protiv pedagogiki. Moskva: Pedagogika, 236 s. [in Russian].

Osvita doroslykh u perspektyvi zmin: innovatsii, tekhnolohii, prohnozy: kolektyvna monohrafiia. (2017). Za red. A. Vasyliuk, A. Stohovskoho, Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M. M., 248 s. [in Ukrainian].

Richnyi zvit Natsionalnoho ahentstva iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. (2021). Za zah. red.

S. Kvita ta O. Yeremenko, K. : Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity, 364 s. [in Ukrainian].

Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity (ESG). (2015). K.: TOV “TsS”, 32 s. [in Ukrainian].

Teslinov, A. G. (2015). O sniatii protivorechii v obrazovanii vzroslykh. Fundamentalnyie y prikladnyie issledovaniia v sovremennom mire: materyaly XII Mezhdunarodnoi nauchno-praktycheskoi konferentsii, Sankt–Peterburg, 15 dekabria 2015 g., SPb., T. 3, s. 80–87 [in Russian].

Urdze, T. (2016). Posibnyk dlia fakhivtsiv z osvity doroslykh. K.: TOV “Kontekst Ukraina”, 84 s. [in Ukrainian].

Gruber E. (Hrsg.) (2009). Theorie und Forschung. MAGAZIN Erwachsenenbildung at 7/8, 232 S. [in German].

Knowles, M. S., Holton III, E. E., Swanson, R. A. (2005). The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. 6th edition, London, New York, etc.: ELSEVIER Butterworth Heinemann, R. 36 [in English].

Khoruzha, L., Bratko, M., Kotenko, O., Melnychenko, O., Proshkin, V. (2019). The Study of the Higher School Lecturer’s Competence in Ukraine: Diagnostics and Analytics. The New Education Review (55(1)), pp. 233–245, ISSN 1732-6729 (SCOPUS) [in English].

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). (2015). K.: CS Ltd., 32 p. [in English].

Downloads


Abstract views: 185

Published

2021-06-10

How to Cite

Khoruzha, L. . (2021). ELECTIVITY AS A GUIDING PRINCIPLE OF ADULT EDUCATION. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (35 (1), 6–11. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.351

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy