FORMATION OF READINESS OF FUTURE TEACHERS OF PRESCHOOL EDUCATION TO INNOVATIVE ACTIVITY ON THE PRINCIPLES OF PROJECT-BASED LEARNING

Authors

  • L. Kozak професор кафедри дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, доцент https://orcid.org/0000-0002-4528-1905

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.3510

Abstract

The article highlights current issues of forming the readiness of future teachers of preschool education for innovative activity on the principles of project-based learning; features of innovative activity of the teacher of preschool education are opened; the design component is substantiated as one of the most significant

in the structure of innovative activity of the teacher, which provides the technologicalization of the pedagogical process, determines its effectiveness; the author’s definition of the concept “readiness of preschool education teacher for innovative activity” is given, which is considered as the formed system of motives, knowledge, abilities, skills, professionally-personal significant qualities providing success of the innovative activity directed on development, introduction and distribution of educational innovations in system of preschool education; the structural components of readiness of the future teacher of preschool education for innovative activity are characterised: value-motivational, information-cognitive, activity-creative, professional-reflexive; revealed the current state of readiness of future teachers of preschool education for innovative activity on the principles of project-based learning, which confirmed the relevance and feasibility of scientific research in the chosen direction; the experience of formation of readiness of future teachers of preschool education for innovative activity intheprocessofteachingthecontentmodule“Integrated Thematic-Project Learning” withinthecomplexdiscipline “Educational Management in Preschool Education” is presented, in particular, the content of the curriculum, methods of organizing classes, identified stages of the project and the content of future teachers at each stage of its implementation, identified digital services and resources with which students work in the process of project activities: Easel.ly, Riktochart.com, Padlet, Symbaloo, Coggle.it, ThingLink, WordArt , LearningApps.org, PowToon, Prezi, criteria for evaluating educational projects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні (Державний стандарт дошкільної освіти) нова редакція. Наказ МОН від 12.01.2021 р. № 33 URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/79142/

Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проєкту В.О. Огнев’юк; авт.кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, В.М. Вертугіна [та ін.]; наук. ред. Г.В. Бєлєнька. К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 440 с.

Дичківська І.М. Підготовка майбутніх вихователів дошкільних закладів до інноваційної педаго- гічної діяльності: теорія і методика: моногр. Рівне: Видавець О. Зень, 2017. 372 с.

Козак Л.В. Підготовка майбутніх педагогів дошкільної освіти до організації проектної діяльнос- ті. Науковий журнал «Молодий вчений». 2018. № 8.1. (60.1) серпень. С. 71–75.

Козак Л.В., Гаращенко Л.В., Кочмар Д.А. Творчість як основа інноваційної діяльності майбут- нього педагога. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 69. С. 169–173.

Концепція розвитку педагогічної освіти. 2018 URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya- koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Проєкт Концепції розвитку дошкільної освіти. 2020 URL: https://mon.gov.ua/ua/news/yakisna- ta-dostupna-doshkilna-osvita-zaversheno-gromadske-obgovorennya-proyektu-koncepciyi-rozvitku- doshkilnoyi-osviti

Стандарт вищої освіти. Другий (магістерський рівень) вищої освіти. Ступінь «магістр». Галузь знань 01 «Освіта / Педагогіка», спеціальність 012 «Дошкільна освіта». Наказ МОН України від 29.04.2020 р. № 572.

Kozlitin Denis, Kochmar Diana, Krystopchuk Tetiana, Kozak Lyudmila. Future Educators’ Training for Project Activities Using Digital Technologies. Proceedings of the PhD Symposium at ICT in Education, Research, and Industrial Applications co-located with 16th International Conference “ICT in Education, Research, and Industrial Applications 2020” (ICTERI 2020). Р. 31–41. ISSN 1613-0073

Nazarenko, Liudmyla, Vaskivska, Halyna, Palamar, Svitlana, Nezhyva, Liudmyla (2020). Didactic Potential of New Generation ICT in Forming Information and Communication Competence of Upper Secondary School Pupils. Proceedings of the 16th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, 2020. N 27 (2). P. 248–261. ISSN 1613-0073.

Nezhyva, L., Palamar ,S., Lytvyn, O. (2020). Perspectives on the Use of Augmented Reality within the Linguistic and Literary Field of Primary Education. Proceedings of the 3rd International Workshop on Augmented Reality in Education. 2020. Vol. 2731. P. 297–311. ISSN 1613-0073.

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні (Державний стандарт дошкільної освіти) нова редакція. Наказ МОН від 12.01.2021 р. № 33 URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/79142/

Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проєкту В.О. Огнев’юк; авт.кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, В.М. Вертугіна [та ін.]; наук. ред. Г.В. Бєлєнька. К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 440 с.

Дичківська І.М. Підготовка майбутніх вихователів дошкільних закладів до інноваційної педаго- гічної діяльності: теорія і методика: моногр. Рівне: Видавець О. Зень, 2017. 372 с.

Козак Л.В. Підготовка майбутніх педагогів дошкільної освіти до організації проектної діяльнос- ті. Науковий журнал «Молодий вчений». 2018. № 8.1. (60.1) серпень. С. 71–75.

Козак Л.В., Гаращенко Л.В., Кочмар Д.А. Творчість як основа інноваційної діяльності майбут- нього педагога. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 69. С. 169–173.

Концепція розвитку педагогічної освіти. 2018 URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya- koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Проєкт Концепції розвитку дошкільної освіти. 2020 URL: https://mon.gov.ua/ua/news/yakisna- ta-dostupna-doshkilna-osvita-zaversheno-gromadske-obgovorennya-proyektu-koncepciyi-rozvitku- doshkilnoyi-osviti

Стандарт вищої освіти. Другий (магістерський рівень) вищої освіти. Ступінь «магістр». Галузь знань 01 «Освіта / Педагогіка», спеціальність 012 «Дошкільна освіта». Наказ МОН України від 29.04.2020 р. № 572.

Kozlitin Denis, Kochmar Diana, Krystopchuk Tetiana, Kozak Lyudmila. Future Educators’ Training for Project Activities Using Digital Technologies. Proceedings of the PhD Symposium at ICT in Education, Research, and Industrial Applications co-located with 16th International Conference “ICT in Education, Research, and Industrial Applications 2020” (ICTERI 2020). Р. 31–41. ISSN 1613-0073

Nazarenko, Liudmyla, Vaskivska, Halyna, Palamar, Svitlana, Nezhyva, Liudmyla (2020). Didactic Potential of New Generation ICT in Forming Information and Communication Competence of Upper Secondary School Pupils. Proceedings of the 16th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, 2020. N 27 (2). P. 248–261. ISSN 1613-0073.

Nezhyva, L., Palamar ,S., Lytvyn, O. (2020). Perspectives on the Use of Augmented Reality within the Linguistic and Literary Field of Primary Education. Proceedings of the 3rd International Workshop on Augmented Reality in Education. 2020. Vol. 2731. P. 297–311. ISSN 1613-0073.

REFERENCES

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity v Ukraini (2021). [Basic Component of Preschool Eeducation] (Derzhavnyi standart doshkiljnoji osvity) nova redaktsiia. Nakaz MON # 33 vid 12.01.2021 roku [Elektronnyj resurs]. [in Ukrainian].

https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/79142/

Dytyna: Osvitnia prohrama dlia ditei vid dvokh do semy rokiv (2020). [Child: Educational Program for Children from Two to Seven]. Nauk. ker. proiektu V. O. Ogneviuk; avt. kol.: H. V. Bielienka,

O. L. Bohinich, V. M. Vertuhina [ta in.]; nauk. red. H. V. Bielienka, K.: Kyiv. un-t im. B. Grinchenka. K.: Kyiv, un-t im. B. Grinchenka, 440 p. [in Ukrainian].

Dychkivska, I. M. (2017). Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh zakladiv do innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti: teoriia i metodyka [Preparation of Future Educators of Preschool Institutions for Innovative Pedagogical Activity: theory and methods]. Monohrafiia, Rivne: Vydavets O. Zen, 372 p. [in Ukrainian].

Kozak, L. V. (2018). Pidhotovka maibutnikh pedahohiv doshkilnoi osvity do orghanizatsii proektnoi diialnosti [Preparation of Future Preschool Teachers for the Organization of Project Activities]. Naukovyi zhurnal “Molodyi vchenyi” # 8, 1, (60.1), pp. 71–75 [in Ukrainian].

Kozak, L. V., Harashhenko, L. V., Kochmar, D. A. (2020). Tvorchist yak osnova innovatsiinoi diialnosti maibutnioho pedahoha [Creativity as the Basis of Innovative Activity of the Future Teacher]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, (69), 2020, pp. 169–173 [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity (2018). [The Concept of Ddevelopment of Pedagogical Education]. [Elektronnyi resurs] [in Ukrainian].

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Proiekt Kontseptsii rozvytku doshkilnoi osvity (2020). [Draft Concept of Preschool Education Development]. [Elektronnyj resurs] [in Ukrainian].

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Standart vyshchoi osvity. Druhyi (mahisterskyi riven) vyshchoi osvity. Stupin “mahistr”. Ghaluz znan 01 “Osvita / Pedaghoghika”, specialnist 012 “Doshkilna osvita” (2020). [Standard of Higher Education. The Second (Master’s level) of Higher Education. Master’s Degree. Field of knowledge 01 “Education / Pedagogy”, specialty 012 “Preschool Education”]. Nakaz MON Ukrainy vid 29.04.2020 r. # 572 [in Ukrainian].

Kozlitin, Denis, Kochmar, Diana, Krystopchuk, Tetiana, Kozak, Lyudmila (2020). Future Educators’ Training for Project Activities Using Digital Technologies. Proceedings of the PhD Symposium at ICT in Education, Research, and Industrial Applications co-located with 16th International Conference “ICT in Education, Research, and Industrial Applications 2020” (ICTERI 2020), pp. 31–41, ISSN 1613-0073 [in English].

Nazarenko, Liudmyla, Vaskivska, Halyna, Palamar, Svitlana, Nezhyva, Liudmyla (2020). Didactic Potential of New Generation ICT in Forming Information and Communication Competence of Upper Secondary School Pupils. Proceedings of the 16th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, No 27 (2), pp. 248–261, ISSN 1613-0073 [in English].

Nezhyva, L., Palamar, S., Lytvyn, O. (2020). Perspectives on the Use of Augmented Reality within the Linguistic and Literary Field of Primary Education. Proceedings of the 3rd International Workshop on Augmented Reality in Education, 2020, Vol. 2731, pp. 297–311, ISSN 1613-0073 [in English].

Downloads


Abstract views: 275

Published

2021-06-10

How to Cite

Kozak, L. . (2021). FORMATION OF READINESS OF FUTURE TEACHERS OF PRESCHOOL EDUCATION TO INNOVATIVE ACTIVITY ON THE PRINCIPLES OF PROJECT-BASED LEARNING. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (35 (1), 71–77. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.3510

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education