ВПРОВАДЖЕННЯ УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ В ЗАКЛАДИ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: АУДИТ ДОСТУПНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.367Анотація
У статті висвітлено проблему впровадження універсального дизайну в заклади загальної серед- ньої освіти України; визначено нормативно-правові основи впровадження універсального дизайну, а саме: Декларація про права людини, Конвенція ООН про права дитини; Конвенція про боротьбу з дискримінацією, Всесвітня декларація «Освіта для всіх», Саламанська декларація; здійснено ана- ліз Національної доктрини розвитку освіти, де вказано, що створення умов для розвитку осо- бистості і творчої самореалізації кожного громадянина України свідчить про те, що сучасна система освіти України базується на ідеях гуманістичної освітньої парадигми, сутність якої відповідає запитам здобувачів освіти, з притаманними їм сучасними цінностями та взаємодії учасників освітнього процесу, побудованій на особистісно-орієнтованому та компетентніс- ному підходах; описано підходи до визначення поняття «універсальний дизайн» (Закон України про освіту визначає універсальний дизайн у сфері освіти як дизайн предметів, навколишнього середовища, освітніх програм та послуг, що забезпечує їх максимальну придатність для вико- ристання усіма особами без необхідної адаптації чи спеціального дизайну). Зазначено, що освіта України зазнає активної трансформації шляхом впровадження реформи Нової української школи, концепція якої враховує принципи універсального дизайну такі як: рівноправне використання, гнучкість у використанні, просте та інтуїтивне використання, сприйняття інформації неза- лежно від сенсорних можливостей користувачів, терпимість до помилок, низький рівень фізич- них зусиль, наявність необхідного розміру та простору; виокремлено індивідуальні особливості учнів у трьох напрямах діяльності, де найбільш виражені відмінні риси особистості, оскільки для ефективного впровадження універсального дизайну вчитель має застосовувати індивідуаль- ний підхід до кожного учня.
Завантаження
Посилання
Абросімова І., Кизимчук О. Інклюзивний дизайн та його використання. URL: https://er.knutd.edu. ua/bitstream/123456789/13331/1/Abrosimova_05-06.06.2019.pdf (Дата звернення: 18.05.2021).
Байда Л. (2020). Як застосовувати в школах універсальний дизайн, стандарти доступності й розумне пристосування. URL: https://nus.org.ua/articles/yak-zastosovuvaty-v-shkolah-universalnyj- dyzajn-standarty-dostupnosti-j-rozumne-prystosuvannya/ (Дата звернення: 21.03.2021)
Закон України Про освіту. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Дата звернен- ня: 17.04.2021).
Національна доктрина розвитку освіти. 2002. С. 12–24.
Носенко Ю. (2018) Технології підтримки універсального дизайну в освіті. URL: https://lib.iitta.gov. ua/711688/1/Nosenko.pdf (Дата звернення: 22.03.2021).
Паламар С.П. (2018) Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти. Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання. № 1-2 (20-21). С. 267-278. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.77621
Паламар С.П., Науменко М.С. (2020) Підготовка майбутніх вихователів дітей дошкільного віку в контексті сучасних освітніх парадигм. Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове ви- дання № 2 (29). с. 105-120. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.9
Сидорченко О. І., Палій С. М. (2015) Універсальний дизайн як спосіб вирішення проблем доступ- ності. Научный взгляд в будущее. Т. 10. № 1.1. С. 148-152.
Універсальний дизайн в освіті: посібник. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 76 с.
Contextual Bases for Integrating Universal Design into the U.N. Convention on Persons with Disabilities
[Electronic resource]. 2004. Access mode: http://www.un.org/esa/socdev/enable/rights/ahc3aa.pdf
Council of Europe Resolution ‘Achieving full participation through Universal Design’ [Electronic resource]. 2007 Access mode: http://www.accessibletourism.org/resources/resap_2007_3e_achieving-full- participation-throughuniversal-design.pdf
Resolution of the Council of the European Unionand the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council, on a new European disability framework [Electronic resource]. 2010. Access mode: http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX:42010X1120(02)
REFERENCES
Abrosimova I., Kizimchuk О. (2019). Inkliuzyvnyi dyzain ta yoho vykorystannia [Inclusive design and its use] [in Ukrainian].
https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/13331/1/Abrosimova_05-06.06.2019.pdf
Baida L. (2020). Yak zastosovuvaty v shkolakh universalnyi dyzain, standarty dostupnosti y rozumne prystosuvannia [How to apply universal design accessibility standards and smart adaptation in schools] [in Ukrainian].
https://nus.org.ua/articles/yak-zastosovuvaty-v-shkolah-universalnyj-dyzajn-standarty-dostupnosti-j- rozumne-prystosuvannya/
Zakon Ukrainy Pro osvitu (2017). [Law of Ukraine on Education] [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Natsionalna doktryna rozvytku osvity [National doctrine of education development], 2002. P. 12–24. [in Ukrainian].
Nosenko J. (2018). Tekhnolohii pidtrymky universalnoho dyzainu v osviti [Technology support of universal design in education] [in Ukrainian].
https://lib.iitta.gov.ua/711688/1/Nosenko.pdf
Palamar S.P. (2018). Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichnyi oriientyr modernizatsii suchasnoi osvity [Competence approach as a methodological guideline for the modernization of modern education].
Educational discourse: electronic scientific professional publication. № 1-2 (20-21). P. 267-278. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.77621
Palamar S.P., Naumenko M.S. (2020). Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv ditei doshkilnoho viku v konteksti suchasnykh osvitnikh paradyhm [Preparation of future educators of preschool children in the context of modern educational paradigms]. Educational discourse: electronic scientific professional publication. № 2 (29). p. 105-120. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.9
Sydorchenko O. I., Palii S.M. (2015) Universalnyi dyzain yak sposib vyrishennia problem dostupnosti [Univeral design as method of decision of problems of availability]. A scientific look into the future. Т. 10.
№ 1.1. P. 148-152. [in Ukrainian].
Universalnyi dyzain v osviti [Univeral desigh in education]: manual. Kyiv: “Pleyady” Publishing House llc, 2015. 76 p. [in Ukrainian].
Contextual Bases for Integrating Universal Design into the U.N. Convention on Persons with Disabilities. 2004. [in English].
http://www.un.org/esa/socdev/enable/rights/ahc3aa.pdf
Council of Europe Resolution ‘Achieving full participation through Universal Design’. 2007. [in English].
http://www.accessibletourism.org/resources/resap_2007_3e_achieving-full-participation- throughuniversal-design.pdf
Resolution of the Council of the European Union and the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council, on a new European disability framework. 2010. [in English].
http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX:42010X1120(02)