Формування комунікативної компетентності в дітей шостого року життя у проєктній діяльності

Автор(и)

  • Т. Пономаренко професор кафедри дошкільної освіти Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор https://orcid.org/0000-0002-6801-0403
  • М. Науменко викладач кафедри дошкільної освіти Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0001-8927-4427

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.399

Анотація

Здійснено теоретичний аналіз літературних джерел щодо актуальності теми
дослідження. Встановлено, що комунікативна компетентність дітей шостого року життя
є однією з ключових компетентностей, від розвитку якої значною мірою залежить успішність
особистості в житті. Саме проєктна діяльність в закладах дошкільної освіти здатна забез-
печити цілісність формування комунікативної компетентності в дітей шостого року життя.
З’ясовано, що питання формування комунікативної компетентності у дітей 6-го року життя є
актуальним та досліджуваним у широкому кола науковців. Проте організація проєктної діяль-
ності, як одного з важливих засобів формування досліджуваної компетентності, недостатньо
висвітлений та потребує ґрунтовного вивчення. З’ясовано сутність понять «комунікативна
компетентність» та «проєктна діяльність». На засадах Державного стандарту дошкільної
освіти визначено сутність поняття «комунікативна компетентність дітей шостого року
життя»: полікомпонентна якість особистості, що передбачає здатність до організації спілку-
вання з оточуючими в залежності від ситуації (вміння починати, вести та завершувати діалог),
сприймання та реагування на вербальні й невербальні ознаки мовлення. Визначено та схаракте-
ризовано її складові, що характеризують сутність поняття (емоційний, когнітивний, діяльніс-
ний.
Окреслено сучасні форми та методи освітньої взаємодії з дітьми дошкільного віку. Визначено
характеристики проєктної діяльності як засобу формування комунікативної компетентності
у дітей шостого року життя: орієнтація на формування самостійності та командної діяль-
ності (дітям необхідно спілкуватись один з одним, з вихователями, з батьками та іншими
людьми, встановлювати різні шляхи для комунікації, будувати діалог, задавати запитання, від-
повідати), здійснювати командну діяльність, розподіляти ролі та обов’язки між учасниками про-
єкту. Визначено, що особливістю проєктної діяльності є її безумовна спрямованість на форму-
вання навичок ефективної комунікації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітньо-

го процесу. (2021) Практика управління дошкільним закладом. URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/

book?bid=37876

Балакірєва О., 2015. ESPAD-2015: куріння, вживання алкоголю та наркотичних речовин серед

підлітків, які навчаються. Київ: Поліграфічний центр «Фоліант». 200 с.

Бібік Н. М. (2019) Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний

підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики.

Київ: «К.І.С.». С. 45-50.

Богуш А. М. (2000) Дошкільна лінгводидактика: Теорія і практика. Запоріжжя: Просвіта. 216 с.

Гавриш Н. В. (2020) Ровесницькі стосунки як цінність дитячої субкультури. Регулююча дія цін-

нісних орієнтацій у житті дитини: м-ли міжн. наук.-практ. конф. (12 листоп. 2020 р., м. Київ).

Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 227 с.

Гавриш, Н. (2019) Технологія літературного проекту: як допомогти дитині відкрити важливі

смисли за допомогою художнього твору. Мистецтво та освіта. 3 (89). С. 19-25.

Ільканич Н. М., Томашевська М. О. (2022) Комунікативна компетентність вихователя як умова

розвитку мовних навичок у дітей дошкільного віку. Наука майбутнього: збірник наукових праць

студентів, аспірантів та молодих вчених. Мукачево: РВВ МДУ. 1(9). С. 62-64.

Максимова О. (2016) Формування комунікативної компетентності дитини дошкільного віку як

запорука її успішної адаптації до навчання в школі. Педагогічна освіта: теорія і практика: збірник

наукових праць. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка; Ін-т

педагогіки НАПН України. 20(1–2016). Ч. 2. С. 229-234.

Мкртічян О. А. (2022) Проєктна діяльність на заняттях з музичного мистецтва в закладах до-

шкільної освіти. Наукові записки кафедри педагогіки Харків. нац. ун-т ім. B. H. Каразіна. Харків:

Харківський національний університет ім. B. H. Каразіна. 50. С. 81–87.

Овчарук О. В. (2003) Компетентність як ключ до оновлення змісту освіти. Київ: «К.І.С.». 296 с.

Огнев’юк В. О., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. та ін. (2020) Дитина. Освітня програма для дітей

від 2 до 7 років. Київ: ТОВ «Принт медіа», 440 с.

Паламар С. П. (2018) Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучас-

ної освіти. Освітологічний дискурс. (1-2). с. 267-278. ISSN 2312-5829

Паламар С. П., Науменко М. С. (2020) Підготовка майбутніх вихователів дітей дошкільного віку

в контексті сучасних освітніх парадигм. Освітологічний дискурс. (2 (29)). с. 105-120. ISSN 2312-5829

Пасічніченко А. В. (2020) Соціально-комунікативна компетентність вихователя закладу дошкіль-

ної освіти як умова успішної педагогічної діяльності. Актуальні проблеми формування творчої осо-

бистості педагога в контексті наступності дошкільної та початкової освіти: збірник матеріалів

ІІ Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. (Вінницький державний педагогічний університет імені

Михайла Коцюбинського, 3 березня 2020 р.). Вінниця: ТОВ «Меркьюрі-Поділля». 9. С. 13-15.

Половіна О., Кондратець І. (2022) Артосвіта: навчально-методичний посібник. Київ: Київський

університет імені Бориса Грінченка. 556 с.

Половіна О.А. (2021) Освітня взаємодія по-новому: артпроєкти. Музичний керівник. 9. С. 11-16.

Рогальська-Яблонська І. П. (гол.ред.) (2014) Формування освітніх компетенцій дитини: про-

блеми, розвиток, супровід: зб. матеріалів II Всеукр. наук.-метод. семінару для науковців, практ.

працівників та студентів (27 бер. 2014 р.). Умань: АЛМІ. 116 с.

Scientific Collection «InterConf» (2022). With the Proceedings of the 11th International Scientific and

Practical Conference «Scie

REFERENCES

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity. Nova redaktsiia ta porady dlia orhanizatsii osvitnoho protsesu.

[Basic component of preschool education. New edition and advice for the organization of educational

process]. (2021) Practice of management of an education institution. URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/

book?bid=37876

Balakirieva O., 2015. ESPAD-2015: kurinnia, vzhyvannia alkoholiu ta narkotychnykh rechovyn sered

pidlitkiv, yaki navchaiutsia [ESPAD-2015: smoking, alcohol consumption and drug use among teenagers who

study]. Kyiv: Polygraphic center «Foliant». 200 p.

Bibik N. M. (2019) Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia [Competence

approach: reflexive analysis of the application]. Competence approach in modern education: world experience

and Ukrainian prospects: Education policy library. Kyiv: «К.І.S.». P. 45-50.

Bogush А. M. (2000) Doshkilna linhvodydaktyka: Teoriia i praktyka [Preschool linguistic didactics:

Theory and Practice.] Zaporizhzhia: Prosvita. 216 p.

Havrysh N. V. (2020) Rovesnytski stosunky yak tsinnist dytiachoi subkultury [Relationships of peers

as the value of children’s subculture]. Regulating effect of value orientations on the life of a child: Proceedings

of International Scientific and Practical Conference (12 Nov. 2020, Kyiv). Kyiv: G.S. Kostiuk Institute

of Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. 227 p.

Havrysh N. (2019) Tekhnolohiia literaturnoho proektu: yak dopomohty dytyni vidkryty vazhlyvi

smysly za dopomohoiu khudozhnoho tvoru [Technology of a literature project: How to help a child

to discover important senses through a literary work]. Art and Education. 3 (89). P. 19-25.

Ilkanych N. M., Tomashevska M. O. (2022) Komunikatyvna kompetentnist vykhovatelia yak

umova rozvytku movnykh navychok u ditei doshkilnoho viku [Communicative competence of a teacher

as the condition of language skills development of children of preschool age]. Science of the Future: collection

of scientific works of students, post-graduate students and young scientists. Mukachevo: Ed. MSU. 1(9). P. 62-64.

Maksymova O. (2016) Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti dytyny doshkilnoho viku yak

zaporuka yii uspishnoi adaptatsii do navchannia v shkoli [Formation of communicative competence

of a child of preschool age as the key to successful adaptation to studies at school]. Pedagogical education:

theory and practice: collection of scientific works. Kamianets-Podіlskyi: Kamianets-Podіlskyi Ivan Ohiienko

National University; Institute of Pedagogics of National Academy Of Educational Sciences of Ukraine.

(1–2016). P. 2. P. 229-234.

Mkrtichian O. A. (2022) Proiektna diialnist na zaniattiakh z muzychnoho mystetstva v zakladakh

doshkilnoi osvity [Project activities in music lessons in preschool education]. Scientific Notes

of the Department of Pedagogy of V. N. Karazin Kharkiv National University. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv

National University. 50. P. 81–87.

Ovcharuk O. V. (2003) Kompetentnist yak kliuch do onovlennia zmistu osvity [Competence as a key

to updating the content of education]. Kyiv: «K.І.S.». 296 p.

Ohneviuk V. O., Bielienka H.V., Bohinich O. L. and others (2020) Dytyna. Osvitnia prohrama dlia ditei vid

do 7 rokiv [Child. Educational program for children from 2 to 7 years old]. Kyiv: Print Media LLC, 440 p.

Palamar S. P. (2018) Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichnyi oriientyr modernizatsii suchasnoi

osvity [Competence approach as a methodological landmark of modernization of modern education].

Educational discourse. (1-2). p. 267-278. ISSN 2312-5829

Palamar S. P., Naumenko M. S. (2020) Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv ditei doshkilnoho viku

v konteksti suchasnykh osvitnikh paradyhm [Preparation of future tutors of preschool children in the context

of modern educational paradigms]. Educational discourse. (2 (29)). p. 105-120. ISSN 2312-5829

Pasichnichenko A. V. (2020) Sotsialno-komunikatyvna kompetentnist vykhovatelia zakladu doshkilnoi

osvity yak umova uspishnoi pedahohichnoi diialnosti [Social and communicative competence of a teacher

of a preschool institution as the condition for successful pedagogical activity]. Current problems of formation

of creative personality of a teacher in the context of continuity of preschool and primary education: Proceedings

of ІІ International Scientific and Practical Internet Conference (Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State

Pedagogical University, 3 March 2020). Vinnytsa: Mercury-Podillia LLC. 9. P. 13-15.

Polovina O., Kondrates I. (2022) Artosvita: navchalno-metodychnyi posibnyk [Art education: training

manual]. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University. 556 p.

Polovina, O. A. (2021) Osvitnia vzaiemodiia po-novomu: artproiekty [Educational interaction in a new

way: art projects]. Music director. 9. P. 11-16.

Rohalska-Yablonska I.P. (Ed.) (2014) Formuvannia osvitnikh kompetentsii dytyny: problemy, rozvytok,

suprovid: zb. materialiv II Vseukr. nauk.-metod. seminaru dlia naukovtsiv, prakt. pratsivnykiv ta studentiv (27

ber. 2014 r.) [Formation of educational competences of a child: problems, development, support: Proceedings

of II All-Ukrainian scientific and methodological seminar for scientists, practitioners and students (27 March

]. Uman: ALMI. 116 p.

Scientific Collection «InterConf» (2022). With the Proceedings of the 11th International Scientific and

Practical Conference «Scientific Research in XXI Century» (March 6-8, 2022). Ottawa, Canada: Methuen

Publishing House. 390 p.

Downloads


Переглядів анотації: 156

Опубліковано

2023-05-10

Як цитувати

Пономаренко, Т., & Науменко, М. (2023). Формування комунікативної компетентності в дітей шостого року життя у проєктній діяльності . Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (39 (1), 59–66. https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.399

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають