Особливості художньо-педагогічного спілкування як засобу розвитку творчих здібностей дітей третього року життя

Автор(и)

  • О. Половіна кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри дошкільної освіти Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, бульвар І. Шамо, 18/2, 02094 м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-6021-5677
  • М. Стаднійчук аспірантка другого року навчання кафедри дошкільної освіти Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, бульвар І. Шамо, 18/2, 02094 м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-9496-7401

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.416

Анотація

У статті висвітлено актуальність проблеми недостатності або відсутності спілкування з дітьми третього року життя. Звернено увагу на велику кількість «екранних» дітей, позбавлених емоційного контакту з іншими людьми, що призводить до депривації особистості. Аргументовано значення спілкування як вирішального чинника розвитку. Проаналізовано наукові праці з питання дослідження та встановлено, що упродовж третього року життя відбувається удосконалення мовлення як засобу спілкування, водночас спілкування виступає необхідним чинником розвитку мовлення, прослідковується певний взаємозв’язок. З’ясовано джерело походження терміну «художньо-педагогічне спілкування», який набув поширення в практиці освітньої взаємодії з дітьми різних вікових категорій. Виокремлено та схарактеризовано особливості художньо-педагогічного спілкування з дітьми третього року життя: підвищена емоційність; задіяння всіх каналів сприймання (візуального, аудіального, кінестетичного); важливість мотивації до діяльності, що закладена в кожній дитині від народження і яка потребує певних умов для пробудження; мистецько-творча діяльність в основі (художньо-продуктивна, музична, елементарна театралізована). Наведено позитивний іноземний досвід взаємодії з дітьми раннього віку, в основі якого ознайомлення дітей з творами мистецтва, експериментування з матеріалами для творчості й розвиток сенсорної сфери. На підставі схарактеризованих особливостей сформульовано авторське визначення терміну «художньо-педагогічне спілкування з дітьми третього року життя» як засобу розвитку творчих здібностей. Зроблені висновки та намічено перспективи подальшого дослідження.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку. Київ: «Академвидав», 2012. 256 с.

Богуш А. М., Гавриш Н. В., Саприкіна О. В. Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку. Київ: Видавничий дім «Слово», 2009. 408 с.

Богуш А. М., Маліновська Н. В. Методика розвитку мовлення та навчання рідної мови дітей раннього і дошкільного віку. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2021. 336 с.

Виховання дітей раннього віку в закладах дошкільної освіти різних типів: монографія. С. А. Васильєва, Н. В. Гавриш, В. В. Рагозіна. за наук. ред. Н. В. Гавриш. Кропивницький: ІМЕКС-ЛТД, 2021. 226 с.

Кононко О. Л. Психолого-педагогічні аспекти розвитку особистості в ранньому дитинстві: навч. посіб. Ніжин: НДУ ім. М. В. Гоголя, 2018. 255 с.

Корінна Г. О. Значення та роль спілкування у формуванні особистості дитини в дошкільному дитинстві. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2018. Том 1. Випуск 1. С. 94-99.

Корчак Я. Коли я знову стану малим. К.: «Знання», 2018. 191 с.

Кочерга О. В. Початок життя – становлення творчості. К.: Кобза, 2003. 256 с.

Ладивір С. О. Радість розвитку. Взаємодія дорослого з дитиною. К.: «Шкільний світ», 2013.128 с.

Луценко І. О. Дитина і дорослий: вчимося спілкуватися. Готуємося до мовленнєвого спілкування з дошкільниками. К.: Світич, 2013. 208 с.

Москалець В. П. Функціонування і розвиток свідомої здатності у спілкуванні, грі, художній діяльності. Психологія і суспільство. 2021. № 1 (83). С. 117-131. URL: https://doi.org/10.35774/pis2021.01.117

Половіна О. А. Формування естетичного ставлення до природи засобами образотворчого мистецтва у старших дошкільників (на матеріалі ознайомлення з пейзажним живописом). [Дис. кан. пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова]. 2007.

Половіна О. А., Кондратець І. В. Артосвіта дітей раннього віку: аспекти психолого-педагогічного супроводу. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2022. 38 (2). URL: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3812

Товкач І. Є. Як розвивати мовлення наймолодших. Палітра педагога. 2006. № 4. С. 3-6.

Barrio Fernández, Teresa, Fernando Echarri, Sara Urra Nieva, & Laura Oteiza Gurucharri. The «Kids’ Museum» Project Goes to the Mater Dei School: Assessment of an Educational Project Aimed at the First Cycle of Early Childhood Education (0–3 Years Old). The International Journal of Early Childhood Learning. 2022. № 30(1). С.1-12. URL: https://doi.org/10.18848/2327-7939/CGP/v30i01/1-12

Bekh I. D. (2012). Osobystistj u prostori dukhovnogho rozvytku [Personality in the space of spiritual development]. Kyjiv: «Akademvydav». 256 s. [in Ukrainian]

Boghush A. M., Ghavrysh N. V., & Saprykina, O. V. (2009). Teorija i metodyka rozvytku movlennja ditej rannjogho viku [Theory and methods of speech development of young children]. Kyjiv: Vydavnychyj dim «Slovo». 408 s. [in Ukrainian]

Boghush A. M., & Malinovsjka N. V. (2021). Metodyka rozvytku movlennja ta navchannja ridnoji movy ditej rannjogho i doshkiljnogho viku [Methods of speech development and teaching of the native language of children of early and preschool age]. Kyjiv: Vydavnychyj dim «Slovo». 336 s. [in Ukrainian]

Vykhovannia ditei rannoho viku v zakladakh doshkilnoi osvity riznykh typiv: monohrafiia [Education of young children in preschool education institutions of various types: monograph]. (2021) S. A. Vasylieva, N. V. Havrysh, V. V. Rahozina. za nauk. red. N. V. Havrysh. Kropyvnytskyi : IMEKS-LTD. 226 s. [in Ukrainian]

Kononko O. L. (2018). Psykhologho-pedaghoghichni aspekty rozvytku osobystosti v rannjomu dytynstvi: navch. posib. Nizhyn: NDU im. M. V. Ghogholja, [Psychological and pedagogical aspects of personality development in early childhood]. 255 s. [in Ukrainian]

Korinna Gh. O. (2018). Znachennja ta rolj spilkuvannja u formuvanni osobystosti dytyny v doshkiljnomu dytynstvi [The importance and role of communication in the formation of the child's personality in preschool childhood]. Naukovyj visnyk Khersonsjkogho derzhavnogho universytetu. Tom 1. Vypusk 1. S. 94-99. [in Ukrainian]

Korchak Ja. (2018). Koly ja znovu stanu malenjkym [When I'm little again]. K.: «Znannja». 191 s. [in Ukrainian]

Kochergha O. V. (2003). Pochatok zhyttja – stanovlennja tvorchosti [The beginning of life is the formation of creativity]. K.: Kobza .256 s. [in Ukrainian]

Ladyvir S. O. (2013). Radistj rozvytku. Vzajemodija doroslogho z dytynoju. Shkiljnyj svit [The joy of development. Interaction between an adult and a child]. K.: «Shkiljnyj svit». 128 s. [in Ukrainian]

Lucenko I. O. (2013). Dytyna i doroslyj: vchymosja spilkuvatysja. Ghotujemosja do movlennjevogho spilkuvannja z doshkiljnykamy [Child and Adult: Learning to Communicate. Preparing for speech communication with preschoolers]. K.: Svitych .206 s. [in Ukrainian]

Moskalecj V. P. (2021). Funkcionuvannja i rozvytok svidomoji zdatnosti u spilkuvanni, ghri, khudozhnij dijaljnosti. Psykhologhija i suspiljstvo [Functioning and development of conscious ability in communication, play, artistic activity]. № 1 (83). S. 117-131. URL: https://doi.org/10.35774/pis2021.01.117 [in Ukrainian]

Polovina O. A. (2007). Formuvannja estetychnogho stavlennja do pryrody zasobamy obrazotvorchogho mystectva u starshykh

doshkiljnykiv (na materiali oznajomlennja z pejzazhnym zhyvopysom) [Formation of an aesthetic attitude to nature by means of fine arts in older preschoolers (on the material of familiarization with landscape painting)]. [Dys. kan. ped. nauk, Nacionaljnyj pedaghoghichnyj universytet imeni M. P. Draghomanova]. [in Ukrainian]

Polovina O. A., & Kondratecj I. V. (2022). Artosvita ditej rannjogho viku: aspekty psykhologho-pedaghoghichnogho suprovodu [Art education of young children: aspects of psychological and pedagogical support]. Pedaghoghichna osvita: teorija i praktyka. 38 (2). URL: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3812 [in Ukrainian]

Tovkach I. (2006). Jak rozvyvaty movlennja najmolodshykh [How to develop the speech of the youngest]. Palitra pedaghogha. № 4. S. 3-6. URL:

https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/14787/1/I_E_Tovkach_Yak_rozvuvatu_movlenia_naimolodshuch.pdf [in Ukrainian]

Barrio Fernández, Teresa, Fernando Echarri, Sara Urra Nieva, & Laura Oteiza Gurucharri (2022). The “Kids' Museum” Project Goes to the Mater Dei School: Assessment of an Educational Project Aimed at the First Cycle of Early Childhood Education (0–3 Years Old). The International Journal of Early Childhood Learning. № 30(1). 1-12. URL: https://doi.org/10.18848/2327-7939/CGP/v30i01/1-12 [in English]

Downloads


Переглядів анотації: 49

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

Половіна, О., & Стаднійчук , М. (2024). Особливості художньо-педагогічного спілкування як засобу розвитку творчих здібностей дітей третього року життя. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (41(1), 46–51. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.416

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ