Психологічні чинники фасилітативної поведінки майбутніх психологів
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4211Анотація
У статті здійснено теоретичний аналіз основних підходів до визначення поняття «фасилітація»
у працях вітчизняних та зарубіжних дослідників. Приділено увагу концептуальним засадам аналізу фасилітації у різних наукових психологічних школах. Зазначено, що фасилітацію досліджували
в контексті гуманістичного, екзистенційного підходів. Виокремлено з масиву наукових вітчизняних та зарубіжних досліджень поняття фасилітації як процесу організації міжособистісної взаємодії для забезпечення оптимальних умов саморозвитку, самопізнання, самоаналізу й розкриття власних внутрішніх потенцій. Окреслено зміст поняття фасилітативної поведінки майбутніх психологів як системи послідовних дій, спрямованих на підтримку конструктивного діалогу
в емоційно сприятливій атмосфері з метою максимального залучення для спільного розв’язання
завдань професійної діяльності. Обґрунтовано процедуру емпіричного дослідження психологічних чинників фасилітативної поведінки майбутніх психологів. Запропоновано авторську анкету, спрямовану на встановлення рівня обізнаності студентів щодо поняття «фасилітативна
поведінка». Для виявлення глибинних психологічних рис, які визначають схильність особистості
до фасилітативної поведінки, вибрано короткий п’ятифакторний опитувальник особистості
TIPI (TIPI-UKR) в адаптації М. Кліманської, І. Галецької.
За результатами емпіричного дослідження психологічних чинників фасилітативної поведінки
майбутніх психологів з’ясовано, що основними психологічними чинниками фасилітативної поведінки останніх можна вважати домінування внутрішньої мотивації професійного вибору, гуманістичну спрямованість особистості, усвідомлення ролі та змісту фасилітативної поведінки
в професійній діяльності психолога. Найважливішими аспектами фасилітативної поведінки психолога студенти вважають комунікативний та адаптивний. Серед індивідуально-особистісних
якостей найбільш значущими в забезпеченні можливості реалізації фасилітативної поведінки є
такі риси, як комунікабельність, толерантність, відкритість, упевненість у собі, емпатійність,
цілеспрямованість та щирість.
Завантаження
Посилання
Балл Г. Раціогуманістична орієнтація в методології людинознавства: наукове видання
(ред. В.О. Мєдінцєв). Київ: Вид-во ПП «СКД», 2017. 204 с.
Волошко Г.В. Фасилятивний підхід у діяльності викладача як сучасний напрям реформування
вищої освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 9 (63). С. 96–106.
Казанжи М. Поняття фасилітативності, її види та деякі грані прояву основної функції. Теорія
і практика сучасної психології. 2012. Вип. 5. С. 25–32.
Кліманська М., Галецька І. Українська адаптація короткого п’ятифакторного опитувальника особистості TIPI (TIPI-UKR). Психологічний часопис: науковий журнал. 2021. № 3. Вип. 5. Київ: Ін-т
психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. С. 57‒74.
Левченко О.О. Педагогічна фасилітація як феномен формування фасилітативного стилю педагогічної взаємодії майбутніх викладачів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Психологія і педагогіка. 2011. Вип. 18. С. 147–158. URL: http://www.irbis-nbuv.
gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S
REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_
S21P03=FILA=&2_S21STR=Nznuoapp_2011_18_19 (дата звернення: 31.10.2024).
Лушин П.В., Волянюк Н.Ю., Брюховецька О.В. та ін. Особистісно-орієнтована підготовка майбутніх психологів у системі післядипломної педагогічної освіти. Київ: НАПН України, Ун-т менедж. освіти, 2014. 222 с.
Радчук Г.К. Аксіопсихологія вищої школи: моногр. 2-ге вид., розш. і доповн. Тернопіль: ТНПУ
ім. В. Гнатюка, 2014. 380 с.
Роджерс К. Вчитися бути вільним. Гуманістична психологія: Антологія: навч. посіб. для студ.
вищ. навч. закладів: у 3-х т. [упоряд. Роман Трач (США) і Георгій Балл (Україна)]. Київ: Університетське вид-во «Пульсари», 2001. С. 38–61.
Хілько С.О. Фасилітативний підхід до професійної підготовки майбутніх психологів. Психолого-педагогічне забезпечення модернізації післядипломної педагогічної освіти в умовах змін: Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція / Держ. вищ. навч. закл. «Університет менеджменту освіти» НАПН України. Київ, Донецьк, 2014. С. 188–191.
Arlin Cuncic. (2023) What Is Social Facilitation? Verywellmind. April 12. URL: https://www.
verywellmind.com/an-overview-of-social-facilitation-4800890 (дата звернення: 31.10.2024).
Dr. Saul McLeod. (2023) Social Facilitation. Simplypsychology. October 5. URL: https://www.
simplypsychology.org/social-facilitation.html (дата звернення: 31.10.2024).
Healy, P. (2012). Toward an integrative, pluralistic psychology: On the hermeneutico-dialogical
conditions of the possibility for overcoming fragmentation. New Ideas in Psychology, Vol. 30, pp. 271–280.
Holen R., Ashwin P., Maassen P., Stensaker B. (2021) Student Partnership: Exploring the dynamics
in and between different conceptualizations. Studies in Higher Education. № 46 (12). Pp. 2726 – 2737.
Mann T. (2007) Facilitation: Key Techniques for Effective Group Work. – Resource Production.
McLaughlin C., & Black-Hawkins K. (2006). A Schools-University Research Partnership:
Understandings, models and complexities. Journal of In-Service Education. №30 (2). Pp. 265–284.
Myers David G., Jeeves Malcolm A. (2002) Psychology Through the Eyes of Faith. Harper San Francisco, 256 p.
REFERENCES
Ball, H. (2017). Ratsiohumanistychna oriientatsiia v metodolohii liudynoznavstva [Rational Humanistic
Orientation in the Methodology of Humanities]. Naukove vydannia (red. V.O. Miedintsiev), Kyiv: Vyd-vo
PP «SKD», 204 p. [in Ukrainian].
Voloshko, H. V. (2016). Fasyliatyvnyi pidkhid u diialnosti vykladacha yak suchasnyi napriam
reformuvannia vyshchoi osvity [A facilitative approach in the activity of a teacher as a modern direction
of higher education reform]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 9(63), pp. 96–
[in Ukrainian].
Kazanzhy, M. (2012). Poniattia fasylitatyvnosti, yii vydy ta deiaki hrani proiavu osnovnoi funktsii
[The concept of facilitation, its types and some aspects of the manifestation of the main function]. Teoriia
i praktyka suchasnoi psykholohii, Vyp. 5, pp. 25–32 [in Ukrainian].
Klimanska, M., & Haletska, I. (2021). Ukrainska adaptatsiia korotkoho piatyfaktornoho opytuvalnyka
osobystosti TIPI (TIPI-UKR). [Ukrainian Adaptation of the Short Five Factor Personality Questionnaire
(TIPI-UKR)]. Psychological Journal, 5, Kyiv: H.S. Kostyuk Institute of Psychology of the Na-tional Academy
of Educational Sciences of Ukraine, pp. 57–74 [in Ukrainian].
Levchenko, O. O. (2011). Pedahohichna fasylitatsiia yak fenomen formuvannia fasylitatyvnoho styliu
pedahohichnoi vzaiemodii maibutnikh vykladachiv [Pedagogical facilitation as a phenomenon of formation
of a facilitative style of pedagogical interaction of future teachers]. Naukovi zapysky Natsionalnoho
universytetu «Ostrozka akademiia», Seriia: Psykholohiia i pedahohika, Vyp. 18, pp. 147–158 [in Ukrainian].
http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=
UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_
meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nznuoapp_2011_18_19
Lushyn, P. V., Volianiuk, N. Yu., Briukhovetska, O. V., et al (2014). Osobystisno-oriientovana pidhotovka
maibutnikh psykholohiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Personal-Oriented Training
of Future Psychologists in the System of Postgraduate Pedagogical Education]. Kyiv : NAPN Ukrainy, Un-t
menedzh. Osvity, 222 p. [in Ukrainian].
Radchuk, H. K. (2014). Aksiopsykholohiia vyshchoi shkoly [Axiopsychology of the Higher School].
Monohrafiia, 2-he vyd., rozsh. i dopovn., Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka, 380 p. [in Ukrainian].
Rodzhers, K. (2001). Vchytysia buty vilnym [Learning to be free] Humanistychna psykholohiia:
Antolohiia: navch. posib. dlia stud. vyshch. navch. zakladiv: u 3-kh t. [uporiad. Roman Trach (SShA)
i Heorhii Ball (Ukraina)]. Kyiv: Universytetske vydavnytstvo «Pulsary», pp. 38–61 [in Ukrainian].
Khilko, S. O. (2014). Fasylitatyvnyi pidkhid do profesiinoi pidhotovky maibutnikh psykholohiv.
Psykholoho-pedahohichne zabezpechennia modernizatsii pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity
v umovakh zmin [Facilitative approach to professional training of future psychologists. Psychological
and pedagogical support for the modernization of postgraduate pedagogical education in the conditions
of change]. Vseukrainska naukovo-praktychna Internet-konferentsiia Derzhavnyi vyshchyi navchalnyi
zaklad “Universytet menedzhmentu osvity” NAPN Ukrainy, Kyiv, Donetsk, pp. 188–191 [in Ukrainian].
Arlin Cuncic. (2023). What is Social Facilitation? Verywellmind. April 12 [in English].
https://www.verywellmind.com/an-overview-of-social-facilitation-4800890
Dr. Saul McLeod. (2023). Social Facilitation. Simplypsychology, October 5 [in English].
https://www.simplypsychology.org/social-facilitation.html
Healy, P. (2012). Toward an Integrative, Pluralistic Psychology: On the hermeneutico-dialogical
conditions of the possibility for overcoming fragmentation. New Ideas in Psychology, Vol. 30, pp. 271–280
[in English].
Holen, R., Ashwin, P., Maassen, P., & Stensaker, B. (2021). Student Partnership: Exploring the dynamics in
and between different conceptualizations. Studies in Higher Education, 46(12), pp. 2726–2737 [in English].
Mann, T. (2007) Facilitation: Key Techniques for Effective Group Work. Resource Production
[in English].
McLaughlin, C., & Black-Hawkins, K. (2006). A Schools-University Research Partnership:
Understandings, models and complexities. Journal of In-Service Education, 30(2), pp. 265–284 [in English].
Myers David, G., & Jeeves Malcolm, A. (2002). Psychology Through the Eyes of Faith. Harper San
Francisco, 256 p. [in English].