Application of ic technologies (ict) in the context of formation of subject-methodical competence of future primary school teachers
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.398Abstract
The article highlights the problem of using information and communication technologies
for the formation of subject-methodical competence of future primary school teachers. According to the authors,
a competent teacher of the New Ukrainian School must master the skills of searching in the information space,
using and creating electronic resources in the educational process of primary school. Students of pedagogical
specialties need to develop professional skills in methodical modeling using digital technologies. The authors
analyzed the use of digital technologies in classes on professional methods and identified the most effective
programs for the implementation of educational and methodological tasks of ensuring the educational process
in primary school. The article presents students’ work with mind maps, comics, word clouds, infographics, virtual
whiteboards, interactive tasks and online tests. These programs are applied to professional methods as a means
of visualizing and systematizing educational material, as well as for pedagogical modeling of lesson plans.
Downloads
References
Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) «Про основні компетенції
для навчання протягом усього життя» від 18 грудня 2006 року URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/994_975
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://
mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої
освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом
молодшого спеціаліста)». URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-
e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv
Гуревич Р., Коношевський Л., Опушко Н. Цифровізація освіти сучасного суспільства: про-
блеми, досвід, перспективи. Освітологічний дискурс. 2022, 3-4 (38-39), с. 22-46. DOI: https://doi.
org/10.28925/2312-5829.2022.342
Цифрові технології в освіті: сучасний досвід, проблеми та перспективи / Т. Васильєва та ін.
Суми: Сумський державний університет, 2022. 150 с.
Організація навчальної діяльності у комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі : по-
сібник / Ю. О. Жук, О. М. Соколюк, Н. П. Дементієвська, О. П. Пінчук. Київ : Пед. думка, 2012. —
С. 128.
Сущенко Л., Андрущенко О., Сущенко П. Цифрова трансформація закладів вищої освіти
в умовах діджиталізації суспільства: виклики і перспективи. Науковий вісник Ужгородського уні-
верситету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2022, 2 (51). DOI: https://doi.org/10.24144/2524-
2022.51.157-162
Ільченко О. В. Використання web-квестів у навчально-виховному процесі. Методика та техно-
логія. Освіта.ua. URL: https://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30113/.
Кулімова Ю. Г. Використання веб-технологій у процесі психолого-педагогічної підготовки май-
бутніх учителів початкової школи. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету : елек-
трон. наукове фахове вид. 2020. № 8. С. 34–41. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.8.5
Потапова Н., Отрошко Т. Особливості використання коміксів на уроках у початковій школі.
Актуальні проблеми педагогічної освіти: новації, досвід та перспективи : збірник тез доповідей
І Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (10 квітня 2020 року,
м. Запоріжжя) / за ред. О. В. Пономаренко, Л. О. Сущенко. Запоріжжя : АА Тандем, 2020. С. 47-49.
Руденко Н., Широков Д. Застосування е-ресурсів у процесі створення коміксів на уроках мате-
матики в початковій школі. Інноваційна педагогіка, 2021. 41 (2). с. 138-143.
Nezhyva L.L., Palamar S.P., Marienko M.V. Clouds of words as a didactic tool in literary education
of primary school children. Proceedings of the 9th Workshop on Cloud Technologies in Education CEUR
Workshop Proceedings, 2022, 3085, pp. 381–393.
Recommendation 2006/962/EU of the European Parliament and the Council (EU) “On core competences
for lifelong learning” dated December 18, 2006 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975
New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform. URL: https://mon.gov.ua/
storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Professional standard for the vocations “Teacher of primary classes of a general secondary education
institution”, “Teacher of a general secondary education institution”, “Primary education teacher (with
junior specialist diploma)”. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-
e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv
Gurevich R., Konoshevskyi L., Opushko N. Tsyfrovizatsiya osvity suchasnoho suspil’stva: problemy,
dosvid, perspektyvy [Digitization of education in modern society: problems, experience, prospects].
Educational discourse. 2022, 3-4 (38-39), p. 22-46. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.342
Tsyfrovi tekhnolohiyi v osviti: suchasnyy dosvid, problemy ta perspektyvy [Digital technologies
in education: modern experience, problems and prospects] / T. Vasylieva et al. Sumy: Sumy State University,
150 p.
Orhanizatsiya navchal’noyi diyal’nosti u kompyuterno oriyentovanomu navchal’nomu
seredovyshchi:posibnyk [Organization of educational activities in a computer-oriented educational
environment: manual] / Yu. O. Zhuk, O. M. Sokolyuk, N. P. Dementievska, O. P. Pinchuk. Kyiv: Ped.
Dumka, 2012. — P. 128.
Sushchenko L., Andrushchenko O., Sushchenko P. Tsyfrova transformatsiya zakladiv vyshchoyi osvity
v umovakh didzhytalizatsiyi suspil’stva: vyklyky i perspektyvy [Digital transformation of institutions
of higher education in conditions of digitalization of society: challenges and prospects]. Scientific Bulletin
of Uzhhorod University. Series “Pedagogy. Social work”. 2022, 2 (51). DOI: https://doi.org/10.24144/2524-
2022.51.157-162
Ilchenko O.V. Vykorystannya web-kvestiv u navchalno-vykhovnomu protsesi [The use of web-quests
in the educational process]. Methodology and technology. Osvita.ua- URL:
https://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30113/.
Kulimova Yu. G. Vykorystannya veb-tekhnolohiy u protsesi psykholoho-pedahohichnoyi pidhotovky
maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly [The use of web technologies in the process of psychological and
pedagogical training of future primary school teachers]. Open educational e-environment of a modern
university: electronic. scientific professional type. 2020. No. 8. P. 34–41. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-
2020.8.5
Potapova N., Otroshko T. Osoblyvosti vykorystannya komiksiv na urokakh u pochatkoviy shkoli
[Peculiarities of using comics in lessons in primary school]. Actual problems of pedagogical education:
innovations, experience and prospects: a collection of theses of reports of the 1st All-Ukrainian scientific
and practical conference with international participation (April 10, 2020, Zaporizhzhia) / edited
by O. V. Ponomarenko, L. O. Sushchenko. Zaporizhzhia: AA Tandem, 2020. P. 47-49.
Rudenko N., Shirokov D. Zastosuvannya e-resursiv u protsesi stvorennya komiksiv na urokakh matematyky
v pochatkoviy shkoli [Application of e-resources in the process of creating comics in mathematics lessons
in elementary school]. Innovative pedagogy, 2021. 41 (2). with. 138-143.
Nezhyva L.L., Palamar S.P., Marienko M.V. Clouds of words as a didactic tool in literary education
of primary school children. Proceedings of the 9th Workshop on Cloud Technologies in Education CEUR
Workshop Proceedings, 2022, 3085, pp. 381–393.