Самовдосконалення вчителів закладів загальної середньої освіти: концептуальна детермінація.
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.422Анотація
Актуальність поданої статті зумовлена глобалізаційними та євроінтеграційними трансформаціями сучасного суспільства, в якому освіта стає однією з базових інституцій, а вчитель
закладу загальної середньої освіти (далі ЗЗСО) — її ключовою фігурою, здатною до постійного
самовдосконалення протягом життя. Метою статті є визначення концептуальних детермінант самовдосконалення вчителів ЗЗСО. Проаналізовано вихідні базові феномени статті, якими є самовдосконалення та детермінація. Представлено ознаки самовдосконалення (усвідомленість, цілеспрямованість, цілісність, суб’єктна активність, дієвий та творчий характер,
самодетермінованість). Обґрунтовано концептуальні детермінанти самовдосконалення вчителів, якими автори вважають: теорію особистості Г. Костюка, що детермінує логіку процесу
самовдосконалення вчителя ЗЗСО у єдності з його саморозвитком у напрямі досягнення високого
рівня професіоналізації; гуманістичні концепції А. Маслоу й К. Роджерса, що пов’язані з феноменом
самоактуалізації особистості як бажанні самовираження, реалізації свого потенціалу та безперервного самовдосконалення; аксіопсихологічну концепцію особистості З. Карпенко, що базується на феномені аксіогенезу як руху з нижчих на вищі рівні ціннісно-смислової сфери особистості
на засаді принципу інтегральної суб’єктності, що передбачає логіку відносно-, моно-, полі-, метата абсолютного суб’єкта, що детермінує певний послідовний алгоритм динаміки мотиваційно-ціннісних аспектів самовдосконалення вчителя ЗЗСО; суб’єктно-вчинкову психологію А. Татенка й А. Роменця, що оперує такими суттєвими для самовдосконалення вчителя категоріями,
як-от: активність (ситуативна, надситуативна, інтегральна), ініціативність, відповідальність, ставлення до себе як суб’єкта діяльності; концепцію рефлексивної детермінації мотиваційної, смислової, суб’єктної сфери особистості В. Желанової, що зумовлює тлумачення рефлексії
як наскрізного метапроцесу, що пронизує й зумовлює всі складові феномену самовдосконалення
Завантаження
Посилання
Желанова В. В. Суб’єктні феномени контекстного навчання майбутнього вчителя початкових
класів. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2012. № 5 (240).
С. 97–111.
Желанова В. В. Мотивація, смислова сфера та професійна суб’єктність майбутнього педагога у площині їх рефлексивної детермінації. Компетентнісно зорієнтована освіта: якісні виміри. К. : Київ.
ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. С. 272–291.
Желанова В. В., Рій Ю. В. Дослідження феномену самовдосконалення в міждисциплінарному
контексті. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2023. № 5(359).
С. 15–21.
Карпенко З. С. Аксіологічна психологія особистості. Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2009. 512 с.
Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К. : Рад. школа, 1989.
с.
Максименко С. Д. Психологія особистості. Медицинская психология. 2008. № 3. С. 3–11.
Мицько В. М. Психологічні особливості аксіогенезу майбутніх психологів : автореф. дис. ... канд.
психол. наук: 19.00.07. Івано-Франківськ, 2007. 21 с.
Роменець В. А. Вчинок і повстання канонічної психології. Людина. Суб’єкт. Вчинок : філософсько-психологічні студії. К. : Либідь, 2006. С. 11–36.
Самотворення у розвитку особистості. За ред. Л. З. Сердюк. К. : Педагогічна думка, 2015. 93 с.
Северіна Т. М. Ціннісна детермінація особистісного самовдосконалення студентів у навчально-виховному процесі вищих педагогічних навчальних закладів : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07.
Умань, 2012. 225 с.
Яблонська Т. Психолого-педагогічні умови активізації самовдосконалення особистості. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць інституту психології імені Г. С. Костюка. К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2015. С. 712–721.
Maslow A. A Theory of Human Motivation. Psychological Review. 1943. № 4. Р. 370–396.
Rogers, K. R. Psychotherapy and Personality Change. Chicago, 1954. 344 p.
REFERENCES
Zhelanova, V. V. (2012). Subiektni fenomeny kontekstnoho navchannia maibutnoho vchytelia
pochatkovykh klasiv [Subjective Phenomena of contextual learning of the future primary school teacher].
Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko
Luhansk National University], 5(240), 97–111 [in Ukrainian].
Zhelanova, V. V. (2015). Motyvatsiia, smyslova sfera ta profesiina subiektnist maibutnoho pedahoha
u ploshchyni yikh refleksyvnoi determinatsii. Kompetentnisno zoriientovana osvita: yakisni vymiry
[Motivation, semantic sphere and professional subjectivity of the future teacher in the plane of their
reflexive determination. Competence-oriented education: qualitative dimensions]. Kyiv, Borys Grinchenko
Kyiv University, 272–291 [in Ukrainian].
Zhelanova, V. V., Rii, Yu. V. (2023). Doslidzhennia fenomenu samovdoskonalennia v mizhdystsyplinarnomu
konteksti [Study of the phenomenon of self-improvement in an interdisciplinary context]. Visnyk
Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk
National University], 5(359), 15-21 [in Ukrainian].
Karpenko, Z. S. (2009). Aksiolohichna psykholohiia osobystosti [Axiological Psychology of Personality].
Ivano-Frankivsk: Lileya-NV [in Ukrainian].
Kostyuk, G. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational
Process and Mental Development of Personality]. Kyiv: Radianska Shola [in Ukrainian].
Maksymenko, S. D. (2008). Psykholohiia osobystosti [Psychology of the Personality]. Medytsynskaia
psykholohiia [Medical Psychology], 3, 3–11 [in Ukrainian].
Mytsko, V. M. (2007). Psykholohichni osoblyvosti aksiohenezu maibutnikh psykholohiv [Psychological
Features of Axiogenesis of Future Psychologists]. Avtoreferat kandydatskoi dysertatsii [Abstract
of candidate`s dissertation]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Romenets, V. A. (2006). Vchynok i povstannia kanonichnoi psykholohii [Act and Rebellion of Canonical
Psychology]. Liudyna. Subiekt. Vchynok: filosofsko-psykholohichni studii [Man. Subject. Action: Philosophical
and psychological studies]. Kyiv: Lybid, 11–36 [in Ukrainian].
Serdiuk, L. Z. (Ed.). (2015). Samotvorennia u rozvytku osobystosti [Self-Creation in Personality
Development]. Kyiv: Pedahichna dumka [in Ukrainian].
Severina, T. M. (2012). Tsinnisna determinatsiia osobystisnoho samovdoskonalennia studentiv
u navchalnovykhovnomu protsesi vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv [Valuable
Determination of Personal Self-Improvement of Students in the Educational Process of Higher Pedagogical
Educational Institutions]. Kandydat`ka dysertatsiia [Candidate`s dissertation]. Uman [in Ukrainian].
Yablonska, T. (2015). Psykholoho-pedahohichni umovy aktyvizatsii samovdoskonalennia osobystosti
[Psychological-pedagogical minds activation of self-extensive specialness]. Aktualni problemy psykholohii:
zb. nauk. prats instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka, Kyiv: DP «Informatsiino-analitychne ahentstvo»,
–721 [in Ukrainian].
Maslow, A. A. (1943). Theory of Human Motivation. Psychological Review, 4, 370–396 [in English].
Rogers, K. R. (1954). Psychotherapy and Personality Change. Chicago [in English].