Самовдосконалення вчителів закладів загальної середньої освіти: концептуальна детермінація.

Автор(и)

  • В. Желанова професорка кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, докторка педагогічних наук, професорка, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-9467-1080
  • С. Паламар доцентка кафедри початкової освіти, заступниця декана Факультету педагогічної освіти з наукової роботи Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидатка педагогічних наук, старша наукова співробітниця, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-6123-241X

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.422

Анотація

Актуальність поданої статті зумовлена глобалізаційними та євроінтеграційними трансформаціями сучасного суспільства, в якому освіта стає однією з базових інституцій, а вчитель
закладу загальної середньої освіти (далі ЗЗСО) — її ключовою фігурою, здатною до постійного
самовдосконалення протягом життя. Метою статті є визначення концептуальних детермінант самовдосконалення вчителів ЗЗСО. Проаналізовано вихідні базові феномени статті, якими є самовдосконалення та детермінація. Представлено ознаки самовдосконалення (усвідомленість, цілеспрямованість, цілісність, суб’єктна активність, дієвий та творчий характер,
самодетермінованість). Обґрунтовано концептуальні детермінанти самовдосконалення вчителів, якими автори вважають: теорію особистості Г. Костюка, що детермінує логіку процесу
самовдосконалення вчителя ЗЗСО у єдності з його саморозвитком у напрямі досягнення високого
рівня професіоналізації; гуманістичні концепції А. Маслоу й К. Роджерса, що пов’язані з феноменом
самоактуалізації особистості як бажанні самовираження, реалізації свого потенціалу та безперервного самовдосконалення; аксіопсихологічну концепцію особистості З. Карпенко, що базується на феномені аксіогенезу як руху з нижчих на вищі рівні ціннісно-смислової сфери особистості
на засаді принципу інтегральної суб’єктності, що передбачає логіку відносно-, моно-, полі-, метата абсолютного суб’єкта, що детермінує певний послідовний алгоритм динаміки мотиваційно-ціннісних аспектів самовдосконалення вчителя ЗЗСО; суб’єктно-вчинкову психологію А. Татенка й А. Роменця, що оперує такими суттєвими для самовдосконалення вчителя категоріями,
як-от: активність (ситуативна, надситуативна, інтегральна), ініціативність, відповідальність, ставлення до себе як суб’єкта діяльності; концепцію рефлексивної детермінації мотиваційної, смислової, суб’єктної сфери особистості В. Желанової, що зумовлює тлумачення рефлексії
як наскрізного метапроцесу, що пронизує й зумовлює всі складові феномену самовдосконалення

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Желанова В. В. Суб’єктні феномени контекстного навчання майбутнього вчителя початкових

класів. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2012. № 5 (240).

С. 97–111.

Желанова В. В. Мотивація, смислова сфера та професійна суб’єктність майбутнього педагога у площині їх рефлексивної детермінації. Компетентнісно зорієнтована освіта: якісні виміри. К. : Київ.

ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. С. 272–291.

Желанова В. В., Рій Ю. В. Дослідження феномену самовдосконалення в міждисциплінарному

контексті. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2023. № 5(359).

С. 15–21.

Карпенко З. С. Аксіологічна психологія особистості. Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2009. 512 с.

Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К. : Рад. школа, 1989.

с.

Максименко С. Д. Психологія особистості. Медицинская психология. 2008. № 3. С. 3–11.

Мицько В. М. Психологічні особливості аксіогенезу майбутніх психологів : автореф. дис. ... канд.

психол. наук: 19.00.07. Івано-Франківськ, 2007. 21 с.

Роменець В. А. Вчинок і повстання канонічної психології. Людина. Суб’єкт. Вчинок : філософсько-психологічні студії. К. : Либідь, 2006. С. 11–36.

Самотворення у розвитку особистості. За ред. Л. З. Сердюк. К. : Педагогічна думка, 2015. 93 с.

Северіна Т. М. Ціннісна детермінація особистісного самовдосконалення студентів у навчально-виховному процесі вищих педагогічних навчальних закладів : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07.

Умань, 2012. 225 с.

Яблонська Т. Психолого-педагогічні умови активізації самовдосконалення особистості. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць інституту психології імені Г. С. Костюка. К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2015. С. 712–721.

Maslow A. A Theory of Human Motivation. Psychological Review. 1943. № 4. Р. 370–396.

Rogers, K. R. Psychotherapy and Personality Change. Chicago, 1954. 344 p.

REFERENCES

Zhelanova, V. V. (2012). Subiektni fenomeny kontekstnoho navchannia maibutnoho vchytelia

pochatkovykh klasiv [Subjective Phenomena of contextual learning of the future primary school teacher].

Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko

Luhansk National University], 5(240), 97–111 [in Ukrainian].

Zhelanova, V. V. (2015). Motyvatsiia, smyslova sfera ta profesiina subiektnist maibutnoho pedahoha

u ploshchyni yikh refleksyvnoi determinatsii. Kompetentnisno zoriientovana osvita: yakisni vymiry

[Motivation, semantic sphere and professional subjectivity of the future teacher in the plane of their

reflexive determination. Competence-oriented education: qualitative dimensions]. Kyiv, Borys Grinchenko

Kyiv University, 272–291 [in Ukrainian].

Zhelanova, V. V., Rii, Yu. V. (2023). Doslidzhennia fenomenu samovdoskonalennia v mizhdystsyplinarnomu

konteksti [Study of the phenomenon of self-improvement in an interdisciplinary context]. Visnyk

Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk

National University], 5(359), 15-21 [in Ukrainian].

Karpenko, Z. S. (2009). Aksiolohichna psykholohiia osobystosti [Axiological Psychology of Personality].

Ivano-Frankivsk: Lileya-NV [in Ukrainian].

Kostyuk, G. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational

Process and Mental Development of Personality]. Kyiv: Radianska Shola [in Ukrainian].

Maksymenko, S. D. (2008). Psykholohiia osobystosti [Psychology of the Personality]. Medytsynskaia

psykholohiia [Medical Psychology], 3, 3–11 [in Ukrainian].

Mytsko, V. M. (2007). Psykholohichni osoblyvosti aksiohenezu maibutnikh psykholohiv [Psychological

Features of Axiogenesis of Future Psychologists]. Avtoreferat kandydatskoi dysertatsii [Abstract

of candidate`s dissertation]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Romenets, V. A. (2006). Vchynok i povstannia kanonichnoi psykholohii [Act and Rebellion of Canonical

Psychology]. Liudyna. Subiekt. Vchynok: filosofsko-psykholohichni studii [Man. Subject. Action: Philosophical

and psychological studies]. Kyiv: Lybid, 11–36 [in Ukrainian].

Serdiuk, L. Z. (Ed.). (2015). Samotvorennia u rozvytku osobystosti [Self-Creation in Personality

Development]. Kyiv: Pedahichna dumka [in Ukrainian].

Severina, T. M. (2012). Tsinnisna determinatsiia osobystisnoho samovdoskonalennia studentiv

u navchalnovykhovnomu protsesi vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv [Valuable

Determination of Personal Self-Improvement of Students in the Educational Process of Higher Pedagogical

Educational Institutions]. Kandydat`ka dysertatsiia [Candidate`s dissertation]. Uman [in Ukrainian].

Yablonska, T. (2015). Psykholoho-pedahohichni umovy aktyvizatsii samovdoskonalennia osobystosti

[Psychological-pedagogical minds activation of self-extensive specialness]. Aktualni problemy psykholohii:

zb. nauk. prats instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka, Kyiv: DP «Informatsiino-analitychne ahentstvo»,

–721 [in Ukrainian].

Maslow, A. A. (1943). Theory of Human Motivation. Psychological Review, 4, 370–396 [in English].

Rogers, K. R. (1954). Psychotherapy and Personality Change. Chicago [in English].

Downloads


Переглядів анотації: 49

Опубліковано

2024-10-19

Як цитувати

Желанова, В., & Паламар, С. (2024). Самовдосконалення вчителів закладів загальної середньої освіти: концептуальна детермінація. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (42(2), 14–19. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.422

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають