Professional training of future educators for the organization of health care for young children: methodical aspects
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4110Abstract
The article is devoted to the methodological aspects of the problem of professional training of students of specialty 012 Preschool Education of the first (bachelor's) level of higher education in the organization of physical education and health care of young children. The quality of professional training of future teachers is determined as an important criterion of the state and effectiveness of the modern system of preschool education The basics of technology of professional training of bachelors of preschool education, ways of forming intellectual, practical skills of students are considered. The mechanisms for improving the quality of professional training of future educators in health-preserving activities in early childhood groups are determined. The difficulties that arise for future educators in the organization of physical education and health protection in early childhood groups are identified. The ways of solving the tasks defined in the article are proposed.
The factors influencing the increase of motivation for the effectiveness of students' learning activities in the process of preparation for health-preserving activities in early childhood groups are determined. The importance of the developmental nature of the teacher's interaction with young children in the organization of physical education is substantiated.
The necessity of forming in future educators an understanding of health-saving activities as a process of strengthening and shaping children's health and the process of instilling healthy lifestyle skills is substantiated. It is determined that the methodological tools (problem-based lectures, operational and business games, subject-subject interaction, creating a situation of success, etc.) are an important factor in increasing the motivation for the effectiveness of students' learning activities
Downloads
References
Богініч О.Л. На старті фізичного розвитку. Дошкільне виховання, 2005. №3. С.7.
Васильєва С.А., Гавриш Н.В., Рагозіна В.В. Виховуємо і розвиваємо дитину раннього віку: навчально-методичний посібник. Кропивницький: Імекс-ЛДТ, 2021. 58 с.
Васильєва С. А. Як поліпшити рухову активність дітей раннього віку. Вихователь-методист дошкільного закладу, 2020. № 12. С. 4–8.
Гавриш Н. В., Рагозіна В. В., Васильєва С. А. У фокусі уваги - освітній процес у групах раннього віку. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2020. № 10. С. 20-26.
Гаращенко Л.В., Літіченко О.Д., Шинкар Т.Ю. Організація освітньої взаємодії з дітьми раннього віку: актуальні проблеми практики. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 2022. № 38(2). С. 24-30. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.384
Машовець М., Паламар С., Савченко Ю. Організаційно-педагогічні аспекти розвитку громадського здоров’я у студентській спільноті гуманітарних ЗВО. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 2021. № 35(1). С. 57-63. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.384
Зданевич Л.В. Модель професійної підготовки майбутніх вихователів ДНЗ до роботи з дезадаптованими дошкільниками. Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання: монографія / за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Рута, 2016. С. 136-154.
Сисоєва С.О., Рейпольська О.Д. Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку: новий погляд. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2020. № 2(1). с. 1-10.
Harashchenko LV, Kondratiuk SG, Palamar SP, Vaskivska HO, Nezhyva LL. Value attitude to health as the basis of an active life position of an individual. Wiad Lek. 2021;74(3 cz 2). Pp. 690-696.
REFERENCES
Bohinich O.L. Na starti fizychnoho rozvytku [At the start of physical development]. Doshkilne vykhovannia, 2005. №3. S.7. [in Ukrainian]
Vasylieva S.A., Havrysh N.V., Rahozina V.V. Vykhovuiemo i rozvyvaiemo dytynu rannoho viku [Educating and developing a young child]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kropyvnytskyi: Imeks-LDT, 2021. 58 s. [in Ukrainian]
Vasylieva S. A. Yak polipshyty rukhovu aktyvnist ditei rannoho viku [How to improve the motor activity of young children]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu, 2020. № 12. S. 4–8. [in Ukrainian]
Havrysh N. V., Rahozina V. V., Vasylieva S. A. U fokusi uvahy - osvitnii protses u hrupakh rannoho viku [Focus on the educational process in early childhood groups]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu. 2020. № 10. S. 20-26. [in Ukrainian]
Harashchenko L.V., Litichenko O.D., Shynkar T.Y. Orhanizatsiia osvitnoi vzaiemodii z ditmy rannoho viku: aktualni problemy praktyky [Organization of educational interaction with young children: current problems of practice]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika, 2022. № 38(2). S. 24-30. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.384 [in Ukrainian]
Mashovets M., Palamar S., Savchenko Yu. Orhanizatsiino-pedahohichni aspekty rozvytku hromadskoho zdorovia u studentskii spilnoti humanitarnykh ZVO [Organizational and pedagogical aspects of the development of public health in the student community of humanitarian higher education institutions]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika, 2021. № 35(1). S. 57-63. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.384 [in Ukrainian]
Zdanevych L.V. Model profesiinoi pidhotovky maibutnikh vykhovateliv DNZ do roboty z dezadaptovanymy doshkilnykamy. Teoriia i praktyka profesiinoi maisternosti v umovakh tsilezhyttievoho navchannia [Model of professional training of future preschool teachers to work with maladjusted preschoolers. Theory and practice of professional skills in the context of lifelong learning]: monohrafiia / za red. O.A. Dubaseniuk. Zhytomyr: Ruta, 2016. S. 136-154. [in Ukrainian]
Sysoieva S.O., Reipolska O.D. Kontseptsiia osvity ditei rannoho ta doshkilnoho viku: novyi pohliad [The concept of early childhood and preschool education: a new look]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 2020. № 2(1). S. 1-10. [in Ukrainian]
Harashchenko L.V., Kondratiuk S.G., Palamar S.P., Vaskivska H.O., Nezhyva L.L. Value attitude to health as the basis of an active life position of an individual. Wiad Lek. 2021;74(3 cz 2). Pp. 690-696. [in Ukrainian]