Фактори психічного здоров’я дітей дошкільного віку в період вікової кризи

Автор(и)

  • Є. Антипін доцент кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-0371-2498
  • Ю. Савченко доцент кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидат психологічних наук, доцент, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-3662-2787

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4212

Анотація

У запропонованій статті висвітлено фактори психічного здоров’я дітей дошкільного віку в період вікової кризи, які розглянуто з позицій принципу системності в розумінні поняття здоров’я на трьох основних рівнях: біологічному, психологічному та соціальному.

Визначено, що метою статті є поглиблення концептуальних засад дослідження психічного здоров’я дошкільників та представлення його як інтегрального утворення, розгляд якого має здійснюватися з позицій системного підходу. Завдання полягає у дослідженні факторів, які детермінують психічне здоров’я дітей дошкільного віку в період вікової кризи.

Авторами схарактеризовано умови розв’язання кризових ситуацій з метою збереження психічного здоров’я у дітей дошкільного віку. Доведено, що одним із основних факторів збереження психічного здоров’я дитини в період кризи є емоційна підтримка дорослими, а один із базових принципів побудови довірчих стосунків між батьками й дитиною — принцип прийняття.

У висновках як аргумент значущості виокремлено створення комплексного підходу, який має поєднувати в собі й психогігієну, і психопрофілактику, як найбільш перспективного.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Антипін Є.Б., Чермошенцева Н. Підтримка сім’ї у психофізичному розвитку дітей переддошкільного віку як теоретична проблема дошкільної освіти. Молодий вчений. 2020. № 10 (86). doi.org/10.32839/2304-5809/2020-10-86-22

Герасименко Л.О. Посттравматичний стресовий розлад. НейроNEWS: психоневрологія та нейропсихіатрія. 2021. № 8. С. 27–32.

Савченко Ю.Ю., Козир М.В. Соціально-психологічні фактори та умови формування відповідального батьківства. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2024. № 41 (1). doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4111

Корнієнко І.О. Стратегії копінг-поведінки студентів у ситуації неуспіху: моногр. 2011. К. 453 c.

Коцан І.Я., Ложкін Г.В., Мушкевич М.І. Психологія здоров’я людини. 2011. К. 392 с.

Лазуренко С.І. Психофізіологія установок в регуляції моторики людини: моногр. 2011. Львів, 245 с.

Максименко С.Д. Генеза здійснення особистості. 2006. К., 426 с.

Поліщук В.М., Ільїна Н.М., Поліщук С.А., Савченко Ю.Ю., Мисник С.О., Рябко Ю.В., Шейко Г.Д. Психологія сім’ї. 2021. Суми, 296 с. ISBN 978-966-680-985-1

Савченко Ю.Ю., Булана Л.В. Сім’я як чинник становлення психологічної статі дошкільника. New Stages of Development of Modern Science in Ukraine and EU Countries: monograph. 2019. Рига, С. 384-416.

Яцина О. Вплив війни на психічне здоров’я: ознаки травматизації психіки дітей та підлітків. Наукові перспективи. 2022. № 7 (25). С 554–557.

Polishchuk V. Crisis behavioural symptoms set in person’s age development. International Jornal of Education and Science. 2019, Vol. 2. No 2.

Ogden J. Health psychology. 1997.

Stoliarchuk O., Serhieienkova O., Khrypko S. Real and Virtual Space of Life Activities of Ukrainian Adolescents in War Conditions. International Journal of Computer Science and Network Security. 2022; 22(6): 611–619.

Savchuk B., Borys, U., Sholohon L., et al Emotional Intelligence аs a Factor of Preserving Mental Health and Adaptation of Student Youth to Crisis Situations. Wiadomości Lekarskie. 2022; 75 (12): 3018–3024.

Serene M., Shellae Versey H. Barriers to Leisure-Time Social Participation and Community Integration among Syrian and Iraqi Refugees. Leisure Studies. 2021; 40 (3): 378–391.

REFERENCES

Antypin, Ye. B., & Chermoshentseva, N. (2020). Pidtrymka simi u psykhofizychnomu rozvytku ditei pereddoshkilnoho viku yak teoretychna problema doshkilnoi osvity [Family Support in the Psychophysical Development of Preschool Children as a Theoretical Problem of Preschool Education]. Molodyi vchenyi / Young Scientist, 10(86) [in Ukrainian].

doi.org/10.32839/2304-5809/2020-10-86-22

Herasymenko, L. (2021). Posttravmatychnyi stresovyi rozlad. Neironews, 8(129): 27–32 [in Ukrainian].

Savchenko, Yu. Yu., & Kozyr, M. V. (2024) Sotsial-psykholohichni faktory ta umovy formuvannia vidpovidalnoho batkivstva [Social and Psychological Factors and Conditions of the Formation of Responsible Parenthood]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika / Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 41(1) [in Ukrainian.

doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4111

Korniienko, I. O. (2011). Stratehii kopinh-povedinky studentiv u sytuatsii neuspikhu [Coping Behaviour Strategies of Students in the Situation of Failure]. Monograph. К. p. 453 [in Ukrainian].

Kotsan, I. Ya., Lozhkin, H. V., & Mushkevych, M. I. (2011). Psykholohiia zdorovia liudyny [Psychology of Human Health]. К. p. 392 [in Ukrainian].

Lazurenko, S. I. (2011). Psykhofiziolohiia ustanovok v rehuliatsii motoryky liudyny [Psychophysiology of Attitudes in the Regulation of Human Motility]. Monograph. L. p. 245 [in Ukrainian].

Maksymenko, S. D. (2006). Heneza zdiisnennia osobystosti [The Genesis of the Realization of Personality]. К., p. 426 [in Ukrainian]

Polishchuk, V. M., Ilina, N. M., Polishchuk, S. A., Savchenko, Yu. Yu., Mysnyk, S. O., Riabko, Yu. V., & Sheiko, H. D. (2021). Psykholohiia simi [Family Psychology]. Sumy. P. 296 ISBN 978-966-680-985-1 [in Ukrainian].

Savchenko, Yu. Yu., & Bulana, L. V. (2019). Simia yak chynnyk stanovlennia psykholohichnoi stati doshkilnyka [The Family as a Factor in the Formation of the Psychological Gender of a Preschooler]. New Stages of Development of Modern Science in Ukraine and EU Countries: monograph. Ryga. 384-416 [in Ukrainian].

Yatsyna, O. (2022). Vplyv viiny na psykhichne zdorovia: oznaky travmatyzatsii psykhiky ditei ta pidlitkiv [Impact of War on Mental Health: Signs of Psychological Trauma of Children and Adolescents]. // Scientific Perspectives, 7(25): 554–557 [in Ukrainian].

Polishchuk, V. (2019). Crisis Behavioural Symptoms Set in Person’s Age Development. International Jornal of Education and Science, Vol. 2, No 2 [in English].

Ogden, J. (1997). Health Psychology. [in English].

Stoliarchuk, O., Serhieienkova, O., & Khrypko, S. (2022). Real and Virtual Space of Life Activities of Ukrainian Adolescents in War Conditions. International Journal of Computer Science and Network Security, 22(6): 611–619 [in English].

Savchuk, B., Borys, U., Sholohon, L., et al (2022). Emotional Intelligence аs a Factor of Preserving Mental Health and Adaptation of Student Youth to Crisis Situations. Wiadomości Lekarskie, 75(12): 3018–3024 [in English].

Serene, M., & Shellae Versey, H. (2021). Barriers to Leisure-Time Social Participation and Community Integration among Syrian and Iraqi Refugees. Leisure Studies, 40(3):378–391 [in English].

Downloads


Переглядів анотації: 36

Опубліковано

2024-10-22

Як цитувати

Антипін, Є., & Савченко , Ю. (2024). Фактори психічного здоров’я дітей дошкільного віку в період вікової кризи. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (42(2), 95–101. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4212

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГІЯ І СОЦІОЛОГІЯ У КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ НАУКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають