Соціально-психологічні фактори та умови формування відповідального батьківства

Автор(и)

  • Ю. Савченко кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, бульвар І. Шамо, 18/2, 02094 м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-3662-2787
  • М. Козир кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, бульвар І. Шамо, 18/2, 02094 м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-8402-2589

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4111

Анотація

У запропонованій статті висвітлено умови формування батьківства, як психологічного феномену, яке виступає інтегральним психологічним новоутворенням особистості, і у розвинутій формі включає в себе ціннісні орієнтації батьків, батьківські установки та очікування, батьківські позиції, батьківське ставлення, батьківські почуття, батьківську відповідальність та стиль сімейного виховання.

Визначено, що мета даної статті полягає в поглибленні концептуальних засад дослідження відповідального батьківства та представлення його як інтегрального утворення, яке необхідно розглядати з позицій системного підходу. Завдання полягає у дослідженні соціально-

психологічних факторів, які детермінують формування системи батьківства та з’ясуванні умов формування відповідального батьківства.

Проаналізовано, що феномен батьківства системно детермінований, тобто представляє собою відносно самостійну систему, одночасно виступаючи підсистемою по відношенню до сім’ї. Авторами схарактеризовано особливості феномену батьківства, яке одночасно постає у декількох ракурсах різними сторонами і розкривають складну структуру її організації.

Закцентовано увагу на тому, що уявлення молоді про батьківство найчастіше залежить від його образу у батьківський сім’ї та соціокультурних стереотипів.

У висновках, як аргумент значущості, виокремлено те, що сукупний вплив факторів, які характеризують розглянуті рівні, призводить до формування певної моделі батьківства

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Андрейко А. В. Батьківство як психологічний феномен. Наукові записки Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України; [за ред. акад. С. Д. Максименка]. Київ: Міленіум, 2006. Вип. 29. С. 57–63.

Бартків О. С. Усвідомлене батьківство: теоретичні аспекти. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Розділ V. Соціальна педагогіка. № 23, 2010. С. 194 – 195.

Думанська В. П. Відповідальне батьківство: теоретичний аспект. Демографія та соціальна економіка. 2015. С. 75–86.

Кучманич І. М. Усвідомлене батьківство : навчально-методичний посібник. Миколаїв. Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського, 2016. 190 с.

Савченко Ю.Ю. Батьківство в аспекті перинатальної психології. Педагогічний процес: теорія і практика. 2016. № 3. С. 119–123. ISSN 2078-1687

Поліщук В. М., Ільїна Н. М., Поліщук С. А., Савченко Ю. Ю., Мисник С. О., Рябко Ю. В., Шейко Г. Д. (2021). Психологія сім`ї. Університетська книга. ISBN 978-966-680-985-1

Трубавіна І. М. Усвідомлене і відповідальне батьківство: спільне і відмінне. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. № 13 (272), Ч. ІV, 2013. С. 96–101. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2013_13%284%29__15 (дата звернення 06.05.2024).

Хартман О.Ю. До проблеми визначення стану сформованості навичок відповідального батьківства // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: педагогічні науки, частина ІІ. - №5, березень 2009. – С. 205 – 211.

Feeney J. Becoming Parents: Exploring the Bonds Between Mothers, Fathers, and Their Infants. – Cambridge University Press, 2001. – 248 р.

REFERENCES

Andrejko A. V. (2006) Batjkivstvo jak psykhologhichnyj fenomen. [Parenthood as a psychological phenomenon] Naukovi zapysky Instytutu psykhologhiji imeni Gh. S. Kostjuka APN Ukrajiny; [za red. akad. S. D. Maksymenka]. Kyiv: Milenium, Vyp. 29. p. 57–63 [in Ukrainian].

Bartkiv, O.S. (2010). Usvidomlene batkivstvo: teoretychni aspekty. [Conscious parenthood: theoretical aspects]. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Rozdil V. Sotsialna pedahohika – Scientific Bulletin of Volyn National University named after Lesia Ukrainka. Section V. Social pedagogy, 23, 194-195 [in Ukrainian].

Dumanska, V.P. (2015). Vidpovidalne batkivstvo: teoretychnyi aspect. [Responsible parenthood: a theoretical aspect] Demohrafiia ta sotsialna ekonomika – Demography and social economics, 75-86 [in Ukrainian].

Kuchmanych, I.M. (2016). Usvidomlene batkivstvo [Conscious parenthood]. Mykolaiv. Mykolaivskyi natsionalnyi universytet imeni V.O. Sukhomlynskoho – Mykolayiv National University named after V.O. Sukhomlinsky [in Ukrainian].

Savchenko, Yu. Yu. (2016). Batkivstvo v aspekti perynatalnoi psykholohii [Parenthood in the Aspect of Perinatal Psychology]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, 2016, 3, pp. 119–123 [in Ukrainian].

Polishchuk V.M., Ilina N.M., Polishchuk S.A., Savchenko Yu.Yu., Mysnyk S.O., Riabko Yu.V., Sheiko H.D. (2021). Psykholohiia sim`yi [Family psychology]. Sumy: Universytetska knyha. [in Ukrainian]

Trubavina, I.M. (2013). Usvidomlene I vidpovidalne batkivstvo: spilne I vidminne [Conscious and responsible parenthood: common and different]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka – Bulletin of LNU named after Taras Shevchenko, 13 (272), IV, 96-101. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2013_13%284%29__15 [in Ukrainian].

Khartman O.Ju. (2009) Do problemy vyznachennja stanu sformovanosti navychok vidpovidaljnogho batjkivstva. [To the problem of determining the state of formation of responsible parenting skills] // Visnyk Lughansjkogho nacionaljnogho universytetu imeni Tarasa Shevchenka: pedaghoghichni nauky, chastyna II. - № 5, berezenj. – p. 205 – 211 [in Ukrainian].

Feeney J. (2001). Becoming Parents: Exploring the Bonds Between Mothers, Fathers, and Their Infants. Cambridge University Press [in English].

Downloads


Переглядів анотації: 131

Опубліковано

2024-05-08

Як цитувати

Савченко, Ю., & Козир, М. (2024). Соціально-психологічні фактори та умови формування відповідального батьківства. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (41(1), 77–83. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4111

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГІЯ І СОЦІОЛОГІЯ У КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ НАУКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають