THE SOCIO-DEMOGRAPHIC FACTORS OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ DEPRESSIVE AND ANXIOUS MANIFESTATIONS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2019.32.9Abstract
The aim of this article is to summarize the results of theoretical study and empirical research of the peculiarities of depression and anxiety of high school students depending on socio-demographic factors. The article also presents practical recommendations that help to reduce the level of high school students’ depressive and anxious manifestations.
The results of empirical research prove that high school students’ depressive and anxious manifestations strongly depend on the socio-demographic factors. We found that these disorders especially correlate with the type of the city, where a person lives: those who leave in small towns have higher indicators of both depression and anxiety. It means that high school students living in a metropolitan area are more likely to be depressed and anxious. That is why we can tell that depression and anxiety depend on the place of person’s residence.
The identified regularity may be connected with the higher level of outlook and bigger amount of information to deal with that have the adolescents in the cities. Their lifestyle is usually extremely intensive, that they may have no time for proper physical and emotional recovery. That is why they tend to be depressive and anxious more often then the students who live in small towns.
Furthermore, studying at the high school is associated with a professional orientation and choosing the future career. Students from the big cities usually face extremely high expectations from the society. These too high expectations also may influence the level of depressive and anxious manifestations. However all these hypothesise need further empirical researches to be proved or disproved.
The article also presents the practical recommendations of prevention the high school students’ depression and anxiety. The recommendations were based on the results of empirical study and implemented in the work of the schools, were the research took place.
Downloads
References
Бігун Н.І. Психологічні умови особистісного розвитку підлітків з депресивними розладами: Монографія / Н.І. Бігун. — Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори», 2006, 2011. — 160 с.
Головин С.Ю. Словарь практического психолога / С.Ю. Головин. — Минск : Харвест, 1998. —
с.
Дмитрієва С.М. Діагностика і корекція тривожності старшокласників / С.М. Дмитрієва // Конкурентоспроможність в умовах глобалізації: реалії, проблеми та перспективи: матеріали п’ятої Міжнародної науково-практичної конференції / за ред. І.В. Саух. — К., 2011. — С. 345–349.
Зубцов Д. Депресія: визначення та симптоматика / Д. Зубцов // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія: Психологічні науки. — 2016. — № 1. — С. 77–81.
Максимець С.М. Психологічний вплив комп’ютерних ігор на емоційну сферу старшокласників // Наука і освіта. Науково-практичний журнал Південного наукового центру НАПН України (4–5). — 2004. — С. 42–44.
Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка
Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy
Пасічняк Н.І. Психологічні особливості депресивних розладів / Н.І. Пасічняк // Актуальні проблеми сучасної психології. — Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2017. — С. 27–31.
Прихожан А.М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика / А.М. Прихожан. — М. : Московский психологосоциальный институт; Воронеж : Изд-во НПО «МОДЭК», 2000. — 304 с.
Загальна психологія : навч. посіб. / Сергєєнкова О.П., Столярчук О.А., Коханова О.П., Пасєка О.В. — К. : Центр учбової літератури, 2012. — 376 с.