ГРА ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Л. Козак доктор педагогічних наук, Професор кафедри дошкільної освіти, Київський університет імені Бориса Грінченка, м. Київ, вул. Бульварно-Кудрявська, 18/2, 04053, Україна, https://orcid.org/0000-0002-4528-1905
  • С. Нурбекова Докторант Казахського національного педагогічного університету імені Абая, 050010, Республіка Казахстан, Алмати, пр. Достик, 13, https://orcid.org/0000-0003-4824-8702

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.364

Анотація

У статті висвітлено актуальні питання розвитку креативного потенціалу дітей дошкільного віку
засобом гри. Проаналізовано роботи зарубіжних і вітчизняних науковців щодо проблеми дослідження.
Розкрито сутність понять «креативність», «креативність дітей», «креативний потенціал», «розвивальна гра», «ТРВЗ». Представлені показники креативності за Дж. Гілфордом та Є. Торренсом.
Обґрунтовано ефективність розвивальних дидактичних ігор з елементами ТРВЗ у розвитку креативного потенціалу дітей дошкільного віку. Охарактеризовано цілі, завдання, особливість педагогіки
ТРВЗ. Розглянуто деякі методи та прийоми ТРВЗ, а також методику їх використання у роботі
з дітьми дошкільного віку. Подано опис (назва, мета, хід гри) розвивальних дидактичних ігор з елементами ТРВЗ. Зроблено висновки, що за допомогою використання методики ТРВЗ у роботі з дітьми
дошкільного віку здійснюється розвиток креативної особистості, її уяви та фантазії. ТРВЗ сприяє
зниженню шаблонного мислення, розкриває гнучкість думки, допомагає бачити проблеми та приймати рішення, привчає до використання незвичайних методів, допомагає розвинути кругозір

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

SOURCES

Altshuller G.S. Creativity as an exact science / Genrikh Saulovich Altshuller. Moscow: Soviet radio,

, 103 p. [in Russian]

Ilyin, E.P. Psychology of creativity, creativity, giftedness. Peter; SPb .; 2009.434 p. [in Russian]

Covera V.A. Modern pedagogical technologies in the system of additional education

for children. URL:https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-pedagogicheskie-tehnologii-v-sistemedopolnitelnogo-obrazovaniya-detey [in Russian]

Kiseleva M.V. Application of TIPS in teaching creativity to a preschooler. Municipal formation:

innovation and experiment. 2012. No. 2. Pp. 30–32. [in Russian]

Brief psychological dictionary. Rostov-on-Don: “PHOENIX” L. A. Karpenko, A. V. Petrovsky,

M. G. Yaroshevsky. 1998.

URL:http://psycholo gy.academic.ru/101/creativity [in Russian]

Nazarbayev N.A. Message of the President of the Republic of Kazakhstan “Growth of prosperity

of Kazakhstanis: increasing income and quality of life” Astana, dated 05.10.2018[in Kazakh]

Nechiporuk N.I., Tomei O.P. Developing games for preschool children. Kh .: Vidavnich group “Osnova”,

192 p. [in Ukrainian]

Alimbekova A. А., Nurbekova S., The problem of developing the creative potential of preschoolers.

Bulletin of the Academy of Pedagogical Sciences of Kazakhstan, 2021[in Kazakh]

Basics of psychodiagnostics. Textbook for students of teacher training universities / under the edition

of A.G. Shmeleva. Moscow, Rostov-on-Don: “Phoenix”, 1996.544 p. [in Kazakh]

Pometun O. Modern lesson. Interactive learning technologies: Teaching method. manual /

O. Pometun, L. Pirozhenko. К.: VID. A.S.K., 2004. 194 p.[in Ukrainian].

V. Kudryavtsev’s website URL: https://tovievich.ru/book/voobragenie/5542-kreativniy-potentsialrebenka-opit-postroeniya-teoretikoeksperimentalnoy-modeli-i.html [in Russian]

Typical curriculum of preschool education and training, approved by order of the Ministry

of Education and Science of the Republic of Kazakhstan dated 12.08.2016 No. 499 “On approval

of the standard curriculum of preschool education and training” [in Kazakh]

Urmurzina B.G. The nature and structure of the creative potential of a preschool child: Dis. ... Cand.

psychol. Sciences: 19.00.07: Moscow, 2002 181 p. RSL OD, 61: 02-19 / 440-0 [in Russian]

Philosophy: Encyclopedic Dictionary. M.: Gardariki edited by A.A. Ivina. 2004.

[in Russian]

Kozak Liudmyla, Shvydka Iryna. The use of TPVS methods in working with preschoolers using ICT

technologies. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. Vol. 6. No. 1. March

С.114-121. http://ojs.mdpu.org.ua/index.php/itse [in Ukrainian]

REFERENCES

Altshuller G.S. Tvorchestvo kak tochnaya nauka [Creativity as an exact science] / Genrіh Saulovich

Altshuller. M.: Sovetskoe radio, 1979.103 s.

Ilin, E.P. Psihologiya tvorchestva, kreativnosti, odarennosti. [Psychology of creativity, creativity,

giftedness] Piter; SPb.; 2009. 434 s.

Kavera V.A. Sovremennyie pedagogicheskie tehnologii v sisteme dopolnitelnogo obrazovaniya detey

[Modern pedagogical technologies in the system of additional education for children]

URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-pedagogicheskie-tehnologii-v-sistemedopolnitelnogo-obrazovaniya-detey

Kiseleva M.V. Primenenie TIPS v obuchenii doshkolnika tvorchestvu. Munitsipalnoe obrazovanie:

innovatsii i eksperiment. [Application of TIPS in teaching creativity to a preschooler] 2012. №2. S.30–32.

Kratkiy psihologicheskiy slovar. [Brief psychological dictionary] Rostov-na Donu: «FENIKS»

L.A.Karpenko, A.V.Petrovskiy, M. G. YAroshevskiy. 1998. URL : http://psychology.academic.ru/1001/

kreativnost

Nazarbaev N.A. Poslanie Prezidenta RK «Rost blagosostoyaniya kazahstantsev: povyishenie dohodov

i kachestva jizni» [Message of the President of the Republic of Kazakhstan «Growth of prosperity

of Kazakhstanis: increasing income and quality of life»] Astana, ot 05.10.2018 g.

Nechyporuk N.I., Tomei O.P. Rozvyvalni ihry dlia doshkilnykiv. [Developing games for preschool

children] Kh.: Vydavnycha hrupa «Osnova», 2007. 192 s.

Alimbekova A. A., Nurbekova S. Problema rozvytku tvorchoho potentsialu doshkilnykiv. [The problem

of developing the creative potential of preschoolers] Visnyk Akademii pedahohichnykh nauk Kazakhstanu,

Osnovyi psihodiagnostiki. Uchebnoe posobie dlya studentov pedvuzov [Basics of psychodiagnostics] /

pod obsch. redaktsiey A.G. SHmeleva. Moskva, Rostov-na-Donu: «Feniks», 1996. 544 s.

Pometun O. Suchasnyi urok. Interaktyvni tekhnolohii navchannia [Modern lesson. Interactive

learning technologies] Navch.-metod. posibnyk / O. Pometun, L. Pyrozhenko. K.: Vyd. A.S.K., 2004. 194 s.

Sayt V. Kudryavtseva [website]

https://tovievich.ru/book/voobragenie/5542-kreativniy-potentsial-rebenka-opit-postroeniyateoretikoeksperimentalnoy-modeli-i.html

Tipovaya uchebnaya programma doshkolnogo vospitaniya i obucheniya, utverjdennoy prikazom

MON RK ot 12.08.2016 goda № 499 “Ob utverjdenii tipovoy uchebnoy programmyi doshkolnogo

vospitaniya i obucheniya” [Typical curriculum of preschool education and training, approved by order

of the Ministry of Education and Science of the Republic of Kazakhstan dated 12.08.2016 No. 499

“On approval of the standard curriculum of preschool education and training”]

https://adilet.zan.kz/rus/docs/V1800017657

Urmurzina B. G. Priroda i struktura tvorcheskogo potentsiala rebenka-doshkolnika [The nature

and structure of the creative potential of a preschool child] : Dis. ... kand. psihol. nauk : 19.00.07 : Moskva,

181 c. RGB OD, 61:02-19/440-0

Filosofiya: Entsiklopedicheskiy slovar. [Philosophy: Encyclopedic Dictionary] M.: Gardarikipod

redaktsiey A.A. Ivina. 2004.

Kozak L.V., Shvydka I. A. Vykorystannia metodiv TRVZ u roboti z ditmy doshkilnoho viku zasobamy

IKT [The use of TPVS methods in working with preschoolers using ICT technologies] Ukrainskyi zhurnal

osvitnikh studii ta informatsiinykh tekhnolohii. Vol. 6. No 1. Berezen 2018 roku. S.114–121

http://ojs.mdpu.org.ua/index.php/itse

Downloads


Переглядів анотації: 82

Опубліковано

2022-11-23

Як цитувати

Козак, Л., & Нурбекова, С. (2022). ГРА ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (36 (2), 40–46. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.364