GENESIS OF ANDRAGOLOGICAL KNOWLEDGE: HISTORICAL ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.34.8Abstract
The article is devoted to the problem of the development of andragological knowledge in the context of the implementation of the concept of “lifelong education”. The article analyses the demographic and socio- economic transformations of Ukrainian society, which led to increased attention of scientists to the problem of adult education. So, in almost all countries there is a rapid aging of the population, that is, the number of people aged 60 years or more is gradually compared with the number of children, youth and adults, and according to the UN, in the next 15 years their number on a global scale will grow by 56 % and amount to more than 1.4 billion by 2030 Studying the genesis of andragological knowledge, the author analyzes the works of domestic and foreign scientists on the etymology of the definition of ”andragogy“, the conceptual foundations and essential characteristics of andragological knowledge, its interdisciplinary nature in their historical dimension. From the moment when the term “andragogics” was adopted for the first time (A. Kapp, 1833) to this day, this field of knowledge has a considerable background, which is of significant scientific interest, in particular the genesis of andragological knowledge. Over eighty years of development of andragological knowledge and research, adult education and adult education are a colorful palette of different theories, models, principles, explanations of how an adult learns and needs to be taught. Our historical overview of the formation and development of andragological knowledge as a key idea of the concept of lifelong learning, of course, does not exhaust all aspects of this process. Special attention is required to study the andragologists who were at the origins of andragological science, to supplement ideas about the genesis of andragological knowledge, and their expedient extrapolation to the modern realities of the development of andragological science, will make possible the further implementation of the idea of learning during life, an increase in the educational level of the population of our country.
Downloads
References
Баніт О. Відображення концептуальних положень неперервного професійного розвитку до- рослих у міжнародних документах [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://lib.iitta.gov. ua/705943/1/banit.pdf
Горбунова Л.С. Освіта для дорослих: когнітивно-комунікативні стратегії і практики: дис. д-ра
філософ. наук: 09.00.10 / Горбунова Людмила Степанівна. К., 2015. 454 с.
Дубасенюк О.А. Передумови розвитку андрагогіки як чинника особистого и професійного зро- стання дорослого [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/12822/
Завгородня Т.К. Ретроспективний аналіз теорії і практики навчання дорослих [Електронний ре- сурс] / Т.К. Завгородня // Педагогічна освіта: теорія і практика. — 2014. Вип. 17. С. 37–42. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2014_17_9
Комплексний демографічний прогноз України на період до 2050 р. (колектив авторів) / за ред. чл.- кор. НАНУ, д. е. н., проф. Е.М. Лібанової. — К.: Український центр соціальних реформ, 2006. 138 с.
Лук’янова Л.Б. Андрагогіка: ретроспективний аналіз походження терміну та особливості су- часного змістового наповнення [Електронний ресурс] / Л.Б. Лук’янова // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. — 2014. — Вип. 2. С. 107–116. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ OD_2014_2_15
Огієнко О.І. До питання розвитку андрагогіки у країнах Європи та США [Електронний ресурс] / О.І. Огієнко // Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учите- ля: проблеми теорії і практики. 2010. Вип. 13. С. 74–77. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nchnpu_016_2010_13_20
Скрипник М.І. Практична андрагогіка: особливості навчання дорослих [Електронний ресурс] // Наукові записки КУТЕП. 2016. № 2. — Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/706352
Сорока Наталія. Освіта дорослих як суспільна відповідальність та інвестиції в майбутнє [Електронний ресурс] / Наталія Сорока. — Режим доступу: https://www.hsa.org.ua/blog/osvita- doroslyh-yak-suspilna-vidpovidalnist-ta-investytsiyi-v-majbutnye/
Сорока Наталія. Освіта дорослих: Cui prodest? Якою повинна бути політика навчання дорослих в Україні? [Електронний ресурс] / Наталія Сорока. — Режим доступу: https://lexinform.com.ua/dumka- eksperta/osvita-doroslyh-cui-prodest-yakoyu-povynna-buty-polityka-navchannya-doroslyh-v-ukrayini/
Торндайк Э. Психология обучения взрослых [Електронний ресурс] / Торндайк Э., Бриджмен Э., Тилтон Н., Вудьярд Э. — Режим доступу: https://rusneb.ru/catalog/000199_000009_007565690/
Merriam S. The Changing Landscape of Adult Learning Theory / Review of Adult Learning and Literacy. Vol. 4. Project of the National Center for the Study of Adult Learning and Literacy. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Boston, 2004. URL: http://www.ncsall.net/index.php@id=497.html
REFERENCES
Banit, O. (2016). Vidobrazhennia kontseptualnykh polozhen neperervnoho profesiinoho rozvytku doroslykh u mizhnarodnykh dokumentakh [Reflection of conceptual provisions of continuing professional development of adults in international documents]. (in Ukrainian). https://lib.iitta.gov.ua/705943/1/banit.pdf
Horbunova, L. S. (2015). Osvita dlia doroslykh: kohnityvno-komunikatyvni stratehii i praktyky [Adult Education: Cognitive Communication Strategies and Practices]. Dys. doktora filosof. nauk: 09.00.10,
Horbunova Liudmyla Stepanivna, K., 454 p. (in Ukrainian)
Dubaseniuk, O. A. (2013). Peredumovy rozvytku andrahohiky yak chynnyka osobystoho y profesiinoho zrostannia dorosloho [Prerequisites for the Development of Andragogy as a Factor in the Personal and Professional Growth of an Adult]. (in Ukrainian).
http://eprints.zu.edu.ua/12822/
Zavhorodnia, T. K. (2014). Retrospektyvnyi analiz teorii i praktyky navchannia doroslykh [Retrospective Analysis of Adult Learning Theory and Practice]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, Vyp. 17, pp. 37–42 (in Ukrainian).
http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2014_17_9
Kompleksnyi demohrafichnyi prohnoz Ukrainy na period do 2050 r. (2006). (kolektyv avtoriv) [Comprehensive demographic forecast of Ukraine for the period up to 2050]. Za red. chl.-kor. NANU, d.e.n., prof. E. M. Libanovoi, K.: Ukrainskyi tsentr sotsialnykh reform, 138 p. (in Ukrainian).
Lukianova, L. B. (2014). Andrahohika: retrospektyvnyi analiz pokhodzhennia terminu ta osoblyvosti suchasnoho zmistovoho napovnennia [Andragogy: a retrospective analysis of the origin of the term and the features of modern content]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, Vyp. 2, pp. 107–116 (in Ukrainian).
http://nbuv.gov.ua/UJRN/OD_2014_2_15
Ohiienko, O. I. (2010). Do pytannia rozvytku andrahohiky u krainakh Yevropy ta SShA [On the Development of Andragogy in Europe and the USA]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, Seriia 16: Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky, Vyp. 13, pp. 74–77 (in Ukrainian).
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_016_2010_13_20
Skrypnyk, M. I. (2016). Praktychna andrahohika: osoblyvosti navchannia doroslykh [Practical Andragogy: features of adult education]. Naukovi zapysky KUTEP, № 2 (in Ukrainian). http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/706352
Soroka, Nataliia (2020). Osvita doroslykh yak suspilna vidpovidalnist ta investytsii v maibutnie [Adult Education as a Public Responsibility and Investment in the Future]. (in Ukrainian). https://www.hsa.org.ua/blog/osvita-doroslyh-yak-suspilna-vidpovidalnist-ta-investytsiyi-v-majbutnye/
Збірник наукових праць № 34 (2) • 2020 р. ISSN 2311–2409 (Print) ISSN 2412–2009 (Online) 71
DOI: 10.28925/2311–2409.2020.34
Soroka, Nataliia (2020). Osvita doroslykh: Cui prodest? Yakoiu povynna buty polityka navchannia doroslykh v Ukraini? [Adult Education: Cui proest? What should be the Policy of Adult Education in Ukraine?]. (in Ukrainian).
https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/osvita-doroslyh-cui-prodest-yakoyu-povynna-buty-polityka- navchannya-doroslyh-v-ukrayini/
Torndaik, E., Brydzhmen E., Tilton N., Vudiard E. (1931). Psykhologiia obucheniia vzroslykh [Аdult Education] [Elektronnyi resurs]. (in Russian).
https://rusneb.ru/catalog/000199_000009_007565690/
Merriam, S. (2004). The Changing Landscape of Adult Learning Theory. Review of Adult Learning and Literacy, Volume 4, Project of the National Center for the Study of Adult Learning and Literacy. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Boston.