Концептуальні засади екосистеми сучасної педагогічної освіти

Автор(и)

  • І. Леонтьєва доцент кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук https://orcid.org/0000-0002-8084-1912

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.393

Анотація

У запропонованій статті зроблено спробу систематизувати наукові уявлення
про розвиток освіти на сучасному етапі, виклики та ризики, що стоять перед нею в умовах тур-
булентного світу; дослідити різні моделі розвитку вищої освіти (елітарну, еголітарну та еколі-
тарну); окреслити природу та особливості екосистем, їх ключові компоненти та властивості,
на підставі чого було окреслено концептуальні засади побудови екосистеми сучасної педагогічної
освіти, її підсистем та принципів взаємодії і взаємовпливу. Наголошено на тому, що теоретичну
і методологічну основу дослідження екосистеми сучасної педагогічної освіти становлять поло-
ження сучасної педагогічної теорії, праці зарубіжних та українських учених щодо створення окре-
мих підсистем в межах цілісної освітньої екосистеми на різних її просторових рівнях. На основі
системного осмислення еволюції уявлень про розвиток систем, особливо в освіті, узагальнено
деякі фундаментальні положення, які сформували підґрунтя концепції освітніх екосистем; окрес-
лено смислові контури екосистеми педагогічної освіти. Також в ході дослідження було встанов-
лено, що в Україні відбувається процес розбудови окремих освітніх екосистем, що дозволило
зробити висновок про актуальність наукових розвідок з цієї проблеми задля розбудови цілісної
екосистеми вітчизняної освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Бажал Ю. М. Реалізація моделі «потрійної спіралі» в інноваційній екосистемі України. Економіка

і прогнозування, 2017. № 3. С. 124-139. http://nbuv.gov.ua/UJRN/econprog_2017_3_11

Біла книга: Сили змін та вектори руху до нової освіти України / за заг. ред. В.В. Громового. Київ:

Міжнародний благодійний фонд «Україна — 3000», 2009. 156 с.

Васильєва Т. А., Дерев’янко Ю. М., Лукаш О. А., Матющенко М. М. Освітня екосистема як су-

часна модель удосконалення взаємовідносин у системі «освіта» — «ринок праці». Вісник Сумського

державного університету. Серія Економіка. 2022. № 4. С. 205-212. DOI: 10.21272/1817-9215.2022.4-21

Гриневич Л. М., Морзе Н. В., Вембер В. П., Бойко М. А. Роль цифрових технологій у розвитку

екосистеми СТЕМ-освіти. Інформаційні технології та засоби навчання, 2021. 83 (3), С.1-25. https://

doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461

Гриценко М. В. Егалітарна та елітарна освіта в контексті становлення нового університету.

Вища освіта України: теоретичний та науково-методичний часопис. 3 (додаток 2). Тематичний

випуск «Європейська інтеграція вищої освіти України в контексті Болонського процесу», 2013.

С. 94-98. ІSSN 2078-1016

Кальницький Е. А. Концепція постіндустріального суспільства Деніела Белла як підґрунтя фор-

мування концепцій інформаційного суспільства. Вісник Національного університету «Юридична

академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціоло-

гія. Харків, 2013. № 5. С. 137-142.

Міністерство освіти і науки України — Про затвердження Концепції розвитку педагогічної

освіти. Mon.gov.ua. Отримано 15 травня 2023 року з https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennyakoncepciyi-

rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. Освітологія — науковий напрям інтегрованого дослідження сфе-

ри освіти. Рідна школа. 2012. № 4-5 (988-989). С. 44-51.

Огнев’юк, В. О. Багатомірна людина. Епоха трансформацій. Освіта. Неперервна професійна осві-

та: теорія і практика, 2013. № 1-2, С. 6-11. http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2013_1-2_3

Підоричева І. Ю. Інноваційні екосистеми України: концептуальні засади розвитку в умовах

глокалізації та євроінтеграції. Економіка промисловості. 2021. № 2 (94). С. 5-44. DOI: http://doi.

org/10.15407/econindustry2021.02.005

Розвиток сучасної освіти: освітологічні наголоси: Наукове видання / За матеріалами першої

Всеукр. наук.-практ. конференції «Освітологія — науковий напрям інтегрованого пізнання освіти»;

Авт. кол.: В. Г. Кремень, О. В. Сухомлинська, І. Д. Бех, В. О. Огнев’юк, В. М. Ткаченко, П. Ю. Саух,

Д. І. Дзвінчук, С. О. Сисоєва, І. В. Соколова. Київ, 2011. С.66-67.

Cascio Jamais (2020). Facing the Age of Chaos. https://medium.com/@cascio/facing-the-age-of-chaosb00687b1f51d

Chang, V. and Guetl, C. (2007), E-Learning Ecosystem (ELES) — A Holistic Approach

for the Development of more Effective Learning Environment for Small and Medium Sized Enterprises

(SMEs). Перший IEEE-IES Digital EcoSystems and Technologies Conference , Cairns, QLD, Australia,

pp. 420-425, doi: 10.1109/DEST.2007.372010

Gu, X., Crook, C. and Spector, M. (2019), Facilitating innovation with technology: Key actors

in educational ecosystems. Br J Educ Technol, 50: 1118-1124. https://doi.org/10.1111/bjet.12786

Meyer, J.W. and Scott, W.R. (1983), Organization and Environments: Ritual and Rationality.

Stanford University Press, Stanford. https://www.scirp.org/(S(czeh2tfqw2orz553k1w0r45))/reference/

referencespapers.aspx?referenceid=2072808

Niemi, H. (2021), Teacher Education in at the Crossroads—Educational Ecosystems for Equity

and Quality of Learning. In: Zhu, X., Song, H. (eds) Envisioning Teaching and Learning of Teachers

for Excellence and Equity in Education. Perspectives on Rethinking and Reforming Education. Springer,

Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-2802-3_1

Pincus, A., & Minahan, A. (1973). Social Work Practice: Model and Method. Itasca, IL: Peacock. https://

www.scirp.org/(S(czeh2tfqyw2orz553k1w0r45))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=2220638

Wang, Z. and Zhang, Q. (2019) Higher-Education Ecosystem Construction and Innovative Talents

Cultivating. Open Journal of Social Sciences, 7, 146-153. doi: 10.4236/jss.2019.73011.

REFERENCES

Bazhal Yu. M. (2017). Realizatsiia modeli «potriinoi spirali» v innovatsiinii ekosystemi Ukrainy

[Implementation of the «triple helix» model in the innovation ecosystem of Ukraine]. Ekonomika

i prohnozuvannia. 3. 124-139 (in Ukrainian) http://nbuv.gov.ua/UJRN/econprog_2017_3_11

Bila knyha: Syly zmin ta vektory rukhu do novoi osvity Ukrainy [White Paper: Forces of change and

vectors of movement towards new education in Ukraine] / za zah. red. V.V. Hromovoho. Kyiv: Mizhnarodnyi

blahodiinyi fond «Ukraina — 3000», 2009. 156 s. (in Ukrainian)

Vasylieva T. A., Derevianko Yu. M., Lukash O. A., Matiushchenko M. M. (2022). Osvitnia ekosystema

yak suchasna model udoskonalennia vzaiemovidnosyn u systemi «osvita» — «rynok pratsi» [Educational

Ecosystem as a Modern Model for Improving Relationships in the Education-Labor Market System].

Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomika. 4. 205-212 (in Ukrainian) https://doi.

org/10.21272/1817-9215.2022.4-21

Hrynevych L. M., Morze N. V., Vember V. P., Boiko M. A. (2021). Rol tsyfrovykh tekhnolohii

u rozvytku ekosystemy STEM-osvity [The role of digital technologies in the development of the STEM

education ecosystem]. Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia. 83 (3). 1-25 (in Ukrainian) https://

doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461

Hrytsenko M. V. (2013). Ehalitarna ta elitarna osvita v konteksti stanovlennia novoho universytetu

[Egalitarian and elitist education in the context of the formation of a new university]. Vyshcha osvita

Ukrainy: teoretychnyi ta naukovo-metodychnyi chasopys. 3 (dodatok 2). Tematychnyi vypusk «Ievropeiska

intehratsiia vyshchoi osvity Ukrainy v konteksti Bolonskoho protsesu». 94-98 (in Ukrainian) ISSN 2078-

Kalnytskyi E. A. (2013) Kontseptsiia postindustrialnoho suspilstva Deniela Bella yak pidgruntia

formuvannia kontseptsii informatsiinoho suspilstva [Daniel Bell’s concept of post-industrial society

as a basis for the formation of information society concepts]. Visnyk Natsionalnoho universytetu

«Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia,

sotsiolohiia : zb. nauk. pr. Kharkiv. 5. 137–142 (in Ukrainian)

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy — Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi

osvity [On Approval of the Concept for the Development of Teacher Education]. Mon.gov.ua. Otrymano

travnia 2023 roku (in Ukrainian) https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitkupedagogichnoyi-

osviti

Ohneviuk V. O., Sysoieva S. O. (2012). Osvitolohiia — naukovyi napriam intehrovanoho doslidzhennia

sfery osvity [Educology is a scientific direction of integrated research in the field of education]. Ridna shk.:

shchomisiach. nauk.- ped. zhurn. 4-5 (in Ukrainian)

Ohneviuk, V. O. (2013). Bahatomirna liudyna. Epokha transformatsii [A multidimensional person.

The era of transformation]. Osvita. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. 1-2. 6-11 (in Ukrainian).

http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2013_1-2_3

Pidorycheva I. Yu. (2021). Innovatsiini ekosystemy Ukrainy: kontseptualni zasady rozvytku

v umovakh hlokalizatsii ta yevrointehratsii [Innovation Ecosystems of Ukraine: Conceptual Framework

for Development in the Context of Glocalization and European Integration]. Ekonomika promyslovosti.

(94). 5-44 (in Ukrainian). http://doi.org/10.15407/econindustry2021.02.005

Rozvytok suchasnoi osvity: osvitolohichni naholosy [Development of modern education: educational

emphasis]. Za materialamy pershoi Vseukr. nauk.-prakt. konferentsii «Osvitolohiia — naukovyi

napriam intehrovanoho piznannia osvity»; Avt. kol.: V. H. Kremen, O. V. Sukhomlynska, I. D. Bekh,V. O.

Ohneviuk, V. M. Tkachenko, P. Yu. Saukh, D. I. Dzvinchuk, S. O. Sysoieva, I. V. Sokolova. Kyiv, 2011. 66-67

(in Ukrainian).

12. Cascio Jamais (2020). Facing the Age of Chaos. 13. https://medium.com/@cascio/facing-the-ageof-

chaos-b00687b1f51d

Chang, V. and Guetl, C. (2007). E-Learning Ecosystem (ELES) — A Holistic Approach

for the Development of more Effective Learning Environment for Small and Medium Sized Enterprises

(SMEs). Перший IEEE-IES Digital EcoSystems and Technologies Conference , Cairns, QLD, Australia,

pp. 420-425, doi: 10.1109/DEST.2007.372010

Gu, X., Crook, C. and Spector, M. (2019). Facilitating innovation with technology: Key actors

in educational ecosystems. Br J Educ Technol, 50: 1118-1124. https://doi.org/10.1111/bjet.12786

Meyer, J.W. and Scott, W.R. (1983). Organization and Environments: Ritual and Rationality.

Stanford University Press, Stanford. https://www.scirp.org/(S(czeh2tfqw2orz553k1w0r45))/reference/

referencespapers.aspx?referenceid=2072808

Niemi, H. (2021). Teacher Education in at the Crossroads—Educational Ecosystems for Equity

and Quality of Learning. In: Zhu, X., Song, H. (eds) Envisioning Teaching and Learning of Teachers

for Excellence and Equity in Education. Perspectives on Rethinking and Reforming Education. Springer,

Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-2802-3_1

Pincus, A., & Minahan, A. (1973). Social Work Practice: Model and Method. Itasca, IL: Peacock. https://

www.scirp.org/(S(czeh2tfqyw2orz553k1w0r45))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=2220638

Wang, Z. and Zhang, Q. (2019). Higher-Education Ecosystem Construction and Innovative Talents

Cultivating. Open Journal of Social Sciences, 7, 146-153. doi: 10.4236/jss.2019.73011

Downloads


Переглядів анотації: 50

Опубліковано

2023-05-22

Як цитувати

Леонтьєва, І. (2023). Концептуальні засади екосистеми сучасної педагогічної освіти. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (39 (1), 19–24. https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.393

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають