REALITIES OF INNOVATION IN THE DEVELOPMENT OF HIGHER PEDAGOGICAL EDUCATION, OR WHEN THE INTERNET DISAPPEARS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.389Abstract
The article attempts to explore and highlight the peculiarities of innovative development of higher pedagogical education in Ukraine at the present stage, to outline the possible “modernization” risks of such progress. The relevance of the chosen topic is due, on the one hand, to the fact that innovation in education is a requirement of the time, on the other hand, the sphere of innovation is extremely complex and multifaceted, so it is quite difficult to study and predict. The following theoretical methods were used for the study: systematic analysis of researches of domestic scientists on the problems of innovative development of society and education, meta-analysis of applied research; structural and logical analysis of the studied processes. Five main featuresof the development of higher pedagogical education and related “modernization risks” were outlined the first two key features of the innovative development of higher education in Ukraine: formalization and regulation of innovative activities in the field of education («top-down» position) and the rapid accumulation of scattered empirical data on certain aspects of innovation in education; the third feature of innovative development of higher pedagogical education in Ukraine is the dominance of empirical findings on certain innovative aspects with low productivity of innovative solutions. Higher education in the information society really needs innovations and can no longer be imagined without digital technologies, but, in our opinion, there is a phenomenon of certain identification and sometimes substitution of the concepts of «innovation» and «digitalization». This is the fourth feature of the innovative development of higher pedagogical education in Ukraine. The last (fifth) feature of the innovative development of higher pedagogical education that we have identified is closely related to the concept of «digital divide»
Downloads
References
Батечко Н., Михайліченко, М. Еволюція освітніх парадигм у сучасному науковому дискурсі.
Освітологія. 2020. 9, С. 29-37. DOI:https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.4
Базелюк О. Особливості цифровізації вищої освіти в сучасних умовах. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2021. 2 (27), с.37-43
Бек У. Общество риска: На пути к другому модерну / Пер. с нем. В. Седельника, Н. Федоровой. — М. : Прогресс-Традиция, 2000. 383 с.
Біла книга: Сили змін та вектори руху до нової освіти України / за заг. ред. В.В. Громового. Київ: Міжнародний благодійний фонд «Україна — 3000», 2009. 156 с.
Василець В. Інновації в освіті, їх види та класифікація. URL: https://genezum.org/library/innovacii- v-osviti-ih-vydy-ta-klasyfikaciya
Глобальний індекс інновацій 2022. URL: https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/2022/
Енциклопедія освіти / Акад.пед. наук України; головний ред. В.Г. Кремень. К.: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Желанова, Вікторія В’ячеславівна (2022) Інноваційний вимір сучасної вищої освіти: аналіз на- прямів Науковий журнал «Інноваційна педагогіка», 1 (50). С. 145-148. ISSN 2663-6085
Кальницький Е. А. Концепція постіндустріального суспільства Деніела Белла як підґрунтя фор- мування концепцій інформаційного суспільства. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціоло- гія : зб. наук. пр. — Харків, 2013. — № 5. — С. 137–142.
Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. Освітологія — науковий напрям інтегрованого дослідження сфе- ри освіти. Рідна шк.: щомісяч. наук.- пед. журн. — № 4-5 (988-989), квітень-травень, 2012. — 80 с. — С. 44 — 51.
Thinking Higher and Beyond. Perspectives on the Futures of Higher Education to 2050. — URL: http:// www.guninetwork.org/files/thinking-higher-and-beyond_en_format_final.pdf
REFERENCES
Batechko N., Mykhailichenko, M. (2020) Evoliutsiia osvitnikh paradyhm u suchasnomu naukovomu dyskursi. [Evolution of educational paradigms in modern scientific discourse] Osvitolohiia. 2020. 9,
S. 29-37. (in Ukrainian)
Bazeliuk O. (2021) Osoblyvosti tsyfrovizatsii vyshchoi osvity v suchasnykh umovakh [Features of digitalization of higher education in modern conditions] Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy. 2 (27), с.37-43 (in Ukrainian)
Bek U. (2000) Obshchestvo ryska: Na puty k druhomu modernu [Risk Society: Toward a Different Modernity]. M. : Prohress-Tradytsyia, 2000. 383 s. (in Russian )
Bila knyha: Syly zmin ta vektory rukhu do novoi osvity Ukrainy [White Paper: Forces of change and vectors of movement towards new education in Ukraine] / za zah. red. V.V. Hromovoho. Kyiv: Mizhnarodnyi blahodiinyi fond «Ukraina — 3000», 2009. 156 s. (in Ukrainian)
Vasylets V. (2021) Innovatsii v osviti, yikh vydy ta klasyfikatsiia [Innovations in education, their types and classification]. URL: https://genezum.org/library/innovacii-v-osviti-ih-vydy-ta-klasyfikaciya (in Ukrainian)
Hlobalnyi indeks innovatsii 2022 [Global innovation index 2022] URL: https://www.wipo.int/global_ innovation_index/en/2022/ (in English)
Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education] / Akad.ped. nauk Ukrainy; holovnyi red.
V.H. Kremen. K.: Yurinkom Inter, 2008. 1040 s. (in Ukrainian).
Zhelanova, Viktoriia Viacheslavivna (2022) Innovatsiinyi vymir suchasnoi vyshchoi osvity: analiz napriamiv [Innovative dimension of modern higher education: analysis of directions]. Naukovyi zhurnal
«Innovatsiina pedahohika», 1 (50). С. 145-148. ISSN 2663-6085 (in Ukrainian).
Kalnytskyi E. A. (2013) Kontseptsiia postindustrialnoho suspilstva Deniela Bella yak pidgruntia formuvannia kontseptsii informatsiinoho suspilstva [Daniel Bell’s concept of post-industrial society as a basis for the formation of information society concepts]. Visnyk Natsionalnoho universytetu
«Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia : zb. nauk. pr. Kharkiv, № 5. С. 137–142 (in Ukrainian).
Ohneviuk V. O., Sysoieva S. O. (2012) Osvitolohiia — naukovyi napriam intehrovanoho doslidzhennia sfery osvity [Educology is a scientific direction of integrated research in the field of education]. Ridna shk.: shchomisiach. nauk.- ped. zhurn. № 4-5(in Ukrainian).
Thinking Higher and Beyond. Perspectives on the Futures of Higher Education to 2050. — URL: http:// www.guninetwork.org/files/thinking-higher-and-beyond_en_format_final.pdf (in English)