Conceptual foundations of the ecosystem of modern pedagogical education
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.393Abstract
The proposed article attempts to systematize the scientific understanding of the development
of education at the present stage, the challenges and risks it faces in a turbulent world. In particular, the author
revisits the legacy of Viktor Ognevyuk, who believed that the civilizational transition from industrial to postindustrial
society led to the evolutionary formation of a new type of person — «Homo educatus» (educated
person). The researcher was convinced that homo educates has a special mission, designed to harmonize his being
and spiritual sphere with the being of the world. Therefore, today, «facing the era of chaos,» when we do not know
the «rules of the game» under which education will meet the requirements of time, the requirements of the BANI
world, we must create an educational model that is able to respond quickly and flexibly adjust in a turbulent world.
This task has led to the need to study different models of higher education development (elitist, egolitarian and
ecolitarian); to characterize the nature and characteristics of ecosystems, their key components and properties.
The study made it possible to identify the conceptual foundations for building an ecosystem of modern teacher
education, its subsystems, principles of interaction and mutual influence. The conceptual basis of the ecosystem
of teacher education, through the prism of which it is possible to outline its contour, is the following theories
systems (four main approaches to understanding the types of objects of teacher education systems), coevolution
(to identify key components (subsystems) and principles of building the interaction of its elements, their
interdependent integration changes), synergy (to achieve a higher total effect in the interdependent interaction
of subsystems) emergence (the ecosystem of teacher education will have special properties that are not
characteristic of its subsystems and blocks, as well as the sum of elements not connected by systemic links)
and holism (the ecosystem of teacher education is considered as an integral indivisible phenomenon, the result
of creative evolution). The study also found that Ukraine is in the process of developing separate educational
ecosystems, which led to the conclusion that scientific research on this issue is relevant for the development of a
holistic ecosystem of national education.
Downloads
References
Бажал Ю. М. Реалізація моделі «потрійної спіралі» в інноваційній екосистемі України. Економіка
і прогнозування, 2017. № 3. С. 124-139. http://nbuv.gov.ua/UJRN/econprog_2017_3_11
Біла книга: Сили змін та вектори руху до нової освіти України / за заг. ред. В.В. Громового. Київ:
Міжнародний благодійний фонд «Україна — 3000», 2009. 156 с.
Васильєва Т. А., Дерев’янко Ю. М., Лукаш О. А., Матющенко М. М. Освітня екосистема як су-
часна модель удосконалення взаємовідносин у системі «освіта» — «ринок праці». Вісник Сумського
державного університету. Серія Економіка. 2022. № 4. С. 205-212. DOI: 10.21272/1817-9215.2022.4-21
Гриневич Л. М., Морзе Н. В., Вембер В. П., Бойко М. А. Роль цифрових технологій у розвитку
екосистеми СТЕМ-освіти. Інформаційні технології та засоби навчання, 2021. 83 (3), С.1-25. https://
doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461
Гриценко М. В. Егалітарна та елітарна освіта в контексті становлення нового університету.
Вища освіта України: теоретичний та науково-методичний часопис. 3 (додаток 2). Тематичний
випуск «Європейська інтеграція вищої освіти України в контексті Болонського процесу», 2013.
С. 94-98. ІSSN 2078-1016
Кальницький Е. А. Концепція постіндустріального суспільства Деніела Белла як підґрунтя фор-
мування концепцій інформаційного суспільства. Вісник Національного університету «Юридична
академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціоло-
гія. Харків, 2013. № 5. С. 137-142.
Міністерство освіти і науки України — Про затвердження Концепції розвитку педагогічної
освіти. Mon.gov.ua. Отримано 15 травня 2023 року з https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennyakoncepciyi-
rozvitku-pedagogichnoyi-osviti
Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. Освітологія — науковий напрям інтегрованого дослідження сфе-
ри освіти. Рідна школа. 2012. № 4-5 (988-989). С. 44-51.
Огнев’юк, В. О. Багатомірна людина. Епоха трансформацій. Освіта. Неперервна професійна осві-
та: теорія і практика, 2013. № 1-2, С. 6-11. http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2013_1-2_3
Підоричева І. Ю. Інноваційні екосистеми України: концептуальні засади розвитку в умовах
глокалізації та євроінтеграції. Економіка промисловості. 2021. № 2 (94). С. 5-44. DOI: http://doi.
org/10.15407/econindustry2021.02.005
Розвиток сучасної освіти: освітологічні наголоси: Наукове видання / За матеріалами першої
Всеукр. наук.-практ. конференції «Освітологія — науковий напрям інтегрованого пізнання освіти»;
Авт. кол.: В. Г. Кремень, О. В. Сухомлинська, І. Д. Бех, В. О. Огнев’юк, В. М. Ткаченко, П. Ю. Саух,
Д. І. Дзвінчук, С. О. Сисоєва, І. В. Соколова. Київ, 2011. С.66-67.
Cascio Jamais (2020). Facing the Age of Chaos. https://medium.com/@cascio/facing-the-age-of-chaosb00687b1f51d
Chang, V. and Guetl, C. (2007), E-Learning Ecosystem (ELES) — A Holistic Approach
for the Development of more Effective Learning Environment for Small and Medium Sized Enterprises
(SMEs). Перший IEEE-IES Digital EcoSystems and Technologies Conference , Cairns, QLD, Australia,
pp. 420-425, doi: 10.1109/DEST.2007.372010
Gu, X., Crook, C. and Spector, M. (2019), Facilitating innovation with technology: Key actors
in educational ecosystems. Br J Educ Technol, 50: 1118-1124. https://doi.org/10.1111/bjet.12786
Meyer, J.W. and Scott, W.R. (1983), Organization and Environments: Ritual and Rationality.
Stanford University Press, Stanford. https://www.scirp.org/(S(czeh2tfqw2orz553k1w0r45))/reference/
referencespapers.aspx?referenceid=2072808
Niemi, H. (2021), Teacher Education in at the Crossroads—Educational Ecosystems for Equity
and Quality of Learning. In: Zhu, X., Song, H. (eds) Envisioning Teaching and Learning of Teachers
for Excellence and Equity in Education. Perspectives on Rethinking and Reforming Education. Springer,
Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-2802-3_1
Pincus, A., & Minahan, A. (1973). Social Work Practice: Model and Method. Itasca, IL: Peacock. https://
www.scirp.org/(S(czeh2tfqyw2orz553k1w0r45))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=2220638
Wang, Z. and Zhang, Q. (2019) Higher-Education Ecosystem Construction and Innovative Talents
Cultivating. Open Journal of Social Sciences, 7, 146-153. doi: 10.4236/jss.2019.73011.
REFERENCES
Bazhal Yu. M. (2017). Realizatsiia modeli «potriinoi spirali» v innovatsiinii ekosystemi Ukrainy
[Implementation of the «triple helix» model in the innovation ecosystem of Ukraine]. Ekonomika
i prohnozuvannia. 3. 124-139 (in Ukrainian) http://nbuv.gov.ua/UJRN/econprog_2017_3_11
Bila knyha: Syly zmin ta vektory rukhu do novoi osvity Ukrainy [White Paper: Forces of change and
vectors of movement towards new education in Ukraine] / za zah. red. V.V. Hromovoho. Kyiv: Mizhnarodnyi
blahodiinyi fond «Ukraina — 3000», 2009. 156 s. (in Ukrainian)
Vasylieva T. A., Derevianko Yu. M., Lukash O. A., Matiushchenko M. M. (2022). Osvitnia ekosystema
yak suchasna model udoskonalennia vzaiemovidnosyn u systemi «osvita» — «rynok pratsi» [Educational
Ecosystem as a Modern Model for Improving Relationships in the Education-Labor Market System].
Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomika. 4. 205-212 (in Ukrainian) https://doi.
org/10.21272/1817-9215.2022.4-21
Hrynevych L. M., Morze N. V., Vember V. P., Boiko M. A. (2021). Rol tsyfrovykh tekhnolohii
u rozvytku ekosystemy STEM-osvity [The role of digital technologies in the development of the STEM
education ecosystem]. Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia. 83 (3). 1-25 (in Ukrainian) https://
doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461
Hrytsenko M. V. (2013). Ehalitarna ta elitarna osvita v konteksti stanovlennia novoho universytetu
[Egalitarian and elitist education in the context of the formation of a new university]. Vyshcha osvita
Ukrainy: teoretychnyi ta naukovo-metodychnyi chasopys. 3 (dodatok 2). Tematychnyi vypusk «Ievropeiska
intehratsiia vyshchoi osvity Ukrainy v konteksti Bolonskoho protsesu». 94-98 (in Ukrainian) ISSN 2078-
Kalnytskyi E. A. (2013) Kontseptsiia postindustrialnoho suspilstva Deniela Bella yak pidgruntia
formuvannia kontseptsii informatsiinoho suspilstva [Daniel Bell’s concept of post-industrial society
as a basis for the formation of information society concepts]. Visnyk Natsionalnoho universytetu
«Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia,
sotsiolohiia : zb. nauk. pr. Kharkiv. 5. 137–142 (in Ukrainian)
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy — Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi
osvity [On Approval of the Concept for the Development of Teacher Education]. Mon.gov.ua. Otrymano
travnia 2023 roku (in Ukrainian) https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitkupedagogichnoyi-
osviti
Ohneviuk V. O., Sysoieva S. O. (2012). Osvitolohiia — naukovyi napriam intehrovanoho doslidzhennia
sfery osvity [Educology is a scientific direction of integrated research in the field of education]. Ridna shk.:
shchomisiach. nauk.- ped. zhurn. 4-5 (in Ukrainian)
Ohneviuk, V. O. (2013). Bahatomirna liudyna. Epokha transformatsii [A multidimensional person.
The era of transformation]. Osvita. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. 1-2. 6-11 (in Ukrainian).
http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2013_1-2_3
Pidorycheva I. Yu. (2021). Innovatsiini ekosystemy Ukrainy: kontseptualni zasady rozvytku
v umovakh hlokalizatsii ta yevrointehratsii [Innovation Ecosystems of Ukraine: Conceptual Framework
for Development in the Context of Glocalization and European Integration]. Ekonomika promyslovosti.
(94). 5-44 (in Ukrainian). http://doi.org/10.15407/econindustry2021.02.005
Rozvytok suchasnoi osvity: osvitolohichni naholosy [Development of modern education: educational
emphasis]. Za materialamy pershoi Vseukr. nauk.-prakt. konferentsii «Osvitolohiia — naukovyi
napriam intehrovanoho piznannia osvity»; Avt. kol.: V. H. Kremen, O. V. Sukhomlynska, I. D. Bekh,V. O.
Ohneviuk, V. M. Tkachenko, P. Yu. Saukh, D. I. Dzvinchuk, S. O. Sysoieva, I. V. Sokolova. Kyiv, 2011. 66-67
(in Ukrainian).
12. Cascio Jamais (2020). Facing the Age of Chaos. 13. https://medium.com/@cascio/facing-the-ageof-
chaos-b00687b1f51d
Chang, V. and Guetl, C. (2007). E-Learning Ecosystem (ELES) — A Holistic Approach
for the Development of more Effective Learning Environment for Small and Medium Sized Enterprises
(SMEs). Перший IEEE-IES Digital EcoSystems and Technologies Conference , Cairns, QLD, Australia,
pp. 420-425, doi: 10.1109/DEST.2007.372010
Gu, X., Crook, C. and Spector, M. (2019). Facilitating innovation with technology: Key actors
in educational ecosystems. Br J Educ Technol, 50: 1118-1124. https://doi.org/10.1111/bjet.12786
Meyer, J.W. and Scott, W.R. (1983). Organization and Environments: Ritual and Rationality.
Stanford University Press, Stanford. https://www.scirp.org/(S(czeh2tfqw2orz553k1w0r45))/reference/
referencespapers.aspx?referenceid=2072808
Niemi, H. (2021). Teacher Education in at the Crossroads—Educational Ecosystems for Equity
and Quality of Learning. In: Zhu, X., Song, H. (eds) Envisioning Teaching and Learning of Teachers
for Excellence and Equity in Education. Perspectives on Rethinking and Reforming Education. Springer,
Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-2802-3_1
Pincus, A., & Minahan, A. (1973). Social Work Practice: Model and Method. Itasca, IL: Peacock. https://
www.scirp.org/(S(czeh2tfqyw2orz553k1w0r45))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=2220638
Wang, Z. and Zhang, Q. (2019). Higher-Education Ecosystem Construction and Innovative Talents
Cultivating. Open Journal of Social Sciences, 7, 146-153. doi: 10.4236/jss.2019.73011