Стратегічні орієнтири сучасної середньої освіти у міжкультурному вимірі
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.433Анотація
У запропонованій статті проаналізовано наукові джерела та нормативно-правові документи
державного рівня у сфері реформування освіти в Україні. Визначено стратегічні орієнтири сучасної
середньої освіти у міжкультурному вимірі, а саме: глобалізація та євроінтеграція освіти (запрова-
дження світових освітніх стандартів і правил, міжнародних програм обміну, спільних дослідниць-
ких проєктів, інтернаціоналізованих навчальних планів і програм «з міжнародною орієнтацією
у змісті освіти», які спрямовані на підготовку здобувачів освіти до діяльності у міжнародному
культурному середовищі), демократизація і гуманізація освіти (орієнтація на особистість здобу-
вача освіти, його індивідуальність, створення сприятливого виховного середовища та належних
умов для самореалізації учнів, розвитку їх творчих здібностей і розкриття потенціалу особисто-
сті), реалізація компетентнісно зорієнтованого навчання (розвиток компетентностей, які фор-
муються в індивіда починаючи з середньої школи), інноватизація в освіті (використання сучасних
технологій, тобто навчання з використанням технічного обладнання, програмних засобів, знань,
умінь і навичок користування інструментами інформаційно-комунікаційних технологій), цифро-
візація освіти, впровадження адаптивного навчання (використовує різні принципи, середовища,
технології, педагогічні умови, заходи, методи і вправи для адаптації учнів до певних обставин,
а також, навпаки, пристосовує ці освітні інструменти до суб’єктів навчання, виокремлюючи най-
більш ефективні та дієві з них для кожного виду навчальної діяльності), відкритість та автоно-
мізація освіти (цілі освіти враховують додаткові освітні потреби учнів, в т. ч. культурні, етнічні
та ін., а суб’єкти освітньої діяльності можуть самостійно приймати рішення щодо академічних,
організаційних, фінансових, кадрових та інших питань), реалізація в сучасній середній освіті ідей
травма-інформованого підходу та соціально-емоційного навчання. Підкреслено необхідність за-
стосування травма-інформованого підходу та застосування вчителями соціально-емоційного
навчання для створення безпечного освітнього середовища здобувачів освіти.
Завантаження
Посилання
Бойчук В. С. Адаптивне навчання як технологія формування міжкультурної компетентності під-
літків на уроках англійської мови. Контексти наукових досліджень Володимира Бондаря. Адап-
тивне навчання студентів в умовах воєнного стану та відновлення України : матеріали і Всеукра-
їнських педагогічних читань пам’яті Володимира Бондаря (3 жовтня 2024 року): збірник тез / ред.
кол.: В. П. Андрущенко (голова) [та ін.]. Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова. 2024. С. 21–
(230 с.)
Боковенко Н. Р. Реалізація різноманітних форм організації навчання на уроках іноземної мови.
Іноземні мови. 2012. № 3. C. 12–17.
Буренко В. М., Редько В. Г. Стратегічні напрями розвитку сучасної шкільної іншомовної освіти.
Іноземні мови в сучасній школі. 2012. № 4. С. 28–33.
Головатенко Т. Ю. Освітологічний вимір концепту «травма-інформований підхід» у системі про-фесійної підготовки вчителів початкових класів. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогі-
ка». Серія «Психологія». Серія «Медицина». 2023. № 8(26). С. 65–77.
Докучаєва В., Кричківська О. Інноватизація освітнього процесу у закладах дошкільної освіти.
Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. № 78. С. 313–318. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-
/78-1-44
Дубасенюк О. А. Партнерська взаємодія як базова складова комунікативної компетентності май-
бутніх педагогів в умовах магістратури. Вісник Луганського національного університету імені Та-
раса Шевченка: Педагогічні науки. 2022. № 1(349). Ч. 2. С. 15–25. DOI: https://doi.org/10.12958/2227-
-2022-1(349)-2-15-25
Желанова В. В. Контексти інноваційності сучасної вищої освіти: рівнева ієрархія. Науковий віс-
ник Ужгородського університету. Серія Педагогіка. Соціальна робота. 2024. № 54. C. 53–57. DOI:
24144/2524-0609.2024.54.53-57
Желанова В. Суб’єкт-суб’єктна взаємодія вихователя і вихованців як засіб творчої самореалізації
особистості. Педагогічний часопис Волині. 2016. № 2. С. 71–76.
Желанова В., Єпіхіна М. Педагогічний інструментарій системи партнерської взаємодії вчителя
початкової школи з суб’єктами освітнього процесу. Науковий вісник Ужгородського університету.
Серія Педагогіка. Соціальна робота. 2023. № 1(52). С. 46–49. DOI: 10.24144/2524-0609.2023.52.46-49
Закон України «Про освіту». 2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звер-
нення: 29.04.2025).
Кириченко І. В. Інформаційна технологія ідентифікації контенту в системах адаптивного елек-
тронного навчання : дис. … канд. техн. наук : 05.13.06. Харків, 2018. 182 с.
Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-
%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 10.04.2025).
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої осві-
ти «Нова українська школа» на період до 2029 року (2016 р.) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/988-2016-%D1%80#Text (дата звернення: 29.04.2025).
Коханова О. П. Психологічні особливості формування здатності до партнерської взаємодії май-
бутніх учителів : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2012. 200 с.
Огієнко О. І. Тенденції та особливості глобалізації та інтернаціоналізації вищої освіти: досвід
німецькомовних країн. 2012. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/3023/1/Стаття_ОГІЄНКО9.pdf
Супрун М., Гордієнко Ю. Використання ІКТ у процесі навчання англійської мови при підготовці
студентів гуманітарних спеціальностей. Педагогіка. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021.
Т. 3. № 39. С. 233–239.
Цвєтаєва О. В., Знанецька О. М. Адаптивне навчання в сучасній системі освіти. Збірник науко-
вих праць ДНУ імені Олеся Гончара. Педагогічні науки. 2019. №. 87. С. 170–175.
Knight J. Updating the Definition of Internationalization. International Higher Education. 2003. № 33.
Р. 1–3.
Тetiana І. Міyer, Borys І. Palamar, Svitlana P. Palamar, Olga V. Kotenko, Hennadii L. Bondarenko, Olena
А. Polovina, Nina М. Rudenko Trauma-Informed Training as a Means of Atabilizing the Negative Impact
of Stressful and Destructive Factors of War on the Inner World of Future Specialists.Wiadomości Lekarskie
Medical Advances 2024; (77(5)): 965–970. ISSN 0043-5147; 2719-342X; doi: 10.36740/WLek202405114
Тetiana І. Міyer, Borys І. Palamar, Svitlana P. Palamar, Olga V. Kotenko, Hennadii L. Bondarenko,
Nataliia V. Vyshnivska, & Roksolana I. Shpitsa. Practices of Trauma-Informed Learning and Their
Influence on the Level of Situational and Personal Anxiety of Students Who are Studying Face-to-Face
during Hostilities. Wiadomości Lekarskie Medical Advances. 2024; 77 (11): 2289–2295. ISSN 0043-5147
E-ISSN 2719-342X; doi: 10.36740/WLek/197112
Borys І. Palamar, Victorija V. Zhelanova, Inna V. Leontieva, Svitlana P. Palamar, Natalia V. Kosharna,
Lada V. Petryk, & Maryna О. Mykhailichenko. Іmplementation of Socio-Emotional Learning in the Modern
University: Going beyond an academic education. Clinical and Preventive Medicine, 2024; (7), 95–102.
https://doi.org/10.31612/2616-4868.7.2024.12
REFERENCES
Boichuk, V. S. (2024). Adaptyvne navchannia yak tekhnolohiia formuvannia mizhkulturnoi
kompetentnosti pidlitkiv na urokakh anhliiskoi movy [Adaptive Learning as a Technology for Forming
Intercultural Competence of Adolescents in English Lessons]. Konteksty naukovykh doslidzhen Volodymyra
Bondaria. Adaptyvne navchannia studentiv v umovakh voiennoho stanu ta vidnovlennia Ukrainy: materialy
I Vseukrainskykh pedahohichnykh chytan pamiati Volodymyra Bondaria (3 zhovtnia 2024 roku): zbirnyk
tez, 230 p. (pp. 21–26) [in Ukrainian]
Bokovenko, N. R. (2012). Realizatsiia riznomanitnykh form orhanizatsii navchannia na urokakh
inozemnoi movy [Implementation of Various Forms of Organizing Learning in Foreign Language Lessons].
Foreign Languages, 3, pp. 12–17 [in Ukrainian].
Burenko, V., Redko, V. (2012). Stratehichni napriamy rozvytku suchasnoi shkilnoi inshomovnoi osvity
[Strategic Directions of Development of Modern School Foreign Language Education]. Foreign Languages
in Modern School, 4, pp. 28–33 [in Ukrainian].
Holovatenko T. (2023). Osvitolohichnyi vymir kontseptu «travma-informovanyi pidkhid» u systemi
profesiinoi pidhotovky vchyteliv pochatkovykh klasiv [The Educational Dimension of the Concept “traumainformed
approach” in the System of Professional Ttraining of Primary School Teachers]. «Perspektyvy
ta innovatsii nauky
https://doi. org/10.52058/2786 4952 2023 8(26)-65 77
Dokuchaeva, V., & Krychkivska, O. (2024). Innovatyzatsiia osvitnioho protsesu u zakladakh doshkilnoi
osvity [Innovating Educational Process in Preschool Educational Institutions]. Aktualni pytannia
humanitarnykh nauk / Current Issues of the Humanities, 78, pp. 313–318 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.24919/2308-4863/78-1-44
Dubaseniuk, O. A. (2022). Partnerska vzaiemodiia yak bazova skladova komunikatyvnoi kompetentnosti
maibutnikh pedahohiv v umovakh mahistratury [Partnership as a Basic Component of the Communicative
Competence of Future Teachers in a Master’s Program]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu
imeni Tarasa Shevchenka: Pedahohichni nauky, 1(349), pp. 15–25 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.12958/2227-2844-2022-1(349)-2-15-25
Zhelanova, V. V. (2024). Konteksty innovatsiinosti suchasnoi vyshchoi osvity: rivneva iierarkhiia
[Contexts of Innovation in Modern Higher Education: Level Hierarchy]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho
universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota», 54, pp. 53–57 [in Ukrainian].
DOI: 10.24144/2524-0609.2024.54.53-57
Zhelanova, V. (2016). Subiekt – subiektna vzaiemodiia vykhovatelia i vykhovantsiv yak zasib tvorchoi
samorealizatsii osobystosti [The subject – subject interaction between teacher and pupils as a means
of creative selfrealization]. Pedahohichnyi chasopys Volyni, 2, pp. 71–76 [in Ukrainian].
Zhelanova, V., & Yepikhina, M. (2023). Pedahohichnyi instrumentarii systemy partnerskoi vzaiemodii
vchytelia pochatkovoi shkoly z subiektamy osvitnioho protsesu [Pedagogical Toolkit of the System of Partner
Interaction of the Primary School Teacher between Subjects of the Educational Process]. Scientific Bulletin
of Uzhgorod University. Series: “Pedagogy. Social work”, 1(52), pp. 46–49 [in Ukrainian].
DOI: 10.24144/2524-0609.2023.52.46-49
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017). [The Law of Ukraine “On Education”]. [in Ukrainian].
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Kyrychenko, I. V. (2018). Informatsiina tekhnolohiia identyfikatsii kontentu v systemakh adaptyvnoho
elektronnoho navchannia [Information Technology for Content Identification in Adaptive e-Learning
Systems]. 323 p. [in Ukrainian].
Konstytutsiia Ukrainy [Constitution of Ukraine]. [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednioi osvity «Nova
ukrainska shkola» na period do 2029 roku [Concept of Implementation of State Policy in the Field
of Reforming General Secondary Education “New Ukrainian School” for the Period until 2029]. (2016).
[in Ukrainian].
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text
Kokhanova, O. P. (2011). Psykholohichni osoblyvosti formuvannia zdatnosti do partnerskoi vzaiemodii
maibutnikh uchyteliv [Psychological Features of the Formation of the Ability to Partner Interaction
of Future Teachers]. 200 p. [in Ukrainian].
Ogienko, O. I. (2012). Tendentsii ta osoblyvosti hlobalizatsii ta internatsionalizatsii vyshchoi osvity:
dosvid nimetskomovnykh krain [Tendencies and Features of Globalization and Internationalization
of Higher Education: Experience of German-Speaking Countries]. [in Ukrainian]. https://lib.iitta.gov.ua/
id/eprint/3023/1/Стаття_ОГІЄНКО9.pdf
Suprun, M., Hordiienko, Yu. (2021). Vykorystannia IKT u protsesi navchannia anhliiskoi movy
pry pidhotovtsi studentiv humanitarnykh spetsialnostei [The Use of Information and Communication
Technologies in the Process of English Language Study whilst Training Students of Humanitarian
Specialties]. Humanities Science Current Issues, 39, Interuniversity collection of Drohobych Ivan Franko
State Pedagogical University Young Scientists Research Papers, pp. 233–239 [in Ukrainian].
Tsvietaieva, O. V., & Znanetska, O. M. (2019). Adaptyvne navchannia v suchasnii systemi osvity
[Adaptive Learning in the Modern Education System]. Zbirny
Knight, J. (2003). Updating the Definition of Internationalization. International Higher Education, 33,
pp. 1–3 [in English].
Miyer, T., Palamar, B., Palamar, S., Kotenko, O., Bondarenko, H., Polovina, O., & Rudenko, N. (2024).
Trauma-Informed Training as a Means of Stabilizing the Negative Impact of Stressful and Destructive
Factors of War on the Inner World of Future Specialists. Wiadomości Lekarskie Medical Advances, 2024;
(77(5)): 965–970, ISSN 0043-5147; 2719-342X [in English].
doi: 10.36740/WLek202405114
Miyer, T., Palamar, B., Palamar, S., Kotenko, O., Bondarenko, H., Vyshnivska, N., & Shpitsa, R. (2024).
Practices of trauma-informed learning and their influence on the level of situational and personal anxiety
of students who are studying face-to-face during hostilities. Wiadomości Lekarskie Medical Advances, 2024;
(11): 2289–2295. ISSN 0043-5147 E-ISSN 2719-342X [in English].
doi: 10.36740/WLek/197112
Palamar, B., Zhelanova, V., Leontieva, I., Palamar, S., Kosharna, N., Petryk, L., & Mykhailichenko,
M. (2024). Іmplementation of Socio-Emotional Learning in the Modern University: Going beyond an
academic education. Clinical and Preventive Medicine,