Strategic Guidelines for Modern Secondary Education in Intercultural Dimension

Authors

  • V. Zhelanova Professor of the Department of Education and Psychological and Pedagogical Sciences of the Faculty of Pedagogical Education of Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor https://orcid.org/0000-0001-9467-1080
  • V. Boichuk V. Postgraduate student of the Department of Education and Psychological and Pedagogical Sciences of the Faculty of Pedagogical Education of Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University https://orcid.org/0000-0002-5803-5316

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.433

Abstract

The proposed article analyses scientific sources and state-level regulatory documents in the field of education
reform in Ukraine. Strategic guidelines for modern secondary education in the intercultural dimension were
identified, namely: globalization and European integration of education (the introduction of world educational
standards and rules, international exchange programs, joint research projects, internationalized curricula and
programs «with an international orientation in the content of education», which are aimed at preparing students
for activities in an international cultural environment), democratization and humanization of education
(focusing on the personality of the student, his individuality, creating a favourable educational environment and
appropriate conditions for students’ self-realization, developing their creative abilities and revealing the potential
of the individual), implementation of competency-based learning (development of competencies that are formed
in an individual starting from high school), innovation in education (use of modern technologies, i.e. training
using technical equipment, software, knowledge, skills and abilities to use information and communication
technology tools), digitalization of education, implementation of adaptive learning (uses various principles,
environments, technologies, pedagogical conditions, activities, methods and exercises to adapt students
to certain circumstances, and vice versa, adapts these educational tools to the subjects of education, identifying
the most effective and efficient of them for each type of educational activity), openness and autonomy of education
(the goals of education take into account the additional educational needs of students, including cultural, ethnic,
etc., and the subjects of educational activity can independently make decisions on academic, organizational,
financial, personnel and other issues), implementation of the ideas of a trauma-informed approach and socioemotional
learning in modern secondary education. The need for the use of a trauma-informed approach
and the use of socio-emotional learning by teachers to create a safe educational environment for students is mphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бойчук В. С. Адаптивне навчання як технологія формування міжкультурної компетентності під-

літків на уроках англійської мови. Контексти наукових досліджень Володимира Бондаря. Адап-

тивне навчання студентів в умовах воєнного стану та відновлення України : матеріали і Всеукра-

їнських педагогічних читань пам’яті Володимира Бондаря (3 жовтня 2024 року): збірник тез / ред.

кол.: В. П. Андрущенко (голова) [та ін.]. Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова. 2024. С. 21–

(230 с.)

Боковенко Н. Р. Реалізація різноманітних форм організації навчання на уроках іноземної мови.

Іноземні мови. 2012. № 3. C. 12–17.

Буренко В. М., Редько В. Г. Стратегічні напрями розвитку сучасної шкільної іншомовної освіти.

Іноземні мови в сучасній школі. 2012. № 4. С. 28–33.

Головатенко Т. Ю. Освітологічний вимір концепту «травма-інформований підхід» у системі про-фесійної підготовки вчителів початкових класів. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогі-

ка». Серія «Психологія». Серія «Медицина». 2023. № 8(26). С. 65–77.

Докучаєва В., Кричківська О. Інноватизація освітнього процесу у закладах дошкільної освіти.

Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. № 78. С. 313–318. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-

/78-1-44

Дубасенюк О. А. Партнерська взаємодія як базова складова комунікативної компетентності май-

бутніх педагогів в умовах магістратури. Вісник Луганського національного університету імені Та-

раса Шевченка: Педагогічні науки. 2022. № 1(349). Ч. 2. С. 15–25. DOI: https://doi.org/10.12958/2227-

-2022-1(349)-2-15-25

Желанова В. В. Контексти інноваційності сучасної вищої освіти: рівнева ієрархія. Науковий віс-

ник Ужгородського університету. Серія Педагогіка. Соціальна робота. 2024. № 54. C. 53–57. DOI:

24144/2524-0609.2024.54.53-57

Желанова В. Суб’єкт-суб’єктна взаємодія вихователя і вихованців як засіб творчої самореалізації

особистості. Педагогічний часопис Волині. 2016. № 2. С. 71–76.

Желанова В., Єпіхіна М. Педагогічний інструментарій системи партнерської взаємодії вчителя

початкової школи з суб’єктами освітнього процесу. Науковий вісник Ужгородського університету.

Серія Педагогіка. Соціальна робота. 2023. № 1(52). С. 46–49. DOI: 10.24144/2524-0609.2023.52.46-49

Закон України «Про освіту». 2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звер-

нення: 29.04.2025).

Кириченко І. В. Інформаційна технологія ідентифікації контенту в системах адаптивного елек-

тронного навчання : дис. … канд. техн. наук : 05.13.06. Харків, 2018. 182 с.

Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-

%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 10.04.2025).

Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої осві-

ти «Нова українська школа» на період до 2029 року (2016 р.) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/

show/988-2016-%D1%80#Text (дата звернення: 29.04.2025).

Коханова О. П. Психологічні особливості формування здатності до партнерської взаємодії май-

бутніх учителів : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2012. 200 с.

Огієнко О. І. Тенденції та особливості глобалізації та інтернаціоналізації вищої освіти: досвід

німецькомовних країн. 2012. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/3023/1/Стаття_ОГІЄНКО9.pdf

Супрун М., Гордієнко Ю. Використання ІКТ у процесі навчання англійської мови при підготовці

студентів гуманітарних спеціальностей. Педагогіка. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021.

Т. 3. № 39. С. 233–239.

Цвєтаєва О. В., Знанецька О. М. Адаптивне навчання в сучасній системі освіти. Збірник науко-

вих праць ДНУ імені Олеся Гончара. Педагогічні науки. 2019. №. 87. С. 170–175.

Knight J. Updating the Definition of Internationalization. International Higher Education. 2003. № 33.

Р. 1–3.

Тetiana І. Міyer, Borys І. Palamar, Svitlana P. Palamar, Olga V. Kotenko, Hennadii L. Bondarenko, Olena

А. Polovina, Nina М. Rudenko Trauma-Informed Training as a Means of Atabilizing the Negative Impact

of Stressful and Destructive Factors of War on the Inner World of Future Specialists.Wiadomości Lekarskie

Medical Advances 2024; (77(5)): 965–970. ISSN 0043-5147; 2719-342X; doi: 10.36740/WLek202405114

Тetiana І. Міyer, Borys І. Palamar, Svitlana P. Palamar, Olga V. Kotenko, Hennadii L. Bondarenko,

Nataliia V. Vyshnivska, & Roksolana I. Shpitsa. Practices of Trauma-Informed Learning and Their

Influence on the Level of Situational and Personal Anxiety of Students Who are Studying Face-to-Face

during Hostilities. Wiadomości Lekarskie Medical Advances. 2024; 77 (11): 2289–2295. ISSN 0043-5147

E-ISSN 2719-342X; doi: 10.36740/WLek/197112

Borys І. Palamar, Victorija V. Zhelanova, Inna V. Leontieva, Svitlana P. Palamar, Natalia V. Kosharna,

Lada V. Petryk, & Maryna О. Mykhailichenko. Іmplementation of Socio-Emotional Learning in the Modern

University: Going beyond an academic education. Clinical and Preventive Medicine, 2024; (7), 95–102.

https://doi.org/10.31612/2616-4868.7.2024.12

REFERENCES

Boichuk, V. S. (2024). Adaptyvne navchannia yak tekhnolohiia formuvannia mizhkulturnoi

kompetentnosti pidlitkiv na urokakh anhliiskoi movy [Adaptive Learning as a Technology for Forming

Intercultural Competence of Adolescents in English Lessons]. Konteksty naukovykh doslidzhen Volodymyra

Bondaria. Adaptyvne navchannia studentiv v umovakh voiennoho stanu ta vidnovlennia Ukrainy: materialy

I Vseukrainskykh pedahohichnykh chytan pamiati Volodymyra Bondaria (3 zhovtnia 2024 roku): zbirnyk

tez, 230 p. (pp. 21–26) [in Ukrainian]

Bokovenko, N. R. (2012). Realizatsiia riznomanitnykh form orhanizatsii navchannia na urokakh

inozemnoi movy [Implementation of Various Forms of Organizing Learning in Foreign Language Lessons].

Foreign Languages, 3, pp. 12–17 [in Ukrainian].

Burenko, V., Redko, V. (2012). Stratehichni napriamy rozvytku suchasnoi shkilnoi inshomovnoi osvity

[Strategic Directions of Development of Modern School Foreign Language Education]. Foreign Languages

in Modern School, 4, pp. 28–33 [in Ukrainian].

Holovatenko T. (2023). Osvitolohichnyi vymir kontseptu «travma-informovanyi pidkhid» u systemi

profesiinoi pidhotovky vchyteliv pochatkovykh klasiv [The Educational Dimension of the Concept “traumainformed

approach” in the System of Professional Ttraining of Primary School Teachers]. «Perspektyvy

ta innovatsii nauky

https://doi. org/10.52058/2786 4952 2023 8(26)-65 77

Dokuchaeva, V., & Krychkivska, O. (2024). Innovatyzatsiia osvitnioho protsesu u zakladakh doshkilnoi

osvity [Innovating Educational Process in Preschool Educational Institutions]. Aktualni pytannia

humanitarnykh nauk / Current Issues of the Humanities, 78, pp. 313–318 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.24919/2308-4863/78-1-44

Dubaseniuk, O. A. (2022). Partnerska vzaiemodiia yak bazova skladova komunikatyvnoi kompetentnosti

maibutnikh pedahohiv v umovakh mahistratury [Partnership as a Basic Component of the Communicative

Competence of Future Teachers in a Master’s Program]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu

imeni Tarasa Shevchenka: Pedahohichni nauky, 1(349), pp. 15–25 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.12958/2227-2844-2022-1(349)-2-15-25

Zhelanova, V. V. (2024). Konteksty innovatsiinosti suchasnoi vyshchoi osvity: rivneva iierarkhiia

[Contexts of Innovation in Modern Higher Education: Level Hierarchy]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho

universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota», 54, pp. 53–57 [in Ukrainian].

DOI: 10.24144/2524-0609.2024.54.53-57

Zhelanova, V. (2016). Subiekt – subiektna vzaiemodiia vykhovatelia i vykhovantsiv yak zasib tvorchoi

samorealizatsii osobystosti [The subject – subject interaction between teacher and pupils as a means

of creative selfrealization]. Pedahohichnyi chasopys Volyni, 2, pp. 71–76 [in Ukrainian].

Zhelanova, V., & Yepikhina, M. (2023). Pedahohichnyi instrumentarii systemy partnerskoi vzaiemodii

vchytelia pochatkovoi shkoly z subiektamy osvitnioho protsesu [Pedagogical Toolkit of the System of Partner

Interaction of the Primary School Teacher between Subjects of the Educational Process]. Scientific Bulletin

of Uzhgorod University. Series: “Pedagogy. Social work”, 1(52), pp. 46–49 [in Ukrainian].

DOI: 10.24144/2524-0609.2023.52.46-49

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017). [The Law of Ukraine “On Education”]. [in Ukrainian].

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Kyrychenko, I. V. (2018). Informatsiina tekhnolohiia identyfikatsii kontentu v systemakh adaptyvnoho

elektronnoho navchannia [Information Technology for Content Identification in Adaptive e-Learning

Systems]. 323 p. [in Ukrainian].

Konstytutsiia Ukrainy [Constitution of Ukraine]. [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/

show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text

Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednioi osvity «Nova

ukrainska shkola» na period do 2029 roku [Concept of Implementation of State Policy in the Field

of Reforming General Secondary Education “New Ukrainian School” for the Period until 2029]. (2016).

[in Ukrainian].

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text

Kokhanova, O. P. (2011). Psykholohichni osoblyvosti formuvannia zdatnosti do partnerskoi vzaiemodii

maibutnikh uchyteliv [Psychological Features of the Formation of the Ability to Partner Interaction

of Future Teachers]. 200 p. [in Ukrainian].

Ogienko, O. I. (2012). Tendentsii ta osoblyvosti hlobalizatsii ta internatsionalizatsii vyshchoi osvity:

dosvid nimetskomovnykh krain [Tendencies and Features of Globalization and Internationalization

of Higher Education: Experience of German-Speaking Countries]. [in Ukrainian]. https://lib.iitta.gov.ua/

id/eprint/3023/1/Стаття_ОГІЄНКО9.pdf

Suprun, M., Hordiienko, Yu. (2021). Vykorystannia IKT u protsesi navchannia anhliiskoi movy

pry pidhotovtsi studentiv humanitarnykh spetsialnostei [The Use of Information and Communication

Technologies in the Process of English Language Study whilst Training Students of Humanitarian

Specialties]. Humanities Science Current Issues, 39, Interuniversity collection of Drohobych Ivan Franko

State Pedagogical University Young Scientists Research Papers, pp. 233–239 [in Ukrainian].

Tsvietaieva, O. V., & Znanetska, O. M. (2019). Adaptyvne navchannia v suchasnii systemi osvity

[Adaptive Learning in the Modern Education System]. Zbirny

Knight, J. (2003). Updating the Definition of Internationalization. International Higher Education, 33,

pp. 1–3 [in English].

Miyer, T., Palamar, B., Palamar, S., Kotenko, O., Bondarenko, H., Polovina, O., & Rudenko, N. (2024).

Trauma-Informed Training as a Means of Stabilizing the Negative Impact of Stressful and Destructive

Factors of War on the Inner World of Future Specialists. Wiadomości Lekarskie Medical Advances, 2024;

(77(5)): 965–970, ISSN 0043-5147; 2719-342X [in English].

doi: 10.36740/WLek202405114

Miyer, T., Palamar, B., Palamar, S., Kotenko, O., Bondarenko, H., Vyshnivska, N., & Shpitsa, R. (2024).

Practices of trauma-informed learning and their influence on the level of situational and personal anxiety

of students who are studying face-to-face during hostilities. Wiadomości Lekarskie Medical Advances, 2024;

(11): 2289–2295. ISSN 0043-5147 E-ISSN 2719-342X [in English].

doi: 10.36740/WLek/197112

Palamar, B., Zhelanova, V., Leontieva, I., Palamar, S., Kosharna, N., Petryk, L., & Mykhailichenko,

M. (2024). Іmplementation of Socio-Emotional Learning in the Modern University: Going beyond an

academic education. Clinical and Preventive Medicine,

Downloads


Abstract views: 107

Published

2025-05-10

How to Cite

Zhelanova, V., & Boichuk V., V. (2025). Strategic Guidelines for Modern Secondary Education in Intercultural Dimension. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (43 (1), 23–31. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.433

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy

Most read articles by the same author(s)