MODERN MODEL OF PRACTICAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS

Authors

  • M. Mashovets заступник директора з науково-методичної та навчальної роботи Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент https://orcid.org/0000-0003-4408-9230
  • N. Golota доцент кафедри педагогіки та психології Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук https://orcid.org/0000-0003-3748-753X
  • A. Karnaukhova доцент кафедри дошкільної освіти Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук https://orcid.org/0000-0001-6476-8084

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.34.3

Abstract

The task of vocational education at the present stage of development of society is to train competitive professionals with professional mobility, skills of rapid adaptation to changing conditions of society, methods of self-education, improving the quality of their own professional activities and its product. The article analyzes the modern model of practical training of teachers, namely: future educators of preschool education and primary school teachers in the educational process of the Pedagogical Institute of Borys Grinchenko Kyiv University. The current modernization of the domestic education system creates increased requirements for the quality of training of modern teachers, which is not only to modernize the content of profile-oriented disciplines, but also requires appropriate organization of various types of pedagogical practice.

The authors investigate various aspects of training future teachers to carry out professional activities in preschool and primary schools. In particular, the activities of the Center for Self-Knowledge and Self-Development,       the Center for Innovative Educational Technologies (ICR), the Educational Laboratory of Creative Pedagogy are substantiated, providing a combination of scientific achievements and practice  in  the  educational process. It is in the process of training in these centers that students have the opportunity to model different components of future pedagogical activities and choose different ways to solve them given the proposed features of the pedagogical situation, which will further contribute to the formation of future teachers holistic perception of professional activity. all participants in the educational process, the ability to make independent decisions and respond quickly to the challenges of everyday teaching.

The peculiarities of students’ work in the centers in classroom and extracurricular classes are revealed,   in the process of which future preschool educators and primary school teachers have the opportunity       to participate in interdisciplinary projects, trainings, master innovative and digital teaching tools. component of the educational process and ensures the competitiveness of young professionals.

The article identifies tools for information and educational environment that should be used in working with students (STEAM-education, storytelling, kahoot, answergarden), which will promote the development of future teachers’ ability to self-presentation, the effective formation of their professional competence.

Key words: preschool institution, general secondary education institution, model, practical training, pedagogical production practice, professional activity, students.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Будас Ю.О. Підготовка майбутніх вчителів до інноваційної педагогічної діяльності засобами ді- лової гри: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04. / Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського.

Вінниця, 2010. 20 с.

Вітвицька С. С. Формування готовності магістрів освіти до науково-дослідницької діяльнос- ті у процесі вивчення педагогіки вищої школи. Збірник наукових праць Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2014. Вип. 46. С. 262–268. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpviknu_2014_46_41

Дубасенюк О.А. Концептуальні моделі педагогічної освіти: наукові пошуки та здобутки. Професійно-педагогічна освіта: сучасні концептуальні моделі та тенденції розвитку: монографія. Вид. 2-ге, доп. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. С. 8–29.

Клокар Н.І. Психолого-педагогічна підготовка вчителя до інноваційної діяльності: дис. канд.

пед. наук: 13.00.04. Київ. 1997. 227 с.

Машкіна Л.А. Підготовка студентів педагогічних училищ та коледжів до використання іннова- ційних технологій в дошкільних закладах: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. К., 2000. 175 с.

Мєщанінов О.П. Сучасні моделі розвитку університетської освіти в Україні: монографія. Миколаїв: Вид-во МДГУ ім. Петра Могили, 2005. 460 с.

Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи: монографія / за ред І. А. Зязюна. Київ: Вид-во «Віпол», 2000. 636 с.

Пуховська Л.П. Професійна підготовка вчителів у Західній Європі: спільність і розбіжності: мо- нографія. К.: Вища шк., 1997. 179 с.

Паламар С.П. Формування літературної компетентності в учнів основної школи засобами ін- формаційно-комунікаційних технологій. Педагогічна освіта: теорія і практика: зб. наук. пр. 2017. 278 c.

Рафальська М. Демократична школа: практичний посіб. / заг. ред. О. Шинаровської. Європейський центр імені Вергеланда. Осло, 2017. 38 с.

Сисоєва С.О. Теоретичні і методичні основи підготовки вчителя до формування творчої осо- бистості учня: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. К., 1997. 526 с.

Збірник наукових праць № 34 (2) • 2020 р. ISSN 2311–2409 (Print) ISSN 2412–2009 (Online) 25

DOI: 10.28925/2311–2409.2020.34

REFERENCES

Budas, Yu. O. (2010). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv do innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti zasobamy dilovoi hry [Preparation of Future Teachers for Innovative Pedagogical Activity by Means of Business Game]. PhD Thesis, Vinnytsia: Vinnyts. derzh. ped. un-t im. M. Kotsiubynskoho (in Ukrainian).

Vitvytska, S. S. (2014). Formuvannia hotovnosti mahistriv osvity do naukovo-doslidnytskoi diialnosti u protsesi vyvchennia pedahohiky vyshchoi shkoly [Formation of Readiness of Masters of Education for Research Activity in the Process of Studying Higher School Pedagogy]. Collection of Scientific Works of the Military Institute of the Taras Shevchenko National University of Kyiv, Vyp. 46 (in Ukrainian).

Dubaseniuk, O. A. (2008). Kontseptualni modeli pedahohichnoi osvity: naukovi poshuky ta zdobutky [Conceptual Models of Pedagogical Education: scientific research and achievements]. Profesiino- pedahohichna osvita: suchasni kontseptualni modeli ta tendentsii rozvytku [Vocational Education: modern conceptual models and development trends]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka (in Ukrainian).

Klokar, N. I. (1997). Psykholoho pedahohichna pidhotovka vchytelia do innovatsiinoi diialnosti [Psychological Pedagogical Preparation of Teachers for Innovative Activities]. PhD Thesis, Kyiv (in Ukrainian).

Mashkina, L. A. (2000). Pidhotovka studentiv pedahohichnykh uchylyshch ta koledzhiv do vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii v doshkilnykh zakladakh [Preparation of Students of Pedagogical Schools and Colleges for the Use of Innovative Technologies in Preschool Institutions]. PhD Thesis, Kyiv (in Ukrainian).

Mieshchaninov, O. P. (2005). Suchasni modeli rozvytku universytetskoi osvity v Ukraini [Modern Models of University Education Development in Ukraine]. Mykolaiv: Vyd-vo MDHU im. Petra Mohyly (in Ukrainian).

Neperervna profesiina osvita: problemy, poshuky, perspektyvy. (2000). [Continuing Professional Education: problems, searches, prospects]. Monohrafiia, za red I. A. Ziaziuna, Kyiv: Vyd-vo “Vipol” (in Ukrainian).

Pukhovska, L. P. (1997). Profesiina pidhotovka vchyteliv u Zakhidnii Yevropi: spilnist i rozbizhnosti [Teacher Training in Western Europe: commonalities and differences]. Kyiv (in Ukrainian).

Palamar, S. P. (2017) Formuvannia literaturnoi kompetentnosti v uchniv osnovnoi shkoly zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Formation of Literary Competence in Primary School Students by Means of Information and Communication Technologies]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka: zbirnyk nauk. prats, Kyiv (in Ukrainian).

Rafalska M. (2017). Demokratychna shkola: praktychnyi posibnyk [Democratic School: practical guide]. Zah. red. O. Shynarovskoi, Yevropeiskyi tsentr imeni Verhelanda, Оslo (in Ukrainian).

Sysoieva, S. O. (1997). Teoretychni i metodychni osnovy pidhotovky vchytelia do formuvannia tvorchoi osobystosti uchnia [Theoretical and Methodical Bases of Preparation of Teacher for Formation of Creative Personality of Student]. PhD Thesis, Kyiv (in Ukrainian).

Downloads


Abstract views: 258

Published

2021-01-22

How to Cite

Mashovets, M., Golota, N. ., & Karnaukhova, A. . (2021). MODERN MODEL OF PRACTICAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (34 (2), 21–27. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.34.3

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education