The content and structure of training future educators for the formation of communicative competence in children of preschool age

Authors

  • N. Golota Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, associate professor of the department of preschool education Faculty of Pedagogical Education Kyiv Metropolitan University named after Boris Grinchenko, I. Shamo Boulevard, 18/2, 02094 Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3748-753X
  • A/ Karnaukhova Candidate of Pedagogical Sciences, associate professor of the department of preschool education Faculty of Pedagogical Education Kyiv Metropolitan University named after Boris Grinchenko, I. Shamo Boulevard, 18/2, 02094 Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6476-8084

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.419

Abstract

The article substantiates the essence, peculiarities of the structure and content of the training of future educators for the formation of communicative competence in preschool children. The solution to this problem is facilitated by the educational component «Technologies for the development of children’s speech and familiarization with literature», which includes the following content modules: «Innovative technologies in preschool education», «Technological approach to the development of speech of children of early and preschool age», «Game and interactive technologies in speech and literary activities», «Technological approach in familiarizing preschool children with fiction» and «Technology of reflective approach to interaction with fiction text». The educational component is aimed at forming students’ general and professional competencies. The article presents the results of a mini-survey of students based on the results of studying each module; a diagnostic section of the formation of students' communicative competence was conducted, which necessitated the development of criteria, levels and their indicators. Interactive technologies for working with students are highlighted; creation of the necessary conditions for the formation of communicative competence; effective use of modern forms of educational interaction with all participants in the educational process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Гавриш Н. В. Художнє слово і дитяче мовлення. Київ, 2005. 128 с.

Державний стандарт дошкільної освіти. 2021. https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini

Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. В. О. Огнев’юк. Авт.кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугіна, К. І. Волинець та ін. К. : Київ.ун-т ім.Б. Грінченка, 2020. 440 с.

Кондратець І. В. Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти до пcихолого-педагогічного супроводу розвитку дітей раннього віку. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Педагогічні науки (15). 2022. С. 119-128.

Крутій К. Л. Теорія і практика формування граматично правильного мовлення в дітей дошкільного віку (на матеріалі морфології і словотворення) : дис... д-ра пед. наук: 13.00.02. Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. К., 2005.

Луценко І. О. Підготовка майбутніх вихователів до формування комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку : монографія. К. : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2012. 392 с.

Луценко І. О. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх вихователів до організації комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук: 13.00.08. Київ, 2013. 40 с.

Методичні рекомендації до освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» / наук. ред. Г. В. Бєлєнька, О. А. Половіна, І. В. Кондратець; авт.кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, В. М. Вертугіна, К. І. Волинець та ін. К.: ТОВ «АКМЕ ГРУП», 2021. 568 с.

Освітнє середовище закладу дошкільної освіти: технології проєктування : навч.-метод. посібник / О. Д. Рейпольська, І. М. Гудим, Л. І. Зайцева, І. В. Луценко, В. О. Луценко, Г. Г. Цвєткова; за ред. О. Д. Рейпольської. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2021. 222 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729031

Робоча програма навчальної дисципліни «Технології розвитку мовлення дитини та ознайомлення з літературою». URL: https://fpo.kubg.edu.ua/images/29.pdf.

REFERENCES:

Havrysh N. V. (2005) Khudozhnie slovo i dytiache movlennia. [Artistic word and children's speech] Kyiv, 128 s.

Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity (2021). [State standard of preschool education]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini.

Dytyna: Osvitnia prohrama dlia ditei vid dvokh do semy rokiv (2020). [Child: Educational program for children from two to seven years old]. / nauk. ker. V. O. Ohneviuk. Avt.kol.: H. V. Bielienka, O. L. Bohinich, V. M. Vertuhina, K. I. Volynets ta in. K. : Kyiv.un-t im. B. Grinchenka. 440 s. [in Ukrainian].

Krutii K. L. (2005) Teoriia i praktyka formuvannia hramatychno pravylnoho movlennia v ditei doshkilnoho viku (na materiali morfolohii i slovotvorennia) [Theory and practice of forming grammatically correct speech in preschool children (on the material of morphology and word formation)]: dys...d-ra ped. Nauk : 13.00.02. Natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. M. P. Drahomanova. [in Ukrainian].

Kondratets I. V. (2022) Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity do pcykholoho-pedahohichnoho suprovodu rozvytku ditei rannoho viku [Training of future specialists in preschool education for psychological and pedagogical support of the development of young children.] Naukovyi visnyk Kremenetskoi oblasnoi humanitarno-pedahohichnoi akademii im. Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky (15). S. 119-128. [in Ukrainian].

Lutsenko I. O. (2012) Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv do formuvannia komunikatyvno-movlennievoi diialnosti ditei doshkilnoho viku : monohrafiia [Preparation of future educators for the formation of communicative and speech activities of preschool children: monograph]. K. : Vyd-vo NPU im. M.P. Drahomanova. 392 s. [in Ukrainian].

Lutsenko I. O. (2013) Teoretyko-metodychni zasady pidhotovky maibutnikh vykhovateliv do orhanizatsii komunikatyvno-movlennievoi diialnosti ditei starshoho doshkilnoho viku [Theoretical and methodological principles of training future educators for the organization of communicative and speech activities of older preschool children]: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia d-ra ped. nauk: 13.00.08. Kyiv, 40 s. [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii do osvitnoi prohramy dlia ditei vid 2 do 7 rokiv «Dytyna» (2021) [Methodological recommendations for the educational program for children from 2 to 7 years old «Child»]/ nauk. red. H. V. Bielienka, O. A. Polovina, I. V. Kondratets; avt.kol.: H. V. Bielienka, O. L. Bohinich, V. M. Vertuhina, K. I. Volynets ta in. K.: TOV «AKME HRUP». 568 s. [in Ukrainian].

Osvitnie seredovyshche zakladu doshkilnoi osvity: tekhnolohii proiektuvannia : navch.-metod. posibnyk (2021) [Educational environment of preschool education institution: design technologies: teaching method. manual] / O. D. Reipolska, I. M. Hudym, L. I. Zaitseva, I. V. Lutsenko, V. O. Lutsenko, H. H. Tsvietkova; za red. O. D. Reipolskoi. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD. 222 s. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729031. [in Ukrainian].

Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny «Tekhnolohii rozvytku movlennia dytyny ta oznaiomlennia z literaturoiu» [Working program of the educational discipline «Technologies of child speech development and familiarization with literature»] Available at: https://fpo.kubg.edu.ua/images/29.pdf. [in Ukrainian].

Downloads


Abstract views: 0

Published

2024-05-18

How to Cite

Golota , N., & Karnaukhova, A. (2024). The content and structure of training future educators for the formation of communicative competence in children of preschool age. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (41(1), 65–70. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.419

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education