ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ХМАРИ СЛІВ У МОВНО-ЛІТЕРАТУРНІЙ ГАЛУЗІ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • С. Паламар заступник директора з наукової роботи Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник https://orcid.org/0000-0001-6123-241X
  • Л. Нежива професор кафедри початкової освіти Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, доцент https://orcid.org/0000-0001-9520-0694

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.366

Анотація

У дослідженні розкриваються можливості застосування хмари слів у мовно-літературній галузі початкової освіти. Автори розглядають можливість за допомогою хмари слів візуалізувати важливу навчальну інформацію з української мови та акцентувати змістові категорії, головну думку, риси образів художнього твору на уроках літературного читання в початковій школі.

Метою дослідження є обґрунтування важливості застосування хмари слів як дидактичного засобу в мовно-літературній галузі початкової освіти, розробка методичного супроводу читацької діяльності молодших школярів через активізацію їх роботи з візуалізованими клю- човими словами тексту в зваженому списку. У дослідженні реалізовані завдання: проаналізовані наукові джерела з проблеми застосування хмари слів в освіті; схарактеризовані можливості використання хмари слів у роботі з молодшими школярами на уроках української мови й літера- турного читання.

Автори пропонують використовувати хмару слів з позицій дидактичної евристики, зокрема для проведення евристичної бесіди, презентації учнями результатів шкільного проєкту, як засіб ідентифікації теми уроку, як наочний матеріал для асоціацій, в якості акцентування ключових слів для пояснення нового матеріалу тощо. У статті схарактеризовано дидактичний засіб

«хмара слів», доведено його ефективність у розвитку мовлення молодших школярів, зокрема у складанні описів, розповідей, міркувань, а також у редагуванні власних тестів. Візуалізація мов- ного матеріалу, а також образів та головної думки художнього твору за допомогою хмари слів сприяє встановленню асоціативних зв’язків, створенню проблемної ситуації на уроці, активіза- ції критичного мислення й творчості учнів. Відтворення ключових слів у вигляді зваженого списку на символічному зображенні за визначеною темою сприяє успіху в розв’язанні навчальних завдань, активізує пізнавальну діяльність молодших школярів, сприяє невимушеному засвоєнню знань.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Білоусова Л.І., Житєньова Н.В. Хмарні сервіси як ефективний інструмент візуалізації. Новітні комп’ютерні технології. 2019. № 17. С. 25-30.

Вашуленко О.В. Читацька компетентність молодшого школяра: теоретичний аспект.

Початкова школа. 2011. № 11. С. 48-50.

Дамницька А.В. Хмаро орієнтовані платформи, засоби і послуги. Новітні комп’ютерні технології. 2019. № 17. С. 12-24.

Калинкина E. Облако слов как средство повышения активности в процессе обучения младших школьников. Режим доступа: https://www.1urok.ru/categories/10/articles/29527

Навчальні програми для 1-4 класів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/ navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli.

Нежива Л., Паламар С. Інноваційні технології в літературній освіті майбутніх учителів почат- кової школи. Освітологічний дискурс. 2020. № 4 (31). С. 129–142. Режим доступу: https://od.kubg. edu.ua/index.php/journal/article/view/778/621

Нежива Л., Паламар С. Методична модель застосування доповненої реальності на уроках чи- тання в початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. № 34 (2). С. 6–13, https://doi. org/ 10.28925/2311-2409.2020.34.1

Франчук Н.П. Сучасне освітнє середовище. Новітні комп’ютерні технології. 2019. № 17. С. 7-1.

Шеіна M.M. Застосування SMART-дошки на уроках в початковій школі. Новітні комп’ютерні технології. 2019. № 17. С. 175-178.

Шустакова T. Б. Формування пізнавальної самостійності учнів засобами сервісів Google. Новітні комп’ютерні технології. 2019. № 17. С. 179-186.

Lytvynova S. Cloud-oriented learning environment of secondary school. Proceedings of the 5th Workshop on Cloud Technologies in Education. Kryvyi Rih, Ukraine, April 28. 2017. V. 2168. P. 7-12.

Makhachashvili R.K., Kovpik S.I., Bakhtina A.O., Shmeltser E.O. Technology of poetry presentation via Emoji Maker platform: pedagogical function of graphic mimesis. Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019). Kryvyi Rih, Ukraine, December 20. 2019. V. 2643. P. 264-280.

Olefirenko N.V., Kostikova I.I., Ponomarova N.O., Lebedieva K.O., Andriievska V.M., Pikilnyak

A.V. Training elementary school teachers to be at Computer Science lessons to evaluate e-tools. Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019). Kryvyi Rih, Ukraine, December 20. 2019. V. 2643. P. 578-591.

Shyshkina M.P. Service models of the cloud-based learning environment of the educational institution. Proceedings of the 5th Workshop on Cloud Technologies in Education. Kryvyi Rih, Ukraine, April 28. 2017. V. 2168. P. 1-6.

REFERENCES

Bilousova L.I., Zhytienova N.V. (2019) Khmarni servisy yak efektyvnyi instrument vizualizatsii [Cloud services as an effective visualization tool]. Novitni kompiuterni tekhnolohii, 17, 25-30.

Vashulenko O.V. (2011) Chytatska kompetentnist molodshoho shkoliara: teoretychnyi aspekt [Reading competence of junior schoolchildren: theoretical aspect]. Pochatkova shkola, 11, 48-50. (in Ukrainian)

Damniskaya A.V. (2019) Khmaro oriientovani platformy, zasoby i posluhy [Cloud based platforms, tools and services]. Novitni kompiuterni tekhnolohii, 17, 12-24.

Kalinkina E. Oblako slov kak sredstvo povysheniya poznavatel’noj aktivnosti v processe obucheniya mladshih shkol’nikov [Word cloud as a means of increasing cognitive activity in the learning process of pri- mary schoolchildren]. URL: https://www.1urok.ru/categories/10/articles/29527 (in Russian)

Navchalni prohramy dlia 1-4 klasiv [Curricula for 1st-4th grades]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/ zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli.

Nezhyva L., Palamar S. Innovatsiini tekhnolohii v literaturnii osviti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Innovative technologies in the literary education of future primary school teachers]. Osvitolohichnyi dyskurs. 2020. № 4 (31). S. 129–142. Rezhym dostupu: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/ view/778/621

Nezhyva L., Palamar S. Metodychna model zastosuvannia dopovnenoi realnosti na urokakh chytannia v pochatkovii shkoli [Methodological model of applying augmented reality at reading lessons in primary school]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. 2020. № 34 (2). S. 6–13, https://doi.org/ 10.28925/2311- 2409.2020.34.1

Franchuk N. P. (2019) Suchasne osvitnie seredovyshche [Modern educational environment]. Novitni kompiuterni tekhnolohii, 17, 7-1.

Sheina M.M. (2019) Zastosuvannia SMART-doshky na urokakh v pochatkovii shkoli [The use of SMART-boards the lessons in elementary school]. Novitni kompiuterni tekhnolohii, 17, 175-178.

Shustakova T.B. (2019) Formuvannia piznavalnoi samostiinosti uchniv zasobamy servisiv Google [Formation of cognitive independence of students using Google services]. Novitni kompiuterni tekhnolo- hii, 17, 179-186.

Lytvynova S. (2017) Cloud-oriented learning environment of secondary school. Proceedings of the 5th Workshop on Cloud Technologies in Education. Kryvyi Rih, Ukraine, April 28, 2168, 7-12.

Makhachashvili R.K., Kovpik S.I., Bakhtina A.O., Shmeltser E.O. (2019) Technology of poetry pre- sentation via Emoji Maker platform: pedagogical function of graphic mimesis. Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019). Kryvyi Rih, Ukraine, December 20, 2643, 264-280.

Olefirenko N.V., Kostikova I.I., Ponomarova N.O., Lebedieva K.O., Andriievska V.M., Pikilnyak

A.V. (2019) Training elementary school teachers to be at Computer Science lessons to evaluate e-tools. Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019). Kryvyi Rih, Ukraine, December 20, 2643, 578-591.

Shyshkina M.P. (2017) Service models of the cloud-based learning environment of the educational institution. Proceedings of the 5th Workshop on Cloud Technologies in Education. Kryvyi Rih, Ukraine, April 28, 2168, 1-6.

Downloads


Переглядів анотації: 346

Опубліковано

2022-10-05

Як цитувати

Паламар, С., & Нежива, Л. (2022). ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ХМАРИ СЛІВ У МОВНО-ЛІТЕРАТУРНІЙ ГАЛУЗІ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (36 (2), 54–61. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.366

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають