ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ХМАРИ СЛІВ У МОВНО-ЛІТЕРАТУРНІЙ ГАЛУЗІ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.366Анотація
У дослідженні розкриваються можливості застосування хмари слів у мовно-літературній галузі початкової освіти. Автори розглядають можливість за допомогою хмари слів візуалізувати важливу навчальну інформацію з української мови та акцентувати змістові категорії, головну думку, риси образів художнього твору на уроках літературного читання в початковій школі.
Метою дослідження є обґрунтування важливості застосування хмари слів як дидактичного засобу в мовно-літературній галузі початкової освіти, розробка методичного супроводу читацької діяльності молодших школярів через активізацію їх роботи з візуалізованими клю- човими словами тексту в зваженому списку. У дослідженні реалізовані завдання: проаналізовані наукові джерела з проблеми застосування хмари слів в освіті; схарактеризовані можливості використання хмари слів у роботі з молодшими школярами на уроках української мови й літера- турного читання.
Автори пропонують використовувати хмару слів з позицій дидактичної евристики, зокрема для проведення евристичної бесіди, презентації учнями результатів шкільного проєкту, як засіб ідентифікації теми уроку, як наочний матеріал для асоціацій, в якості акцентування ключових слів для пояснення нового матеріалу тощо. У статті схарактеризовано дидактичний засіб
«хмара слів», доведено його ефективність у розвитку мовлення молодших школярів, зокрема у складанні описів, розповідей, міркувань, а також у редагуванні власних тестів. Візуалізація мов- ного матеріалу, а також образів та головної думки художнього твору за допомогою хмари слів сприяє встановленню асоціативних зв’язків, створенню проблемної ситуації на уроці, активіза- ції критичного мислення й творчості учнів. Відтворення ключових слів у вигляді зваженого списку на символічному зображенні за визначеною темою сприяє успіху в розв’язанні навчальних завдань, активізує пізнавальну діяльність молодших школярів, сприяє невимушеному засвоєнню знань.
Завантаження
Посилання
Білоусова Л.І., Житєньова Н.В. Хмарні сервіси як ефективний інструмент візуалізації. Новітні комп’ютерні технології. 2019. № 17. С. 25-30.
Вашуленко О.В. Читацька компетентність молодшого школяра: теоретичний аспект.
Початкова школа. 2011. № 11. С. 48-50.
Дамницька А.В. Хмаро орієнтовані платформи, засоби і послуги. Новітні комп’ютерні технології. 2019. № 17. С. 12-24.
Калинкина E. Облако слов как средство повышения активности в процессе обучения младших школьников. Режим доступа: https://www.1urok.ru/categories/10/articles/29527
Навчальні програми для 1-4 класів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/ navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli.
Нежива Л., Паламар С. Інноваційні технології в літературній освіті майбутніх учителів почат- кової школи. Освітологічний дискурс. 2020. № 4 (31). С. 129–142. Режим доступу: https://od.kubg. edu.ua/index.php/journal/article/view/778/621
Нежива Л., Паламар С. Методична модель застосування доповненої реальності на уроках чи- тання в початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. № 34 (2). С. 6–13, https://doi. org/ 10.28925/2311-2409.2020.34.1
Франчук Н.П. Сучасне освітнє середовище. Новітні комп’ютерні технології. 2019. № 17. С. 7-1.
Шеіна M.M. Застосування SMART-дошки на уроках в початковій школі. Новітні комп’ютерні технології. 2019. № 17. С. 175-178.
Шустакова T. Б. Формування пізнавальної самостійності учнів засобами сервісів Google. Новітні комп’ютерні технології. 2019. № 17. С. 179-186.
Lytvynova S. Cloud-oriented learning environment of secondary school. Proceedings of the 5th Workshop on Cloud Technologies in Education. Kryvyi Rih, Ukraine, April 28. 2017. V. 2168. P. 7-12.
Makhachashvili R.K., Kovpik S.I., Bakhtina A.O., Shmeltser E.O. Technology of poetry presentation via Emoji Maker platform: pedagogical function of graphic mimesis. Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019). Kryvyi Rih, Ukraine, December 20. 2019. V. 2643. P. 264-280.
Olefirenko N.V., Kostikova I.I., Ponomarova N.O., Lebedieva K.O., Andriievska V.M., Pikilnyak
A.V. Training elementary school teachers to be at Computer Science lessons to evaluate e-tools. Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019). Kryvyi Rih, Ukraine, December 20. 2019. V. 2643. P. 578-591.
Shyshkina M.P. Service models of the cloud-based learning environment of the educational institution. Proceedings of the 5th Workshop on Cloud Technologies in Education. Kryvyi Rih, Ukraine, April 28. 2017. V. 2168. P. 1-6.
REFERENCES
Bilousova L.I., Zhytienova N.V. (2019) Khmarni servisy yak efektyvnyi instrument vizualizatsii [Cloud services as an effective visualization tool]. Novitni kompiuterni tekhnolohii, 17, 25-30.
Vashulenko O.V. (2011) Chytatska kompetentnist molodshoho shkoliara: teoretychnyi aspekt [Reading competence of junior schoolchildren: theoretical aspect]. Pochatkova shkola, 11, 48-50. (in Ukrainian)
Damniskaya A.V. (2019) Khmaro oriientovani platformy, zasoby i posluhy [Cloud based platforms, tools and services]. Novitni kompiuterni tekhnolohii, 17, 12-24.
Kalinkina E. Oblako slov kak sredstvo povysheniya poznavatel’noj aktivnosti v processe obucheniya mladshih shkol’nikov [Word cloud as a means of increasing cognitive activity in the learning process of pri- mary schoolchildren]. URL: https://www.1urok.ru/categories/10/articles/29527 (in Russian)
Navchalni prohramy dlia 1-4 klasiv [Curricula for 1st-4th grades]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/ zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli.
Nezhyva L., Palamar S. Innovatsiini tekhnolohii v literaturnii osviti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Innovative technologies in the literary education of future primary school teachers]. Osvitolohichnyi dyskurs. 2020. № 4 (31). S. 129–142. Rezhym dostupu: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/ view/778/621
Nezhyva L., Palamar S. Metodychna model zastosuvannia dopovnenoi realnosti na urokakh chytannia v pochatkovii shkoli [Methodological model of applying augmented reality at reading lessons in primary school]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. 2020. № 34 (2). S. 6–13, https://doi.org/ 10.28925/2311- 2409.2020.34.1
Franchuk N. P. (2019) Suchasne osvitnie seredovyshche [Modern educational environment]. Novitni kompiuterni tekhnolohii, 17, 7-1.
Sheina M.M. (2019) Zastosuvannia SMART-doshky na urokakh v pochatkovii shkoli [The use of SMART-boards the lessons in elementary school]. Novitni kompiuterni tekhnolohii, 17, 175-178.
Shustakova T.B. (2019) Formuvannia piznavalnoi samostiinosti uchniv zasobamy servisiv Google [Formation of cognitive independence of students using Google services]. Novitni kompiuterni tekhnolo- hii, 17, 179-186.
Lytvynova S. (2017) Cloud-oriented learning environment of secondary school. Proceedings of the 5th Workshop on Cloud Technologies in Education. Kryvyi Rih, Ukraine, April 28, 2168, 7-12.
Makhachashvili R.K., Kovpik S.I., Bakhtina A.O., Shmeltser E.O. (2019) Technology of poetry pre- sentation via Emoji Maker platform: pedagogical function of graphic mimesis. Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019). Kryvyi Rih, Ukraine, December 20, 2643, 264-280.
Olefirenko N.V., Kostikova I.I., Ponomarova N.O., Lebedieva K.O., Andriievska V.M., Pikilnyak
A.V. (2019) Training elementary school teachers to be at Computer Science lessons to evaluate e-tools. Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019). Kryvyi Rih, Ukraine, December 20, 2643, 578-591.
Shyshkina M.P. (2017) Service models of the cloud-based learning environment of the educational institution. Proceedings of the 5th Workshop on Cloud Technologies in Education. Kryvyi Rih, Ukraine, April 28, 2168, 1-6.