FORMATION OF STUDENTS OF 5-6 NATIONAL CONSCIOUSNESS IN STUDENTS OF UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE

Authors

  • M. Kozyr Candidate of Pedagogical Sciences, associate professor of the Department of Theory and History of Pedagogy, Pedagogical Institute, Kyiv University named after Boris Gr https://orcid.org/0000-0001-8402-2589
  • N. Filonova 5th year student OP "Pedagogy of secondary education", Pedagogical Institute, Kyiv University named after Borys Grinchenko I. Shamo Boulevard, 18/2, 02094 Kyiv, https://orcid.org/0000-0003-4767-5198

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.378

Abstract

The article deals with the theoretical aspects of the formation of national consciousness in students
of 5-6 grades in lessons of Ukrainian language and literature. The aim of the article is on the basis of a holistic
analysis of scientific sources to theoretically substantiate the formation of national consciousness of students
in grades 5-6 in lessons of Ukrainian language and literature. To achieve this goal it is necessary to solve
the following tasks: identify and analyze the theoretical foundations of the research topic; to substantiate the need
to form the national consciousness of students in grades 5-6 in lessons of Ukrainian language and literature.
Based on the work of scientists, the authors analyzed recent research and determined the essence of the concepts
of “consciousness”, “national identity”, “national consciousness”, “formation”, “patriotism”, “values”. The general
and specific vision of researchers on these phenomena is revealed. It was emphasized that every educational
institution in Ukraine should be a center of becoming a citizen-patriot who is ready to build his state
as independent and democratic, ensure its national security and promote the unity of the Ukrainian people.
The authors give an important place in this case to the lessons of the Ukrainian language and literature, because
they are the ones who should not only impart knowledge, but also instill in the younger generation respect and
love for the national language and culture. The authors also highlight the main tasks facing the modern teacher:
to create a clear system of work aimed at forming the national consciousness and self-consciousness of students;
to educate a conscious citizen of Ukraine; to popularize the Ukrainian language, to instill in students by their
own example love and care for the native language, traditions, culture; to form the national consciousness
of students; constantly systematize and integrate the acquired knowledge; instill the need to contribute to the fate
of the homeland.
The necessity of forming the national consciousness of students of 5-6 grades in lessons of Ukrainian language
and literature as the main factor of overcoming the negative in social life, formation of culture, interethnic
relations in society, education of tolerance, etc. is substantiated

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бугай Л.О. Формування національної свідомості, патріотичних почуттів учнів засобами національно-патріотичного виховання на уроках історії і в позаурочний час / Л. О. Бугай. Режим

доступу: https://vseosvita.ua/library/formuvanna-nacionalnoi-svidomosti-patrioticnih-pocuttiv-ucnivzasobami-nacionalno-patrioticnogo-vihovanna-na-urokah-istorii-i-v-pozaurocnij-cas-418453.html

Вдовенко І. С. Формування національної самосвідомості учнівської та студентської молоді в процесі технологічної освіти [Електронний ресурс] / І. С. Вдовенко // Науковий часопис Національного

педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2015. Вип. 52. С. 51-57. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_5_2015_52_11

Основні тенденції, методи, засоби і форми патріотичного виховання в ВНЗ: Вісник наукової бібліотеки. Вип.4: бібліотечний ракурс [Текст] / під редакцією С. М. Кірєєвої. Х., 2015. 318 с.

Вісник студентського наукового товариства «ВАТРА» Вінницького

торговельно-економічного інституту КНТЕУ. Вінниця: Редакційно-видавничий відділ ВТЕІ

КНТЕУ, 2020. Вип.87. С.340

Козир М.В. Дискусія як інтерактивний компонент уроку української мови в старшій школі. //

Педагогічна освіта: Теорія і практика. Зб. наук. пр. №7 КМПУ ім. Б.Д. Грінченка. К., 2007р. С.98–103.

Козир М.В. Мовленнєва активність як першооснова формування вмінь доводити в учнів

-7 класів ЗНЗ в процесі вивчення морфології. // серія «Педагогіка і психологія». Наукові записки

Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, випуск №35.

Вінниця, 2011р. С.83–89.

Козир М.В. Теорія аргументації у формуванні в учнів вмінь доводити в ході критичної дискусії. //

«Лінгвістичні дослідження». Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університет імені Г.С. Сковороди, випуск №32. Харків, 2011р. С.267 — 274.

Концепція Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання

на період до 2025 року. Режим доступу: https://rada.info/upload/users_files/22039066/1927f2a533023

bb55256a69066ec98.pdf

Кулішенко Л. Національна свідомість крізь призму світоглядних позицій українців / Л. Кулішенко //

Світогляд — Філософія — Релігія: Зб. наук. пр. Суми: ДВНЗ «УАБС НБУ», 2011. № 1(1).

Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навч. посібник / Н. Є. Мойсеюк. К. : «КДНК», 2001. 608 с.

Розлуцька Г. Формування національної свідомості українців у процесі державотворення

[Текст] / Г. Розлуцька // Науковий вісник Ужгородського національного університету / [Ред.кол.:

(гол. ред.) Козубовська І.В., Бартош О.П,, Опачко М.В.]. Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла»,

Вип. 16-17. С.81-83.

Селищева І. А. Роль історичної освіти у формуванні національної свідомості / І. А. Селищева //

Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка : збірник наукових праць. 2016. № 2 (47).

С. 60–65. Бібліогр.: 7 назв.

Ушинський К.Д. Про народність у громадському вихованні // Ушинський К.Д. Вибрані педагогічні твори: У 2-х т. К.: Рад. Школа, 1983. Т. 1.: Теоретичні проблеми педагогіки. С.43-103.

Фурманюк М. Національно-державницька самосвідомість: сутність поняття та напрями модернізації / М. Фурманюк // Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень

ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2011. Вип. 6. С. 290-299. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/

Nzipiend_2011_6_29.

REFERENCES

Buhai L.O. Formuvannia natsionalnoi svidomosti, patriotychnykh pochuttiv uchniv zasobamy natsionalnopatriotychnoho vykhovannia na urokakh istorii i v pozaurochnyi chas [Formation of national consciousness,

patriotic feelings of students by means of national-patriotic education in history lessons and in extracurricular

time] / L. O. Buhai. Rezhym dostupu: https://vseosvita.ua/library/formuvanna-nacionalnoi-svidomostipatrioticnih-pocuttiv-ucniv-zasobami-nacionalno-patrioticnogo-vihovanna-na-urokah-istorii-i-vpozaurocnij-cas-418453.html [in Ukrainian]

Vdovenko I. S. (2015). Formuvannia natsionalnoi samosvidomosti uchnivskoi ta studentskoi molodi

v protsesi tekhnolohichnoi osvity [Formation of national self-consciousness of pupils and students

in the process of technological education] [Elektronnyi resurs] / I. S. Vdovenko // Naukovyi chasopys

Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5 : Pedahohichni nauky:

realii ta perspektyvy. Vyp. 52. S. 51-57. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_5_2015_52_11

[in Ukrainian]

Osnovni tendentsii, metody, zasoby i formy patriotychnoho vykhovannia v VNZ: (2015). [The main

trends, methods, tools and forms of patriotic education in higher education] Visnyk naukovoi biblioteky.

Vyp.4:: bibliotechnyi rakurs [Tekst] / Pid redaktsiieiu S. M. Kirieievoi. Kh., 318 s. [in Ukrainian]

Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva «VATRA» Vinnytskoho

torhovelno-ekonomichnoho instytutu KNTEU. (2020). [Bulletin of the student scientific society “VATRA”

Vinnytsia Trade and Economic Institute of KNTEU] Vinnytsia: Redaktsiino-vydavnychyi viddil VTEI

KNTEU, Vyp.87. S.340 [in Ukrainian]

Kozyr M.V. (2007). Dyskusiia yak interaktyvnyi komponent uroku ukrainskoi movy v starshii shkoli.

[Discussion as an interactive component of a Ukrainian language lesson in high school.] // Pedahohichna

osvita: Teoriia i praktyka. Zb. nauk. pr. №7 KMPU im. B.D. Hrinchenka. K., S.98–103. [in Ukrainian]

Kozyr M.V. (2011). Movlennieva aktyvnist yak pershoosnova formuvannia vmin dovodyty v uchniv

-7 klasiv ZNZ v protsesi vyvchennia morfolohii.//seriia «Pedahohika i psykholohiia». Naukovi zapysky

Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, vypusk №35.

Vinnytsia, S.83–89. [in Ukrainian]

Kozyr M.V. (2011). Teoriia arhumentatsii u formuvanni v uchniv vmin dovodyty v khodi krytychnoi

dyskusii. [Speech activity as the basis for the formation of skills to prove in students 5-7 grades ZNZ

in the process of studying morphology.] // «Linhvistychni doslidzhennia». Zbirnyk naukovykh prats

Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytet imeni H.S. Skovorody, vypusk №32. Kharkiv.

S.267 — 274. [in Ukrainian]

Kontseptsiia Derzhavnoi tsilovoi sotsialnoi prohramy natsionalno-patriotychnoho vykhovannia

na period do 2025 roku. [The concept of the State target social program of national-patriotic education

for the period up to 2025] Rezhym dostupu:

https://rada.info/upload/users_files/22039066/1927f2a53302303bb55256a69066ec98.pdf [in Ukrainian]

Kulishenko L. (2011). Natsionalna svidomist kriz pryzmu svitohliadnykh pozytsii ukraintsiv [National

consciousness through the prism of worldviews of Ukrainians] / L. Kulishenko // Svitohliad — Filosofiia —

Relihiia: Zb. nauk. pr. Sumy: DVNZ «UABS NBU»,. № 1(1). [in Ukrainian]

Moiseiuk N. Ye. (2001). Pedahohika [Pedagogy] : navch. posibnyk / N. Ye. Moiseiuk. K. : «KDNK»,.

s. [in Ukrainian]

Rozlutska H. (2009). Formuvannia natsionalnoi svidomosti ukraintsiv u protsesi derzhavotvorennia

[Formation of the national consciousness of Ukrainians in the process of state formation] [Tekst] /

H. Rozlutska // Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu / [Red.kol.:( hol. red.)

Kozubovska I.V., Bartosh O.P,, Opachko M.V.]. Uzhhorod : Vydavnytstvo UzhNU «Hoverla»,. Vyp. 16-17.

S.81-83. [in Ukrainian]

Selyshcheva I. A. (2016). Rol istorychnoi osvity u formuvanni natsionalnoi svidomosti [The role

of historical education in the formation of national consciousness] / I. A. Selyshcheva // Visnyk NTUU

«KPI». Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika : zbirnyk naukovykh prats.. № 2 (47). S. 60–65. Bibliohr.: 7 nazv.

[in Ukrainian]

Ushynskyi K.D. (1983). Pro narodnist u hromadskomu vykhovanni [On nationality in public education] //

Ushynskyi K.D. Vybrani pedahohichni tvory: U 2-kh t. K.: Rad. Shkola,. T. 1.: Teoretychni problemy

pedahohiky. S.43-103 [in Ukrainian]

Furmaniuk M. (2011). Natsionalno-derzhavnytska samosvidomist: sutnist poniattia ta napriamy

modernizatsii [National-state self-consciousness: the essence of the concept and directions

of modernization] / M. Furmaniuk // Naukovi zapysky Instytutu politychnykh i etnonatsionalnykh

doslidzhen im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy.. Vyp. 6. S. 290-299. Rezhym dostupu:

http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzipiend_2011_6_29 [in Ukrainian]

Downloads


Abstract views: 834

Published

2022-08-19

How to Cite

Kozyr, M. ., & Filonova, N. . (2022). FORMATION OF STUDENTS OF 5-6 NATIONAL CONSCIOUSNESS IN STUDENTS OF UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (37 (1), 54–60. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.378

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education

Most read articles by the same author(s)