Виклики та ризики впровадження інноваційних практик у вищу освіту України.

Автор(и)

  • М. Козир кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-8402-2589
  • А. Сад студентка 5 курсу ОП «Освітній дизайн і коучинг в освіті дорослих» Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0009-0000-2576-1728

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4010

Анотація

У статті йдеться про впровадження інноваційних практик в Україні, їх доцільність використання у вищій освіті, виклики та ризики, які спричиняють як прогрес, так і занепад вищої освіти. Автори наголошують на необхідності впровадження інноваційних ресурсів у галузь освіти дорослих, адже саме в кризових умовах сьогодення створюються новаторські цифрові ресурси. Визначено, що метою даної статті є розкриття ефективності впровадження інноваційних практик як важливого об’єкту розвитку вищої освіти України. Завдання полягає у дослідженні інноваційних практик: викликів сьогодення, доцільності застосування та уникнення ризиків, які можуть призвести до занепаду вищої освіти; огляд переваг і недоліків ресурсів штучного інтелекту: Gamma, ChatGPT. Авторами схарактекризовано особливості понять “інновація” та “інноваційні практики”, спрямовані на забезпечення якісного навчання здобувачам вищої освіти в кризових умовах сьогодення, зокрема, повномасштабного вторгнення та відсутності електроенергії. Проаналізовано доцільність впровадження інноваційних практик ХХІ століття, до яких варто віднести застосунки штучного інтелекту, наприклад, Gamma, ChatGPT. Закцентовано увагу на тому, що на вищу освіту України суттєво впливає європейський простір, адже освіта базується на структурі європейського типу, відповідно процес навчання перебуває на шляху їх опанування. З’ясовано, що система освіти дорослих в Європейських країнах недосконала, найбільшою проблематикою є забезпечення якісної підготовки педагогів, якій повинна приділятися достатня увага, бо підґрунтям квалітативної освіти є саме висококваліфіковані фахівці. У висновках, як аргумента значущості, виокремлено те, що від впровадження інноваційних практик у вищу освіту України залежить збереження інтелектуального потенціалу нації в складних умовах ХХІ століття, яка характеризується викликами суспільства.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Терещенко Г. В. Інноваційний фактор у контексті моделей розвитку регіонів. Ефективна економіка 2012. № 12. Посилання: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1661

Дубасенюк О.А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць 2014. С. 12-28.

Швидун В. М. Інноваційні процеси в освіті України. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 81. С. 87-90.

Ганечко І., Афанасьєв К. Інноваційні проєкти та штучний інтелект: нові можливості. Проблеми

та перспективи розвитку інноваційної діяльності в Україні: виклики воєнного часу. 2023.

С. 155-157.

Яцюк Д. Чи може Chat GPT замінити людський інтелект. 2023. С. 151-152.

Річард Фішер. Як ми ледь не знищили самих себе. 2021. Посилання: https://www.bbc.com/

ukrainian/vert-fut-56904731

Огієнко О. Інноваційний розвиток освіти дорослих як вимога сучасності. 2019. С. 20-22.

Посилання: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/01/%D1%82%D0%BE%D0%

BC-1.pdf

Горпинич О. В., Сало В. О. Європейська система забезпечення якості вищої освіти: досвіт

та механізми її імплементації в Україні. 2013. С. 286-294. Посилання: https://ir.nmu.org.ua/bitstream/

handle/123456789/150207/286-294.pdf?sequence=1

Желанова В.В., Козир М.В. Використання ІКТ і медіаресурсів студентами-філологами в освітньому процесі ЗВО: моделі й стратегії. // Збірник наукових праць «Педагогічна освіта: теорія

та практика. Психологія. Педагогіка.» Випуск №38 (2/2022) С. 44-50. https://pedosvita.kubg.edu.ua/

index.php/journal/article/view/345

Козир М., Іващенко А. Цифрові технології як інструмент консультативної діяльності в освіті дорослих. // Збірник наукових праць «Педагогічна освіта: теорія та практика. Психологія.

Педагогіка.» Випуск №39 (1/2023) С. 73-79 Режим доступу: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/

journal/article/view/365

Tereshchenko H. V. Innovatsiinyi faktor u konteksti modelei rozvytku rehioniv. Efektyvna ekonomika

[Innovative factor in the context of regional development models. Effective Economy] 2012. No. 12. Link:

http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1661 [in Ukrainian]

Dubaseniuk O.A. Innovatsii v suchasnii osviti. Innovatsii v osviti: intehratsiia nauky i praktyky: zbirnyk

naukovo-metodychnykh prats [Innovations in modern education. Innovations in education: integration

of science and practice: collection of scientific and methodological works]2014. P. 12-28. [in Ukrainian]

Shvydun V. M. Innovatsiini protsesy v osviti Ukrainy. [Innovative processes in the education of Ukraine.

Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools]. 2022. No. 81. P. 87-90. [in

Ukrainian]

Hanechko I., Afanasiev K. Innovatsiini proiekty ta shtuchnyi intelekt: novi mozhlyvosti. Problemy ta

perspektyvy rozvytku innovatsiinoi diialnosti v Ukraini: vyklyky voiennoho chasu. [Innovative projects

and artificial intelligence: new opportunities. Problems and prospects of the development of innovative

activity in Ukraine: challenges of wartime.] 2023. P. 155-157. [in Ukrainian]

Yatsiuk D. Chy mozhe Chat GPT zaminyty liudskyi intelekt [Can Chat GPT replace human intelligence].

P. 151-152

Richard Fisher. Yak my led ne znyshchyly samykh sebe. [How we almost destroyed ourselves]. 2021.

Link: https://www.bbc.com/ukrainian/vert-fut-56904731 [in Ukrainian]

Ohiienko O. Innovatsiinyi rozvytok osvity doroslykh yak vymoha suchasnosti. [Innovative development

of adult education as a modern requirement]. 2019. P. 20-22. Link: https://pedscience.sspu.edu.ua/wpcontent/uploads/2021/01/%D1%82%D0%BE%D0%BC-1.pdf [in Ukrainian]

Horpynych O. V., Salo V. O. Yevropeiska systema zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity: dosvit ta

mekhanizmy yii implementatsii v Ukraini. [The European system of quality assurance of higher education:

education and mechanisms of its implementation in Ukraine]. 2013. P. 286-294. Link: https://ir.nmu.org.

ua/bitstream/handle/123456789/150207/286-294.pdf?sequence=1 [in Ukrainian]

Zhelanova V.V., Kozyr M.V. Vykorystannia IKT i mediaresursiv studentamy-filolohamy v osvitnomu

protsesi ZVO: modeli y stratehii. [Use of ICT and media resources by philology students in the educational

process of higher education: models and strategies.] // Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichna osvita:

teoriia ta praktyka. Psykholohiia. Pedahohika.» Vypusk №38 (2/2022) S. 44-50. Link: https://pedosvita.

kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/345 [in Ukrainian]

Kozyr M., Ivashchenko A. Tsyfrovi tekhnolohii yak instrument konsultatyvnoi diialnosti v osviti

doroslykh. [Digital technologies as a tool of advisory activities in adult education.] // Zbirnyk naukovykh

prats «Pedahohichna osvita: teoriia ta praktyka. Psykholohiia. Pedahohika.» Vypusk №39 (1/2023) S. 73-79

Link: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/365 [in Ukrainian]

Downloads


Переглядів анотації: 69

Опубліковано

2023-10-28

Як цитувати

Козир, М., & Сад, А. (2023). Виклики та ризики впровадження інноваційних практик у вищу освіту України. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (40 (2), 65–69. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4010

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають