Стратегія розвитку закладу загальної середньої освіти як запорука якісного освітнього середовища
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.417Анотація
У статті йдеться про важливість стратегічного планування діяльності закладу загальної середньої освіти задля успішного проходження всіх стадій розвитку освітньої установи та її ефективного інституційного аудиту. Досліджено доцільність використання застосування SWOT-аналізу під час колективного обговорення операційних цілей, враховуючи виклики та ризики, які спричиняють як прогрес, так і занепад загальної середньої освіти. Автори наголошують на необхідності впровадження інноваційних технологій, а також технологій інтерактивного навчання на рівні початкової, базової (основної) та профільної школи. Закцентовано увагу на перевагах впровадження формувального оцінювання в освітній процес ЗЗСО, адже саме в кризових умовах сьогодення здобувачі освіти потребують індивідуального підходу на всіх етапах набуття необхідних компетентостей і «soft skills». Охарактеризовано особливості освітнього середовища, у якому побудовано партнерську взаємодію між школою, батьками й дітьми, як запоруку надання й отримання якісних освітніх послуг усіма учасниками освітнього процесу.
Визначено, що метою даної статті є дослідження й характеристика особливостей стратегічного планування як запоруки якісного освітнього середовища закладу загальної середньої освіти. Завдання полягає у визначенні викликів та ризиків, які спричиняють прогрес і занепад загальної середньої освіти, а також – фактори підвищення якості освіти в освітній установі.
Зроблено висновок про те, що зміни є невідворотною умовою для трансформацій кожного в умовах війни та одночасно вони є великим викликом для всіх нас і життєво важливою, фундаментальною потребою для майбутнього України. Наголошено на унікальності кожної особистості, адже це є ключовим напрямком змін. Кінцевим результатом має бути якісне освітнє середовище, яке підвищить потенціал кожного вчителя, асистента, здобувача освіти і кожного з їхніх батьків на різних етапах партнерської взаємодії, щоб бути гнучким і чуйним до змін та інновацій в освіті.
Завантаження
Посилання
Абетка для директора. (Авт. колектив: Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О., Ліннік О. О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. – 2-ге видання, перероб. і доп. К., Державна служба якості освіти, 2021. 350 с) [Електронний ресурс] Режим доступу: https://nus.org.ua/wpcontent/uploads/2021/08/Abetka_dyrektora_2021_SQE_SURGe.pdf
Алексюк A. M. Загальні методи навчання в школі. К., 1973. 264 с.
Братко М., Козир М. Педагогічна інноватика: навчально-методичний посібник / К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. 272с.
Бужимська К. О. Теорія модернізації: виникнення, розвиток, сучасний стан. Вісник ЖДТУ. Економічні науки. 2008. № 2 (44). С. 216-227.
Вступ до освітології: навчальний посібник / Упорядники В.О. Огнев’юк, С.О. Сисоєва. Київ: ВП Едельвейс, 2017. 382 с.
Ганечко І., Афанасьєв К. Інноваційні проєкти та штучний інтелект: нові можливості. Проблеми та перспективи розвитку інноваційної діяльності в Україні: виклики воєнного часу. 2023. С. 155-157.
Дубасенюк О.А. Інновації в сучасній освіті. // Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць. 2014. С. 12-28.
Махмутов М. І. Організація проблемного навчання в школі. М., 1977. Педагогіка / За ред. Ю. К. Бабанського. М., 1988. 479 с.
Сисоєва С. О. Освіта і особистість в умовах постіндустріального світу: монографія. Хмельницький: ХГПА, 2008. 324 с.
Стратегічний план діяльності МОН до 2027 року. Електронний ресурс. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/strategichnij-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku
Харламов І. Ф. Проблеми методів навчання в сучасній загальноосвітній школі. М., 2010. С. 45-61.
Швидун В. М. Інноваційні процеси в освіті України. // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 81. С. 87-90.
Bendix R. (2007) Nation-building and citizenship: studies of our changing social order / Reinhard Bendix. New Brunswick: Transaction Publishers, 456 p., p. 6-7.
Klinger J. (2019) Social Science and National Security Policy: Deterrence, Coercion and Modernization Theories. 166p.
Martinelli A. (2005) Modernization: Rethinking the Project of Modernity. London: SAGE. 158 p
REFERENCES
Abetka dlia dyrektora. [Alphabet for the director] (Avt.kolektyv: Bobrovskyi M.V., Horbachov S.I., Zaplotynska O.O., Linnik O. O. Rekomendatsii do pobudovy vnutrishnoi systemy zabezpechennia yakosti osvity u zakladi zahalnoi serednoi osvity. – 2-he vydannia, pererob. i dop. K., Derzhavna sluzhba yakosti osvity, 2021. 350 s) [Elektronnyi resurs] Rezhym dostupu: https://nus.org.ua/wpcontent/uploads/2021/08/Abetka_dyrektora_2021_SQE_SURGe.pdf [in Ukrainian]
Aleksiuk A. M. Zahalni metody navchannia v shkoli. [General methods of learning at school] K., 1973. 264 s. [in Ukrainian]
Bratko M., Kozyr M. Pedahohichna innovatyka: navchalno-metodychnyi posibnyk. [Pedagogical innovations: educational and methodological manual] / K.: Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka, 2021. 272s. [in Ukrainian]
Buzhymska K. O. Teoriia modernizatsii: vynyknennia, rozvytok, suchasnyi stan. [Theory of modernization: origin, development, current state]. Visnyk ZhDTU. Ekonomichni nauky. 2008. № 2 (44). S. 216-227. [in Ukrainian]
Vstup do osvitolohii [Introduction to education]: navchalnyi posibnyk / Uporiadnyky V.O. Ohneviuk, S.O. Sysoieva. Kyiv: VP Edelveis, 2017. 382 s. [in Ukrainian]
Hanechko I., Afanasiev K. Innovatsiini proiekty ta shtuchnyi intelekt: novi mozhlyvosti. Problemy ta perspektyvy rozvytku innovatsiinoi diialnosti v Ukraini: vyklyky voiennoho chasu. [Innovative projects and artificial intelligence: new opportunities. Problems and prospects of the development of innovative activity in Ukraine: challenges of wartime.] 2023. S. 155-157. [in Ukrainian]
Dubaseniuk O.A. Innovatsii v suchasnii osviti. [Innovations in modern education] // Innovatsii v osviti: intehratsiia nauky i praktyky: zbirnyk naukovo-metodychnykh prats 2014. S. 12-28. [in Ukrainian]
Makhmutov M. I. Orhanizatsiia problemnoho navchannia v shkoli. [Organization of problematic learning at school] M., 1977. Pedahohika / Za red. Yu. K. Babanskoho. M., 1988. 479 s. [in Ukrainian]
Sysoieva S. O. Osvita i osobystist v umovakh postindustrialnoho svitu: monohrafiia. [Education and personality in the conditions of the post-industrial world: monograph.] Khmelnytskyi: KhHPA, 2008. 324 s. [in Ukrainian]
Stratehichnyi plan diialnosti MON do 2027 roku. [Strategic plan of activities of the Ministry of Education and Culture until 2027] Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: https://mon.gov.ua/ua/strategichnij-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku [in Ukrainian]
Kharlamov I. F. Problemy metodiv navchannia v suchasnii zahalnoosvitnii shkoli. [Problems of teaching methods in modern secondary schools] M., 2010. S. 45-61. [in Ukrainian]
Shvydun V. M. Innovatsiini protsesy v osviti Ukrainy. [Innovative processes in the education of Ukraine] // Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. 2022. № 81. S. 87-90. [in Ukrainian]
Bendix R. (2007) Nation-building and citizenship: studies of our changing social order / Reinhard Bendix. New Brunswick: Transaction Publishers, 456 p., p. 6-7. [in English]
Klinger J. (2019) Social Science and National Security Policy: Deterrence, Coercion and Modernization Theories. 166p. [in English]
Martinelli A. (2005) Modernization: Rethinking the Project of Modernity. London: SAGE. 158 p. [in English]