Self-Improvement of Teachers at General Secondary Education Institutions: Conceptual determination
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.422Abstract
The relevance of the article is due to the globalisation and European integration transformations of modern
society, in which education is becoming one of the basic institutions, and the teacher at a general secondary
education institution (hereinafter referred to as GSEE) is its key figure capable of continuous self-improvement
throughout life. The purpose of the article is to identify the conceptual determinants of the self-improvement of GSE
teachers. The initial basic phenomena of the article are analysed, namely: ‘self-improvement’, and ‘determination’.
The signs of self-improvement (awareness, purposefulness, integrity, subjective activity, effective and creative
character, self-determination) are presented. The conceptual determinants of teachers’ self-improvement are
substantiated, which the authors consider to be: H. Kostiuk’s personality theory, which determines the logic
of the process of self-improvement of a teacher of general secondary education in unity with his/her selfdevelopment towards achieving a high level of professionalism; humanistic concepts of A. Maslow and C. Rogers,
related to the phenomenon of self-actualisation of the individual as a desire for self-expression, realisation of one’s
potential and continuous self-improvement; axiopsychological concept of personality of Z. Karpenko, which is
based on the phenomenon of axiogenesis as a movement from lower to higher levels of the value-sense sphere
of personality on the basis of the principle of integral subjectivity, which provides the logic of relative, mono-, poly-
, meta- and absolute subject, which determines a certain consistent algorithm of the dynamics of motivational
and value aspects of the teacher’s self-improvement; subjective-actual psychology of V. Romenets and V. Tatenko,
which operates with such essential categories for teacher self-improvement as activity (situational, suprasituational, integral), initiative, responsibility, attitude to oneself as a subject of activity; the concept of reflexive
determination of V. Zhelanova, which interprets reflection as a cross-cutting meta-process that permeates and
determines all components of the phenomenon of self-improvement
Downloads
References
Желанова В. В. Суб’єктні феномени контекстного навчання майбутнього вчителя початкових
класів. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2012. № 5 (240).
С. 97–111.
Желанова В. В. Мотивація, смислова сфера та професійна суб’єктність майбутнього педагога у площині їх рефлексивної детермінації. Компетентнісно зорієнтована освіта: якісні виміри. К. : Київ.
ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. С. 272–291.
Желанова В. В., Рій Ю. В. Дослідження феномену самовдосконалення в міждисциплінарному
контексті. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2023. № 5(359).
С. 15–21.
Карпенко З. С. Аксіологічна психологія особистості. Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2009. 512 с.
Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К. : Рад. школа, 1989.
с.
Максименко С. Д. Психологія особистості. Медицинская психология. 2008. № 3. С. 3–11.
Мицько В. М. Психологічні особливості аксіогенезу майбутніх психологів : автореф. дис. ... канд.
психол. наук: 19.00.07. Івано-Франківськ, 2007. 21 с.
Роменець В. А. Вчинок і повстання канонічної психології. Людина. Суб’єкт. Вчинок : філософсько-психологічні студії. К. : Либідь, 2006. С. 11–36.
Самотворення у розвитку особистості. За ред. Л. З. Сердюк. К. : Педагогічна думка, 2015. 93 с.
Северіна Т. М. Ціннісна детермінація особистісного самовдосконалення студентів у навчально-виховному процесі вищих педагогічних навчальних закладів : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07.
Умань, 2012. 225 с.
Яблонська Т. Психолого-педагогічні умови активізації самовдосконалення особистості. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць інституту психології імені Г. С. Костюка. К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2015. С. 712–721.
Maslow A. A Theory of Human Motivation. Psychological Review. 1943. № 4. Р. 370–396.
Rogers, K. R. Psychotherapy and Personality Change. Chicago, 1954. 344 p.
REFERENCES
Zhelanova, V. V. (2012). Subiektni fenomeny kontekstnoho navchannia maibutnoho vchytelia
pochatkovykh klasiv [Subjective Phenomena of contextual learning of the future primary school teacher].
Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko
Luhansk National University], 5(240), 97–111 [in Ukrainian].
Zhelanova, V. V. (2015). Motyvatsiia, smyslova sfera ta profesiina subiektnist maibutnoho pedahoha
u ploshchyni yikh refleksyvnoi determinatsii. Kompetentnisno zoriientovana osvita: yakisni vymiry
[Motivation, semantic sphere and professional subjectivity of the future teacher in the plane of their
reflexive determination. Competence-oriented education: qualitative dimensions]. Kyiv, Borys Grinchenko
Kyiv University, 272–291 [in Ukrainian].
Zhelanova, V. V., Rii, Yu. V. (2023). Doslidzhennia fenomenu samovdoskonalennia v mizhdystsyplinarnomu
konteksti [Study of the phenomenon of self-improvement in an interdisciplinary context]. Visnyk
Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk
National University], 5(359), 15-21 [in Ukrainian].
Karpenko, Z. S. (2009). Aksiolohichna psykholohiia osobystosti [Axiological Psychology of Personality].
Ivano-Frankivsk: Lileya-NV [in Ukrainian].
Kostyuk, G. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational
Process and Mental Development of Personality]. Kyiv: Radianska Shola [in Ukrainian].
Maksymenko, S. D. (2008). Psykholohiia osobystosti [Psychology of the Personality]. Medytsynskaia
psykholohiia [Medical Psychology], 3, 3–11 [in Ukrainian].
Mytsko, V. M. (2007). Psykholohichni osoblyvosti aksiohenezu maibutnikh psykholohiv [Psychological
Features of Axiogenesis of Future Psychologists]. Avtoreferat kandydatskoi dysertatsii [Abstract
of candidate`s dissertation]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Romenets, V. A. (2006). Vchynok i povstannia kanonichnoi psykholohii [Act and Rebellion of Canonical
Psychology]. Liudyna. Subiekt. Vchynok: filosofsko-psykholohichni studii [Man. Subject. Action: Philosophical
and psychological studies]. Kyiv: Lybid, 11–36 [in Ukrainian].
Serdiuk, L. Z. (Ed.). (2015). Samotvorennia u rozvytku osobystosti [Self-Creation in Personality
Development]. Kyiv: Pedahichna dumka [in Ukrainian].
Severina, T. M. (2012). Tsinnisna determinatsiia osobystisnoho samovdoskonalennia studentiv
u navchalnovykhovnomu protsesi vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv [Valuable
Determination of Personal Self-Improvement of Students in the Educational Process of Higher Pedagogical
Educational Institutions]. Kandydat`ka dysertatsiia [Candidate`s dissertation]. Uman [in Ukrainian].
Yablonska, T. (2015). Psykholoho-pedahohichni umovy aktyvizatsii samovdoskonalennia osobystosti
[Psychological-pedagogical minds activation of self-extensive specialness]. Aktualni problemy psykholohii:
zb. nauk. prats instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka, Kyiv: DP «Informatsiino-analitychne ahentstvo»,
–721 [in Ukrainian].
Maslow, A. A. (1943). Theory of Human Motivation. Psychological Review, 4, 370–396 [in English].
Rogers, K. R. (1954). Psychotherapy and Personality Change. Chicago [in English].