Екосистемний підхід як методологічний орієнтир інноваційного розвитку вищої педагогічної освіти
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.413Анотація
У статті здійснено теоретичний аналіз екосистемного підходу як методологічної
основи інноваційних трансформацій у вищій педагогічній освіті. Сутність екосистемного підходу в освіті полягає в спрямуванні дослідника на системне бачення взаємозв’язків і процесів, необхідних для підтримки екологічних (здорових, стійких, продуктивних, різноманітних, узгоджених)
людських взаємин всередині та зовні освітньої системи, її цілісності, елементів і структур, функцій, цінностей та якісних параметрів життєдіяльності, шляхом саморегульованого управління,
захисту та збереження освітніх екосистем впродовж тривалого часу. Авторкою статті аналізуються науковий тезаурус проблеми, сутність і витоки екосистемного підходу, його концептуальну основу та базову аксіоматику, головні аспекти, основні принципи та шляхи реалізації
екосистемного підходу у вищій освіті. Особливу увагу приділено освітнім екосистемам як ключовому драйверу інноваційного розвитку вищої педагогічної освіти. Зокрема, у статті досліджено
природу, особливості, ознаки та базові підходи до розвитку освітніх екосистем (екосистема як
приналежність та екосистема як структура), розглянуто особливості їх формування й розбудови залежно від структури. Подано науковий тезаурус проблеми розбудови екосистеми вищої
педагогічної освіти. Узагальнено представлено етапи розвитку освітніх екосистем та розглянуто переваги впровадження ідей екосистемного підходу в сучасному університеті. Матеріали
статті можуть бути використані для розроблення ефективних інструментів підтримки й інноваційного розвитку освітніх екосистем в закладах вищої освіти
Завантаження
Посилання
Антошина І.В. Методологія як фундаментальна основа наукового дослідження. Академічні візії.
Режим доступу: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/957
Гончаренко С. Методологія. Енциклопедія освіти. 2008. С.498 — 500.
Гриценко М.В. Егалітарна та елітарна освіта в контексті становлення нового університету.
Вища освіта України: теоретичний та науково-методичний часопис. Тематичний випуск «Європейська інтеграція вищої освіти України в контексті Болонського процесу». 2013.Режим доступу:
Завгородня Т.К., Стражнікова І.В. Методологічні засади педагогічних досліджень: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ, 2021. Режим доступу: http://surl.li/cbqzr
Леонтьєва І.В. До проблеми розбудови екосистеми вищої педагогічної освіти. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2023. №40 (2). Режим доступу: https://doi.
org/10.28925/2311-2409.2023.403
Леонтьєва І.В. Концептуальні засади екосистеми сучасної педагогічної освіти. Педагогічна освіта:
Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2023. 39 (1). Режим доступу: https://doi.org/10.28925/2311–
2023.393
Методологія як важливий складник наукового дослідження в педагогіці / Семен Гончаренко, Василь Кушнір // Неперерв. проф. освіта: теорія і практика. 2002. 4. С. 15–22.
Сисоєва С.О. Методологія науково-педагогічних досліджень: Підручник / С. О. Сисоєва, Т. Є. Кристопчук. Рівне : Волинські обереги, 2013. 360 с.
Сігов К. Ідея Університету і могилянський палімпсест. Той, хто відродив Могилянку : зб. до 60-ліття В’ячеслава Брюховецького. 2007. https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/93ca0db0-
-4d94-9fd8-7eb166ba73c3/content
Cascio J. BANI: Facing the Age of Chaos. 2020. https://medium.com/@cascio/facing-the-age-of-chaosb00687b1f51d
Antoshina, I. V. (2024). Metodolohiia yak fundamentalna osnova naukovoho doslidzhennia
[Methodology as a fundamental basis for scientific research]. Akademychni vizii. (in Ukrainian) https://
academy-vision.org/index.php/av/article/view/957
Honcharenko, S. (2008). Metodolohiia [Methodology]. Entsyklopediia osvity. Р. 498–500. (in Ukrainian)
Hrytsenko, M. V. (2013). Ehalitarna ta elitarna osvita v konteksti stanovlennia novoho universytetu
[Egalitarian and elitist education in the context of the formation of a new university]. Vis’cha osvita Ukrainy:
teoretichnyi ta naukovo-metodychnyi chasopys. Tematychnyi vypusk «Yevropeys’ka integraciya vys’choyi
osvity Ukrainy v konteksti Bolons’koho protsesu» (in Ukrainian) http://surl.li/susgo
Zavhorodnya, T. K., & Strazhnikova, I. V. (2021). Metodolohichni zasady pedahohichnykh doslidzhen:
navchalno-metodychnyi posibnyk [Methodological foundations of pedagogical research]. Ivano-Frankivsk.
(in Ukrainian) http://surl.li/cbqzr
Leontyeva, I. V. (2023). Do problemy rozbudovy ekosystemy vys’choyi pedahohichnoyi osvity [On the
problem of developing an ecosystem of higher pedagogical education]. Pedahohichna osvita: Teoriya
i praktyka. Psykholohiya. Pedahohika, 2023(40), 2. (in Ukrainian) https://doi.org/10.28925/2311-
2023.403
Leontyeva, I. V. (2023). Kontseptual’ni zasady ekosystemy suchasnoyi pedahohichnoyi osvity [Conceptual
Foundations of the Ecosystem of Modern Teacher Education]. Pedahohichna osvita: Teoriya i praktyka.
Psykholohiya. Pedahohika, 2023(39), 1. (in Ukrainian) https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.393
Honcharenko, S., & Kushnir, V. (2002). Metodolohiia yak vazhlyvyi skladnyk naukovoho doslidzhennia
v pedahohitsi [Methodology as an important component of scientific research in pedagogy]. Neperervna
profesiina osvita: teoriia i praktyka. № 4, Р. 15–22. (in Ukrainian)
Sysoeva, S. O., & Krystopchuk, T. E. (2013). Metodologiya naukovo-pedagogicheskikh issledovaniy:
Pіdruchnik [Methodology of scientific and pedagogical research]. Rivne: Volins’ki oberegi. (in Ukrainian)
Sygov, K. (2007). Ideia Universytetu i mohylianskyi palimpsest. Toi, khto vidrodyv Mohylianku [The idea
of the University and the Mohyla Palimpsest. The one who revived Mohyla]. zbirnyk do 60-littia Viacheslava
Briukhovetskoho. 2007. (in Ukrainian) https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/93ca0db0-
-4d94-9fd8-7eb166ba73c3/content
Cascio, J. (2020). BANI: Facing the Age of Chaos. https://medium.com/@cascio/facing-the-age-ofchaos-b00687b1f51d