До проблеми розбудови екосистеми вищої педагогічної освіти.
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.403Ключові слова:
: екосистема; екосистемний підхід; екосистема вищої педагогічної освіти; структура екосистеми; тенденції розвитку екосистеми вищої педагогічної освіти.Анотація
Останні два десятиліття питання, пов’язані з екосистемами, їх концептуалізацією та розбудовою набули особливої уваги серед дослідників. Окреслене поняття стало ще одним конструктом у когорті взаємопов’язаних ідей про системи ̶̶ бізнес-моделей, платформ, мереж, хабів, ланцюгів, породивши, водночас, «білий простір» навколо цієї функціональної одиниці, її структури, меж, контекстів й застосовності.
Сьогодні в Україні розбудовується декілька екосистем: підприємницька; інноваційна; екосистема вивчення та тестування рівня володіння англійською мовою; психологічної допомоги у сфері освіти; цифрових рішень у сфері освіти та науки, останні три сукупно мають сприяти розбудові єдиної освітньої екосистеми.
У статті зроблено спробу дослідити особливості формування й розбудови екосистеми, зокрема її структури, в тому числі у сфері освіти України, подано науковий тезаурус проблеми розбудови екосистеми вищої педагогічної освіти, представлений такими поняттями, як: «екосистемний підхід», «структура екосистеми», «екосистемні актори», «екосистемна констеляція», «життєвий цикл екосистеми». Розкрито етимологію поняття «екосистема освіти». Представлено огляд досліджень, які аспектно розглядають проблему розбудови екосистеми, зроблено висновок щодо тенденцій розвитку екосистеми вищої педагогічної освіти в Україні, її можливої структури.
Ключові слова: екосистема; екосистемний підхід; екосистема вищої педагогічної освіти; структура екосистеми; тенденції розвитку екосистеми вищої педагогічної освіти.
Завантаження
Посилання
Гриневич, Лілія Михайлівна та Морзе, Наталія Вікторівна та Вембер, Вікторія Павлівна
та Бойко, Марія Анатоліївна (2021) The role of digital technologies in the development of the STEM
education ecosystem. Інформаційні технології і засоби навчання, 83 (3). с. 1-25. ISSN 2076-8184. http://
dx.doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461
Кравченко, М. (2023) Розвиток вітчизняних закладів вищої освіти на основі концепції потрійної спіралі. Економічний вісник НТУУ «КПІ» : збірник наукових праць, 26. с. 167-175. https://doi.
org/10.32782/2307-5651.26.2023.27
Adner, R. (2017). Ecosystem as Structure: An Actionable Construct for Strategy. Journal
of Management, 43(1), 39-58. https://doi.org/10.1177/0149206316678451
Daymond, J., Knight, E., Rumyantseva, M., & Maguire, S. (2023). Managing ecosystem emergence and
evolution: Strategies for ecosystem architects. Strategic Management Journal, 44(4), O1–O27. https://doi.
org/10.1002/smj.3449
Decisions adopted by the conference of the parties to the Convention on Biological
Diversity at its Fifth Meeting. Annex III. Nairobi, 2000. 15–26 May. https://www.cbd.int/doc/decisions/
COP-05-dec-en.pdf
McLean, C. (2023). School Citizen Assemblies: Developing Educational Ecosystems of Civic
Engagement, Action and Social Change. In: Crowther, D., Seifi, S. (eds) Preparing for a Sustainable
Future. Approaches to Global Sustainability, Markets, and Governance. Springer, Singapore. https://doi.
org/10.1007/978-981-99-2456-1_9
Niemi, H. (2021). Teacher Education in at the Crossroads—Educational Ecosystems for Equity
and Quality of Learning. In: Zhu, X., Song, H. (eds) Envisioning Teaching and Learning of Teachers
for Excellence and Equity in Education. Perspectives on Rethinking and Reforming Education. Springer,
Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-2802-3_1
Wang, Z. and Zhang, Q. (2019) Higher-Education Ecosystem Construction and Innovative Talents
Cultivating. Open Journal of Social Sciences, 7, 146-153. https://doi.org/10.4236/jss.2019.73011
Hrynevych L. M., Morze N. V., Vember V. P., Boiko M. A. (2021). Rol tsyfrovykh tekhnolohii
u rozvytku ekosystemy STEM-osvity [The role of digital technologies in the development of the STEM
education ecosystem]. Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia. 83 (3). 1-25 (in Ukrainian) https://
doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461 [in Ukrainian]
Kravchenko, М. (2023) Rozvytok vitchyznianykh zakladiv vyshchoi osvity na osnovi kontseptsii
potriinoi spirali [Development of domestic higher education institutions on the basis of the triple helix
concept]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «KPI» : zbirnyk naukovykh prats, 26. с. 167-175. (in Ukrainian)
https://doi.org/10.32782/2307-5651.26.2023.27 [in Ukrainian]
Adner, R. (2017). Ecosystem as Structure: An Actionable Construct for Strategy. Journal
of Management, 43(1), 39-58. https://doi.org/10.1177/0149206316678451 [in English]
Daymond, J., Knight, E., Rumyantseva, M., & Maguire, S. (2023). Managing ecosystem emergence and
evolution: Strategies for ecosystem architects. Strategic Management Journal, 44(4), O1–O27. https://doi.
org/10.1002/smj.3449 [in English]
Decisions adopted by the conference of the parties to the Convention on Biological Diversity at its
Fifth Meeting. Annex III. Nairobi, 2000. 15–26 May. https://www.cbd.int/doc/decisions/COP-05-dec-en.
pdf [in English]
McLean, C. (2023). School Citizen Assemblies: Developing Educational Ecosystems of Civic
Engagement, Action and Social Change. In: Crowther, D., Seifi, S. (eds) Preparing for a Sustainable
Future. Approaches to Global Sustainability, Markets, and Governance. Springer, Singapore. https://doi.
org/10.1007/978-981-99-2456-1_9 [in English]
Niemi, H. (2021). Teacher Education in at the Crossroads—Educational Ecosystems for Equity
and Quality of Learning. In: Zhu, X., Song, H. (eds) Envisioning Teaching and Learning of Teachers
for Excellence and Equity in Education. Perspectives on Rethinking and Reforming Education. Springer,
Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-2802-3_1 [in English]
Wang, Z. and Zhang, Q. (2019) Higher-Education Ecosystem Construction and Innovative Talents
Cultivating. Open Journal of Social Sciences, 7, 146-153. https://doi.org/10.4236/jss.2019.73011 [in English]