Екосистема вищої педагогічної освіти в Україні в умовах глобальних змін: моделі та стратегії
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.424Анотація
У статті розглянуто сучасний стан і виклики, з якими стикається вища педагогічна освіта у світі та в Україні в умовах глобальних змін, що були прискорені пандемією COVID-19. Аналіз показує,
що криза загострила проблеми нерівності в освіті, освітніх розривів і втрати навичок, особливо серед незахищених груп населення, а також вплинула на психічне здоров’я здобувачів освіти
та викладачів. Авторка стверджує, що повернення до звичних освітніх моделей без урахування
набутих під час кризи трансформаційних можливостей було б марним, оскільки сучасні реалії
вимагають перегляду підходів до освіти. Стаття ґрунтується на світовому досвіді трансформації освітніх систем, акцентуючи увагу на розвитку екосистемного підходу, який враховує цілісність і гнучкість навчальних моделей, адаптацію їх до суспільних та економічних потреб, а також інтеграцію технологій. Представлено огляд ключових концепцій та стратегій формування
освітніх екосистем, які ґрунтуються на принципах інклюзивності, персоналізації та співпраці,
таких як моделі гібридного навчання, розвиток життєвих навичок, інклюзія та мережеві спільноти практики. Зроблено висновок про те, що вища педагогічна освіта має підготувати майбутніх фахівців із багатим інструментарієм знань, умінь, навичок, ідей, щоб мати можливість
досягти успіху в професійній діяльності й житті. Зростання освітніх екосистем, які об’єднують
різних провайдерів у різних комбінаціях для створення нових можливостей для навчання, може
бути відповіддю на сучасні виклики й глобальні зміни у світі. Попри природний опір освітніх систем до змін ми можемо йти цим шляхом, можемо запропонувати концепцію екосистеми вищої педагогічної освіти для національного діалогу
Завантаження
Посилання
Ланка, якої бракує: розвиток колективного керівництва для трансформації сфери освіти. 2024.
URL: http://surl.li/lhobww Дата звернення: 12.09.2024р.
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. Міністерстві освіти і науки України. 2022. URL: http://surl.li/fqtsdy Дата звернення: 03.10.2024р.
Чернов М. М., Конопляник Л. М., Пришупа Ю. Ю. Педагогічна вища освіта України 2022–20026
рр.: вектори розвитку. Академічні візії. 2023. № 15. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/
article/view/110 Дата звернення: 30.09.2024р.
Філософія людей Dream a Dream: створення робочої культури, побудованої на засадах гідності,
справедливості та залучення. URL: http://surl.li/qfhztt Дата звернення: 05.09.2024р.
A New Education Story. Three drivers to transform education system. (2022). URL: http://surl.li/trrwov
Дата звернення: 22.09.2024р.
Exploring Local Learning Ecosystems In TheGlobal South: Pathways tothriving forevery child. (2021). URL:
http://surl.li/mrtsbu Дата звернення: 22.09.2024р.
Gouëdard, P., Pont, B., & Viennet, R. (2020). Education in Response to COVID-19: Realizing the way
forward. OECD Education Working Papers, 224. DOI: https://doi.org/10.1787/8e95f977-en
Meadows, Donella (1999). Leverage Points: Places to Intervene in a System. URL: http://surl.li/igfcrm
Дата звернення: 01.09.2024р.
OECD Economic Outlook, Volume 2020 Issue 2. URL: http://surl.li/ifqhyn Дата звернення: 01.09.2024р.
Winthrop, R., Barton, A., & McGivney, E. (2018). Leapfrogging Inequality: Remaking Education to Help
Young People Thrive. Brookings Institution Press. URL: http://www.jstor.org/stable/10.7864/j.ctt20d87gs
Дата звернення: 15.09.2024р.
Platforms for enhancing ecosystems for learning post Covid. (2022). URL: http://surl.li/hfdwbl Дата звернення: 10.09.2024р.
Research Learning to Leapfrog: Innovative pedagogies to transform education.(2019). URL: http://surl.
li/acujst Дата звернення: 22.09.2024р.
REFERENCES
Lanka, yakoi brakuie: rozvytok kolektyvnoho kerivnytstva dlia transformatsii sfery osvity (2024).
[The Missing Link: Developing collective leadership to transform education]. [in Ukrainian].
Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky. (2022). [Strategy for the Development
of Higher Education in Ukraine for 2022–2032]. [in Ukrainian].
Chernov, M. M., Konoplianyk, L. M., & Pryshupa, Yu. Yu. (2023). Pedahohichna vyshcha osvita
Ukrainy 2022–20026 rr.: vektory rozvytku. [Pedagogical Higher Education in Ukraine 2022–2026: Vectors
of Development]. Akademichni vizii, 15 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.1787/8e95f977-en
Filosofiia liudei Dream a Dream: stvorennia robochoi kultury, pobudovanoi na zasadakh hidnosti,
spravedlyvosti ta zaluchennia [The Philosophy of Dream a Dream People: Creating a work culture based
on dignity, equity and inclusion]. [in Ukrainian].
A New Education Story. Three drivers to transform education system. (2022). [in English].
Exploring Local Learning Ecosystems In TheGlobal South:Pathways tothriving forevery child. (2021).
[in English].
Gouëdard, P., Pont, B., & Viennet, R. (2020). Education in Response to COVID-19: Realizing the way
forward. OECD Education Working Papers, 224 [in English].
https://doi.org/10.1787/8e95f977-en
Meadows, Donella (1999). Leverage Points: Places to Intervene in a System. [in English].
OECD Economic Outlook, Volume 2020 Issue 2. [in English]. Link: http://surl.li/ifqhyn
Winthrop, R., Barton, A., & McGivney, E. (2018). Leapfrogging Inequality: Remaking Education to Help
Young People Thrive. Brookings Institution Press [in English].
http://www.jstor.org/stable/10.7864/j.ctt20d87gs
Platforms for enhancing ecosystems for learning post Covid. (2022). [in English].
Research Learning to Leapfrog: Innovative pedagogies to transform education. (2019). [in English].