EDUCATION REFORM IN UKRAINE: THE EVOLUTION OF SCIENTIFIC IDEAS (2001-2021)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311–2409.2021.361

Abstract

In recent years, the education sector has been a key player in nation- and state-building, a leading social institu- tion responsible for innovative human development, the formation of competitive human capital, so the leading task of the Ukrainian state was and remains a functioning and self-sufficient national education system. would progressive traditions of the past, correspond to new social relations and accumulate innovative potential for fur- ther development. However, despite a number of positive developments in national education in recent years, the historically accumulated inconsistency of domestic education and science with best European and world practice is still acute.

The article attempts to theoretically investigate the evolution of scientific views on the development and reform of education in Ukraine through the prism of publications of authors-researchers on the pages of the scientific professional publication «Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy» and the results of a comprehensive analysis of the state and development of national education for the 30-year period of indepen- dence of Ukraine, presented in analytical publications of the NAPS of Ukraine: White Book of National Education (2010), National Report on the state and prospects of education in Ukraine (2011, 2016, 2021). Attention is paid to the continuum of current problems in the educational sphere, assessment of the current state and short- term prospects of Ukrainian education and scientific substantiation of ways to modernize national education in the cross section of two planes — the position of leading NAPS scientists and practitioners.

Building the concept of research of evolution of views, ideas, positions, beliefs of educational community on actual questions of development of education through a prism of scientific publications of authors of the researched edition, we outlined for ourselves two strategic vectors of the analysis: features of formation of the national self- sufficient integral system of education of the sovereign country for the periods 2001-2010, 2011-2015 and 2016- 2021 and the analytical characteristic of a focus of scientific attention of educators-contributors of magazine

«Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy» in the studied periods.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Батечко Н., Михайліченко, М. Еволюція освітніх парадигм у сучасному науковому дискурсі.

Освітологія. 2020. 9, С. 29-37. DOI:https://doi.org/10.28925/2226-3012.2020.9.4

Біла книга: Сили змін та вектори руху до нової освіти України / за заг. ред. В.В. Громового. Київ: Міжнародний благодійний фонд «Україна — 3000», 2009. 156 с.

Гіденс Е. Нестримний світ: як глобалізація перетворює наше життя: Пер. з англ. К.: Альтерпрес, 2004. 100 с.

Енциклопедія освіти / Акад.пед. наук України; головний ред. В.Г. Кремень. К.: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Кремень В.Г. Освіта і наука в Україні — інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. К.: Грамота, 2005. 448 с.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України ; [редкол.: В.П. Андрущенко, І.Д. Бех, М.І. Бурда та ін.; редкол.: В.Г. Кремень (голова), В.І. Луговий (заст. голови), В.М. Мадзігон (заст. голови), О.Я. Савченко (заст голови)] ; за заг.ред. В.Г. Кременя. Київ : Пед. думка, 2011. 304 с. ( До20-річчя незалежності України).

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України ; [редкол.: В.Г. Кремень (голова), В.І. Луговий (заст. голови), А.М. Гуржій (заст. голови), О.Я. Савченко (заст. голови)] ; за заг. ред. В.Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2016. 448 с. (До 25-річчя незалежності України).

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні: монографія / Нац. акад. пед. наук України ; [редкол.: В.Г. Кремень (голова), В.І. Луговий(заст. голови), О.М. Топузов (заст. голови)]; за заг.ред. В.Г. Кременя. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с. ( До30-річчя незалежності України). DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua

Огнев’юк В. О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку. К.: Знання України, 2003. 448 с.

Gnitecki I. Reformy w oswiacie-paradygmaty, strategie and uwarunrowania globalne. Encyklopedia Pedagogichna XXI wieku / red. nawkovy T. Pilch. Warschawa : Wyd. Akademichie «Zak». 2006. Tom V. Р. 104–105.

REFERENCES

Batechko N., Mykhailichenko, M. (2020) Evoliutsiia osvitnikh paradyhm u suchasnomu naukovomu dyskursi. [Evolution of educational paradigms in modern scientific discourse] Osvitolohiia. 2020. 9,

S. 29–37. (in Ukrainian)

Bila knyha: Syly zmin ta vektory rukhu do novoi osvity Ukrainy [White Paper: Forces of change and vectors of movement towards new education in Ukraine] / za zah. red. V.V. Hromovoho. Kyiv: Mizhnarodnyi blahodiinyi fond «Ukraina — 3000», 2009. 156 s. (in Ukrainian)

Hidens E. Nestrymnyi svit: yak hlobalizatsiia peretvoriuie nashe zhyttia [Unrestrained world: how globalization transforms our lives] : Per. z anhl. K.: Alterpres, 2004. 100 s. (in English)

Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education] / Akad.ped. nauk Ukrainy; holovnyi red.

V.H Kremen. K.: Yurinkom Inter, 2008. 1040 s. (in Ukrainian).

Kremen V.H. Osvita i nauka v Ukraini — innovatsiini aspekty. Stratehiia. Realizatsiia. Rezultaty [Education and science in Ukraine — innovative aspects. Strategy. Realization. Results]. K.: Hramota, 2005. 448 s. (in Ukrainian)

Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of education in Ukraine] / Nats. akad. ped. nauk Ukrainy ; [redkol.: V.P. Andrushchenko,

I.D. Bekh, M.I. Burda ta in.; redkol.: V.H. Kremen (holova), V.I. Luhovyi (zast. holovy), V.M. Madzihon (zast. holovy), O.Ia. Savchenko (zast holovy)] ; za zah.red. V.H. Kremenia. Kyiv : Ped. dumka, 2011. 304 s. (Do20-richchia nezalezhnosti Ukrainy) (in Ukrainian)

Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of education in Ukraine] / Nats. akad. ped. nauk Ukrainy ; [redkol.: V.H. Kremen (holova),

V.I. Luhovyi (zast. holovy), A.M. Hurzhii (zast. holovy), O.Ia. Savchenko (zast. holovy)] ; za zah. red.

V.H. Kremenia. Kyiv : Pedahohichna dumka, 2016. 448 s. (Do 25-richchia nezalezhnosti Ukrainy) (in Ukrainian)

Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of education in Ukraine] / Nats. akad. ped. nauk Ukrainy ; [redkol.: V.H. Kremen (holova),

V.I. Luhovyi(zast. holovy), O.M. Topuzov (zast. holovy)]; za zah.red. V.H. Kremenia. Kyiv : KONVI PRINT, 2021. 384 s. ( Do30-richchia nezalezhnosti Ukrainy).

DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua (in Ukrainian)

Ohneviuk V. O. Osvita v systemi tsinnostei staloho liudskoho rozvytku [Education in the system of values of sustainable human development]. K.: Znannia Ukrainy, 2003. 448 s. (in Ukrainian)

Gnitecki I. Reformy w oswiacie-paradygmaty, strategie and uwarunrowania globalne. Encyklopedia Pedagogichna XXI wieku / red. nawkovy T. Pilch. Warschawa : Wyd. Akademichie «Zak». 2006. Tom V. Р. 104–105. (in English)

Downloads


Abstract views: 452

Published

2022-10-05

How to Cite

Leontieva І. (2022). EDUCATION REFORM IN UKRAINE: THE EVOLUTION OF SCIENTIFIC IDEAS (2001-2021). Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (36 (2), 12–17. https://doi.org/10.28925/2311–2409.2021.361

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy

Most read articles by the same author(s)