USE OF ICT AND MEDIA RESOURCES BY STUDENTS OF PHILOLOGY IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF HIGH SCHOOL: MODELS AND STRATEGIES.

Authors

  • V. Zhelanova Doctor of Pedagogical Sciences, Professor of the Department of Educational Studies and Psychological and Pedagogical Sciences of the Faculty of Pedagogical Education, Borys Grinchenko Kyiv University, I. Shamo Boulevard, 18/2, 02094 Kyiv https://orcid.org/0000-0001-9467-1080
  • M. Kozyr Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Education and Psychological and Pedagogical Sciences of the Faculty of Pedagogical Education, Borys Grinchenko Kyiv University, I. Shamo Boulevard, 18/2, 02094 Kyiv https://orcid.org/0000-0001-8402-2589

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.387

Abstract

Thearticledealswiththeeffectivenessoftheuseof ICTandmediaresourcesbyphilologystudentsintheeducational process of higher education. The authors set the goal of investigating the features of the effective use of ICT and, in particular, media resources by philology students in the educational process of higher education. The tasks

consist in the analysis of modern studies of the outlined problems, in the search for effective media resources and models of the implementation of information technologies in order to improve the quality of the educational process. It is assumed that thanks to the use of computer networks, online learning tools, personal offices, Telegram-channels and chat-bots, teachers have been given the opportunity to provide new information in such a way as to satisfy the individual requests of each student, because today in a short period of time it is necessary to teach each child to assimilate, understand, transform, analyze and use large volumes of information in practical activities.

The main directions in which the active search and selection of effective models of information technology implementation are carried out in order to improve the educational process are characterized: development of the educational environment; use of innovative teaching aids; introduction of the latest learning technologies in the educational process; modernization of organizational forms of educational activity. Attention is focused on the fact that currently it is necessary to focus on one’s own professional development, the peculiarities of the educational e-environment and improving the quality of providing educational services with the help of ICT and media resources, increasing the interest and activity of education seekers, etc. It is noted that the survey of the participants of the educational process remains one of the most successful and widespread methods of evaluating the optimization of language and literature learning with the help of media resources

Downloads

Download data is not yet available.

References

Биков В. Ю. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. 2012. Вип. 29. С. 32-40.

Биков В.Ю. Суспільство знань і освіта 4.0. Освіта для майбутнього у світлі викликів ХХІ століт- тя. Bydgoszcz: Widawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2017. С. 30-45.

Борисенко Д.В. Методика використання комп’ютерного 3D моделювання у навчанні майбутніх фахівців з дизайну: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.10/ Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. 2018. 22 с.

Буров О. Ю. Технології та інновації в діяльності людини ери інформації: людина та ІКТ. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. № 6 (50). С. 1-13. URL: https://link.ac/5zp8

Гриневич Л. М. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. 2017. URL: https://link.ac/5zp9

Дементієвська Н. П. Професійний розвиток вчителів щодо компетентностей, пов’язаних з без- печним і відповідальним використанням електронних соціальних мереж. Звітна наукова конфе- ренція Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України : матеріали наук. конф. Київ, 28 бер. 2017 р. НАПН України, Ін-т інформаційних технологій і засобів навч, К.: ІІТЗН НАПН України, 2017. C. 26-31. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708603

Дубасенюк О. А. Інновації в сучасній освіті. // Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2014. С. 12-28.

Енциклопедія освіти. /гол. ред. В. Г. Кремінь. К.: Юрінком Інтер, 2008. –1040 с.

Жук Ю. О., Соколюк О. М., Дементієвська Н. П., Соколова І. В. Інтернет орієнтовані педагогічні технології у шкільному навчальному експерименті : монографія. Київ : Атіка, 2014.

Козир М.В. Теоретико-методологічні основи інтеграції інформаційно-комунікаційної педагогі- ки у простір вищої освіти.// Зб. наук. праць Київського університету імені Б. Грінченка «Педагогічна освіта: теорія та практика. Психологія. Педагогіка.» ISSN 2311-2409. Випуск №33(1/2020). С.41-47.

Козир М.В. Проєктування систем використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті.// Міжнародне наукове видання «Virtus». Випуск №43 (квітень 2020р.) C. 105-111.

Концепція Нової української школи. [Електронний ресурс]. Доступно: https://u.to/dRYREQ

Литвинова С.Г. Проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвіт- нього навчального закладу: монографія. Київ: Компринт, 2016. 354 c.

Литвинова С. Г. Моделі впровадження і оцінювання ефективності системи комп’ютерного моделювання як інноваційної освітньої ІК-технології. // Фізико-математична освіта : науко- вий журнал. Вип. 2 (20)/ Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Фізико-математичний факультет редкол.: О.В. Семеніхіна (гол.ред.) [та ін.]. Суми : [СумДПУ ім. А.С. Макаренка], 2011. Том 2(20) С. 80-88. DOI 10.31110/2413-1571-2019-020-2-013

Паламар С.П., Васьківська Г.О., Нежива Л.Л., Назаренко Л.А., Корнієнко І., Терехов С. Psychocultural training of senior pupils to adequely perceive the media space challenges. // Wiadomości Lekarskie. 2020. (11). С. 2515-2522. ISSN 0043-5147

Паламар С.П., Науменко М.С. Сторітелінг у професійній підготовці майбутніх педагогів: сучас- ні інструменти. // Open Educational E-environment of modern university. 2019. (7). С. 48-55. ISSN 2414- 0325

Goldin C., Katz L. The race between education and technology. The Economic History Review. 2009. Vol.63(3). Pp. 840 – 841. DOI: 10.1111/j.1468-0289.2010.00537_29.x

Petri G., Wangenheima C. How games for computing education are evaluated? A systematic literature review. Computers & Education, 2017. Vol. 107. Pp 68-90. DOI: 10.1016/j.compedu.2017.01.004.

Schleicher A. Educating Learners for Their Future, Not Our Past. ECNU Review of Education, 2018. Vol. 1(1). Pp. 58–75. DOI 10.30926/ecnuroe2018010104

REFERENCES

Bykov V. Yu. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems] : zb. nauk. pr. 2012. Vyp. 29. S. 32-40.

Bykov V.Iu. Suspilstvo znan i osvita 4.0. Osvita dlia maibutnoho u svitli vyklykiv KhKhI stolittia. [Knowledge society and education 4.0. Education for the future in light of the challenges of the 21st century.] Bydgoszcz: Widawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2017. S. 30-45.

Borysenko D.V. Metodyka vykorystannia kompiuternoho 3D modeliuvannia u navchanni maibutnikh fakhivtsiv z dyzainu [The method of using computer 3D modeling in the training of future design

specialists]: avtoref. dys. … kand. ped. nauk: 13.00.10/ Instytut informatsiinykh tekhnolohii i zasobiv navchannia NAPN Ukrainy. 2018. 22 s.

Burov O. Yu. Tekhnolohii ta innovatsii v diialnosti liudyny ery informatsii: liudyna ta IKT. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. [Technologies and innovations in human activity of the information age: man and ICT. Information technologies and teaching aids] 2015. № 6 (50). S. 1-13. URL: https://link.ac/5zp8

Hrynevych L. M. Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform.] 2017. URL: https://link.ac/5zp9

Dementiievska N. P. Profesiinyirozvytokvchytelivshchodokompetentnostei, poviazanykhzbezpechnym i vidpovidalnym vykorystanniam elektronnykh sotsialnykh merezh. [Professional development of teachers regarding competencies related to safe and responsible use of electronic social networks.] Zvitna naukova konferentsiia Instytutu informatsiinykh tekhnolohii i zasobiv navchannia NAPN Ukrainy : materialy nauk. konf. Kyiv, 28 ber. 2017 r. NAPN Ukrainy, In-t informatsiinykh tekhnolohii i zasobiv navch, K.: IITZN NAPN Ukrainy, 2017. C. 26-31. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708603

Dubaseniuk O. A. Innovatsii v suchasnii osviti. [Innovations in modern education.] // Innovatsii v osviti: intehratsiia nauky i praktyky: zbirnyk naukovo-metodychnykh prats. Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU im. I.Franka, 2014. S. 12-28.

Enktsyklopediia osvity. [Encyclopedia of education] /hol. red. V. H. Kremin. K.: Yurinkom Inter, 2008. — 1040 s.

Zhuk Yu. O., Sokoliuk O. M., Dementiievska N. P., Sokolova I. V. Internet oriientovani pedahohichni tekhnolohii u shkilnomu navchalnomu eksperymenti. [Internet-oriented pedagogical technologies in the school educational experiment] : monohrafiia. Kyiv : Atika, 2014.

Kozyr M.V. Teoretyko-metodolohichni osnovy intehratsii informatsiino-komunikatsiinoi pedahohiky u prostir vyshchoi osvity. [Theoretical and methodological foundations of the integration of information and communication pedagogy in the space of higher education] // Zb. nauk. prats Kyivskoho universytetu imeni B. Hrinchenka «Pedahohichna osvita: teoriia ta praktyka. Psykholohiia. Pedahohika.» ISSN 2311- 2409. Vypusk №33(1/2020). S.41-47.

Kozyr M.V. Proiektuvannia system vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osviti. [Designing systems for the use of information and communication technologies in education] // Mizhnarodne naukove vydannia «Virtus». Vypusk №43 (kviten 2020r.) C. 105-111.

Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly. [The concept of the New Ukrainian School] [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://u.to/dRYREQ

Lytvynova S.H. Proektuvannia khmaro oriientovanoho navchalnoho seredovyshcha zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu. [Designing a cloud-oriented learning environment of a general educational institution]: monohrafiia. Kyiv: Komprynt, 2016. 354 c.

Lytvynova S. H. Modeli vprovadzhennia i otsiniuvannia efektyvnosti systemy kompiuternoho modeliuvannia yak innovatsiinoi osvitnoi IK-tekhnolohii. [Models of implementation and evaluation of the effectiveness of the computer simulation system as an innovative educational IR technology] // Fizyko- matematychna osvita : naukovyi zhurnal. Vyp. 2 (20)/ Sumskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni A.S. Makarenka, Fizyko-matematychnyi fakultet redkol.: O.V. Semenikhina (hol.red.) [ta in.]. Sumy : [SumDPU im. A.S. Makarenka], 2011. Tom 2(20) S. 80-88. DOI 10.31110/2413-1571-2019-020-2-013

Palamar S.P., Vaskivska H.O., Nezhyva L.L., Nazarenko L.A., Korniienko I., Terekhov S. Psychocultural training of senior pupils to adequely perceive the media space challenges. // Wiadomości Lekarskie. 2020. (11). S. 2515-2522. ISSN 0043-5147

Palamar S.P., Naumenko M.S. Storitelinh u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv: suchasni instrumenty. [Storytelling in the professional training of future teachers: modern tools] // Open Educational E-environment of modern university. 2019. (7). S. 48-55. ISSN 2414-0325

Goldin C., Katz L. The race between education and technology. The Economic History Review. 2009. Vol.63(3). Pp. 840 — 841. DOI: 10.1111/j.1468-0289.2010.00537_29.x

Petri G., Wangenheima C. How games for computing education are evaluated? A systematic literature review. Computers & Education, 2017. Vol. 107. Pp 68-90. DOI: 10.1016/j.compedu.2017.01.004.

Schleicher A. Educating Learners for Their Future, Not Our Past. ECNU Review of Education, 2018. Vol. 1(1). Pp. 58–75. DOI 10.30926/ecnuroe2018010104

Downloads


Abstract views: 207

Published

2022-11-10

How to Cite

Zhelanova, V., & Kozyr , M. (2022). USE OF ICT AND MEDIA RESOURCES BY STUDENTS OF PHILOLOGY IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF HIGH SCHOOL: MODELS AND STRATEGIES. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (38 (2), 44–50. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.387

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education

Most read articles by the same author(s)