Digital technologies as a tool of consulting activities in adult education
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.3911Abstract
This article is about the use of digital technologies as a tool of advisory activity in adult education.
The authors emphasize the need for digitization of higher education in Ukraine, because in the conditions of a fullscale
invasion, educators should not lose the quality of providing educational services to students of three levels
of education. It was determined that the purpose of this article is to reveal the potential of digital technologies
as tools of advisory activities, to review their advantages and disadvantages during the educational process.
The tasks are to study the educational potential of digital technologies as tools of advisory activities in adult
education, to create a concise overview of the advantages and disadvantages of the following digital resources:
Google Meet, Zoom, Gmail, messengers and Moodle. The authors characterized the features of the concept
of “consultative activity of a teacher” aimed at satisfying individual professional requests of students, solving
practical pedagogical tasks, motivating students to innovate during their studies, supporting the moral and
mental state of students, as well as helping in determining an individual educational trajectory. Attention
is focused on the fact that during the war in Ukraine, tools and digital technologies played an important role
in the educational process, which allow organizing text communication between students, teachers and
university administration in such a way that every participant in the educational process has the opportunity
to access communicationThe authors include the following digital technologies of text communication: e-mails,
Google-chat, Telegram, other messengers, etc. In the conclusions, as an argument of significance, it is stated
that the use of digital technologies during teaching and advising students requires a modern teacher to be
aware of the possibilities of the chosen digital resource, its advantages and disadvantages, because according
to the authors of the article, there is currently no ideal technology for application. When choosing one or another
digital resource, the teacher should first of all focus on the features of the course, the specifics of the group with
which he will interact, as well as his own preferences.
Downloads
References
Карпенко А. С. Корпоративна пошта gmail сервісу google apps як інструмент діяльності органі-
заційно-навчальних підрозділів внз. Інформаційні технології в освіті. 2017. № 1 (30). С. 160–169.
Коваль Т. І., Аврамчук А. М. Використання системи Moodle для створення мультимедійних
електронних освітніх ресурсів з мовних дисциплін: зарубіжний і вітчизняний досвід / Педагогічний
процес: теорія і практика. 2016. Т.2. № 53. С. 93–99. doi: https://doi.org/10.28925/2078-1687.2016.2.9399.
Концепція розвиток цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та за-
твердження плану заходів щодо її реалізації : Розпорядж. Каб. Міністрів України від 17.01.2018 р.
№ 67-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р#Text (дата звернення: 20.02.2023).
Огляд google meet: відеоконференції тепер доступні кожному. UBI Конференц Холл. URL:
https://ubi-hall.com.ua/uk/2020/06/03/ohlyad-google-meet/ (дата звернення: 21.02.2023).
Пшемицька Є. Соціальні мережі та месенджери як інструмент для викладання історії в україн-
ських ВНЗ. Науково-теоретичний альманах Грані. 2022. Т. 25, № 6. С. 74–79.
Реалізація дистанційної форми навчання засобами платформи Moodle у процесі підготовки
майбутніх філологів / О. М. Павленко та ін. Engineering and Educational Technologies. 2019. № 7 (3).
С. 106–121
Сисоєва С. Педагогічні аспекти цифровізації освіти. Неперервна професійна освіта: теорія
і практика. Серія : Педагогічні науки. 2021. № 4(69). С. 24–32
Сорочан Т. Професійна діяльність андрагогів: сучасний погляд. Директор школи, ліцею,
гімназії. 2008. № 4. С. 27–32. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/77240803.pdf (дата звернення:
02.2023).
Ткаченко Л. В., Хмельницька О. С. Особливості впровадження дистанційного навчання в освіт-
ній процес закладу вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загально-
освітній школах. 2021. Т. 3, № 75. С. 91–96.
Goldin C., Katz L. The race between education and technology. The Economic History Review. 2009.
Vol.63(3). Pp. 840 – 841. DOI: 10.1111/j.1468-0289.2010.00537_29.x
REFERENCES
Karpenko A. S. Korporatyvna poshta gmail servisu google apps yak instrument diialnosti
orhanizatsiino-navchalnykh pidrozdiliv vnz. [Karpenko A. S. Corporate mail gmail of google apps service
as a tool for the activity of organizational and educational units of universities] // Informatsiini tekhnolohii
v osviti. 2017. № 1 (30). S. 160–169. (ukr)
Koval T. I., Avramchuk A. M. Vykorystannia systemy Moodle dlia stvorennia multymediinykh
elektronnykh osvitnikh resursiv z movnykh dystsyplin: zarubizhnyi i vitchyznianyi dosvid [Koval T. I.,
Avramchuk A. M. Using the Moodle system to create multimedia electronic educational resources
in language disciplines: foreign and domestic experience] / Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka. 2016.
T.2. № 53. S. 93–99. doi: https://doi.org/10.28925/2078-1687.2016.2.9399 (ukr)
Kontseptsiia rozvytok tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018-2020 roky ta zatverdzhennia
planu zakhodiv shchodo yii realizatsii [Concept of development of the digital economy and society
of Ukraine for 2018-2020 and approval of the action plan for its implementation]: Rozporiadzh. Kab.
Ministriv Ukrainy vid 17.01.2018 r. № 67-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-r#Text
(data zvernennia: 20.02.2023). (ukr)
Ohliad GOOGLE MEET: videokonferentsii teper dostupni kozhnomu. [Google meet review:
video conferencing is now available to everyone] UBI Konferents Kholl. URL: https://ubi-hall.com.ua/
uk/2020/06/03/ohlyad-google-meet/ (data zvernennia: 21.02.2023). (ukr)
Pshemytska Ye. Sotsialni merezhi ta mesendzhery yak instrument dlia vykladannia istorii v ukrainskykh
VNZ. [Pshemytska E. Social networks and messengers as a tool for teaching history in Ukrainian
universities] // Naukovo-teoretychnyi almanakh Hrani. 2022. T. 25, № 6. S. 74–79. (ukr)
Realizatsiia dystantsiinoi formy navchannia zasobamy platformy Moodle u protsesi pidhotovky
maibutnikh filolohiv [Implementation of distance learning by means of the Moodle platform in the process
of training future philologists] / O. M. Pavlenko ta in. Engineering and Educational Technologies. 2019.
№ 7 (3). S. 106–121. (ukr)
Sysoieva S. Pedahohichni aspekty tsyfrovizatsii osvity. [Sysoeva S. Pedagogical aspects of digitalization
of education] // Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. Seriia : Pedahohichni nauky. 2021.
№ 4 (69). S. 24–32/ (ukr)
Sorochan T. Profesiina diialnist andrahohiv: suchasnyi pohliad. [Sorochan T. Professional activity
of andragogues: a modern view] // Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii. 2008. № 4. S. 27–32. URL: https://
core.ac.uk/download/pdf/77240803.pdf (data zvernennia: 20.02.2023). (ukr)
Tkachenko L. V., Khmelnytska O. S. Osoblyvosti vprovadzhennia dystantsiinoho navchannia v osvitnii
protses zakladu vyshchoi osvity. [Tkachenko L.V., Khmelnytska O.S. Features of the introduction of distance
learning in the educational process of a higher education institution] // Pedahohika formuvannia tvorchoi
osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. 2021. T. 3, № 75. S. 91–96. (ukr)
Goldin C., Katz L. The race between education and technology. The Economic History Review. 2009.
Vol.63(3). Pp. 840 – 841. DOI: 10.1111/j.1468-0289.2010.00537_29.x (eng)