УНІВЕРСАЛЬНИЙ ДИЗАЙН ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ УКРАЇНИ: ДОСТУПНІСТЬ ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3811Анотація
У статті висвітлено проблему впровадження універсального дизайну в заклади загальної серед- ньої освіти України; визначено нормативно-правові основи щодо створення та ведення сайтів закладів освіти, а саме: Закон України Про інформацію, Закон України Про освіту, Закон України Про захист персональних даних, Закон України Про авторське право і суміжні права, Типове Положення про сайт закладу освіти, Методичні рекомендації щодо організації роботи сайту закладу освіти (із фокусом на повагу прав людини в онлайновому просторі та інших чинних нор- мативно-правових актів; здійснено аналіз сучасної літератури щодо впровадження універсаль- ного дизайну в заклади освіти України, який засвідчив актуальність теми дослідження та є під- ставою до зміни філософії закладів освіти шляхом реалізації концепції універсального дизайну, адже доступність важлива усім і має стати способом інвестування в суспільство для всіх його членів, а дотримання норм і стандартів доступності є обов’язковим у всіх сферах людської діяль- ності, в першу чергу у сфері освіти; наведено відмінні риси навчання в звичайному класі та класі з універсальним дизайном; розроблено карту для аналізу сайтів закладів освіти за певними кри- теріями та показниками, які їх визначають на наявність елементів універсального дизайну; про- аналізовано сайти закладів освіти різних рівнів та форм власності міста Києва з метою визна- чення елементів універсального дизайну, що застосовуються.
Завантаження
Посилання
Абросімова І., Кизимчук О. Інклюзивний дизайн та його використання. URL: https://er.knutd. edu.ua/bitstream/123456789/13331/1/Abrosimova_05-06.06.2019.pdf (дата звернення 05.10.2022)
Байда Л. (2020). Як застосовувати в школах універсальний дизайн, стандарти доступності й розумне пристосування. URL: https://nus.org.ua/articles/yak-zastosovuvaty-v-shkolah-universalnyj- dyzajn-standarty-dostupnosti-j-rozumne-prystosuvannya/ (Дата звернення: 21.10.2022)
Закон України «Про авторське право і суміжні права». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/3792 12/stru2 (Дата звернення: 10.10.2022).
Закон України Про освіту. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Дата звернен- ня: 10.10.2022).
Конвенція про права інвалідів. Резолюція Генеральної асамблеї ООН № 61/106, прийнята на шістдесят першій сесії ГА ООН 2006 року (Конвенцію ратифіковано законом України № 1767-VI від 16.12.2009). URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_g71 (Дата звернення: 10.10.2022).
Методичні рекомендації щодо організації роботи сайту закладу освіти(із фокусом на повагу прав людини в онлайновому просторі) / Громко Г.,Мельник О., Сокол І., Черних О. Київ: ВАІТЕ, 2020. 20 с.
Сидорченко О. І., Палій С. М. (2015) Універсальний дизайн як спосіб вирішення проблем до- ступності. Науковий погляд в майбутнє. Т. 10. № 1.1. С. 148-152., С. 150
Bar, L., & Galluzzo, J. (1999). The accessible school: Universal design for educational settings. Berkeley, CA: MIG Communications
Contextual Bases for Integrating Universal Design into the U.N. Convention on Persons with Disabilities [Electronic resource]. 2004. Access mode: http://www.un.org/esa/socdev/enable/rights/ahc3aa.pdf
Mace, R. L., Hardie, G. J., & Place, J. P. (1996). 6 Accessible environments: Toward universal design. Raleigh: North Carolina State University. www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/ACC Environments.pdf
ResolutionoftheCounciloftheEuropeanUnionandtheRepresentativesoftheGovernmentsoftheMember States, meeting within the Council, on a new European disability framework [Electronic resource]. 2010. Access mode: http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX:42010X1120(02)
REFERENCES
Abrosimova I., Kizimchuk О. (2019). Inkliuzyvnyi dyzain ta yoho vykorystannia [Inclusive design and its use] [in Ukrainian]. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/13331/1/Abrosimova_05-06.06.2019. pdf
Baida L. (2020). Yak zastosovuvaty v shkolakh universalnyi dyzain, standarty dostupnosti y rozumne prystosuvannia [How to apply universal design accessibility standards and smart adaptation in schools] [in Ukrainian]. https://nus.org.ua/articles/yak-zastosovuvaty-v-shkolah-universalnyj-dyzajn-standarty- dostupnosti-j-rozumne-prystosuvannya/
Zakon Ukrainy “Pro avtorske pravo i symizhni prava” [Law of Ukraine “On copyright and related rights”]. [in Ukrainian URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3792-12/stru2 (Date of application: 10.10.2022).
Zakon Ukrainy Pro osvitu (2017). [Law of Ukraine on Education] [in Ukrainian]. https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Convention on the Rights of the Disabled. Resolution of the UN General Assembly No. 61/106, adopted at the sixty-first session of the UN General Assembly in 2006 (the Convention was ratified by the Law of Ukraine No. 1767-VI of 16.12.2009). [in Ukrainian]. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_ g71 (Date of application: 10.10.2022).
Metodychni rekomendatsiyi shchodo orhanizatsiyi roboty saytu zakladu osvity (iz fokusom na povahu prav lyudyny v onlaynovomu prostori) [Methodological recommendations for the organization of the website of an educational institution (with a focus on respect for human rights in the online space)] /
H. Gromko, O. Melnyk, I. Sokol, O. Chernykh. Kyiv: VAITE, 2020. 20 p. [in Ukrainian].
Sydorchenko O. I., Palii S.M. (2015) Universalnyi dyzain yak sposib vyrishennia problem dostupnosti [Univeral design as a method of the decision of problems of availability]. A scientific look into the future. Т. 10. № 1.1. P. 148-152. [in Ukrainian].
Bar, L., & Galluzzo, J. (1999). The accessible school: Universal design for educational settings. Berkeley, CA: MIG Communications. [in English].
Contextual Bases for Integrating Universal Design into the U.N. Convention on Persons with Disabilities. 2004. [in English]. http://www.un.org/esa/socdev/enable/rights/ahc3aa.pdf
Mace, R. L., Hardie, G. J., & Place, J. P. (1996). 6 Accessible environments: Toward universal design. Raleigh: North Carolina State University. in English]. www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/docs/ACC Environments.pdf