Pedagogical Case as a Tool for Training Future Teachers: Research Analysis, Theoretical Foundations and Practical Implementation
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.434Abstract
The article explores the pedagogical case as an effective tool for the professional training of future
teachers in the context of the modernization of higher pedagogical education. The relevance of its implementation
in the educational process is substantiated in accordance with the requirements of new professional standards
and the societal demand for a competent, innovation-oriented teacher. The article presents an analysis
of contemporary domestic and international studies that reveal the didactic potential of the case method, its role
in the development of critical thinking, professional reflection, and the ability to independently make pedagogical
decisions. It is shown that case-based learning aligns with the constructivist paradigm, directing students
toward in-depth understanding of pedagogical situations and the formation of their own professional position.
The article outlines methodological approaches to creating pedagogical cases, identifies sources for their content,
proposes an algorithm for their development, and formulates rules for their effective application. An original case
designed by the author is presented, aimed at mastering the regularities, principles, and methods of teaching
and upbringing. Examples of tasks, forms of student interaction, and criteria for assessing learning outcomes are
provided. The article concludes with a reflection on the potential of the case method as an educational tool that
facilitates the integration of theory and practice in teacher training: The pedagogical case serves as an effective
means of contextual and activity-based learning, ensuring the integration of students’ theoretical knowledge
and practical experience. The use of the case method contributes to the development of key professional
competencies of future teachers, such as critical thinking, reflection, communicative and analytical culture, and
the ability to make decisions in situations of uncertainty. The process of designing and implementing cases fosters
in students an active professional stance focused on meaning-making, evaluating alternatives, and building
pedagogical interaction based on humanistic values
Downloads
References
Головко І. О. Використання кейс-методу в професійно-орієнтованому навчанні іноземної мови
студентів нелінгвістичних спеціальностей. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. Вип. 210.
С. 77–83. URL: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1593
Гунько І. В., Волошина О. В. Застосування кейс-методу в процесі викладання іноземної мови
в умовах навчально- науково-виробничого комплексу «Всеукраїнський науково-навчальний кон-
сорціум». Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 32. Т. 2. С. 75–79. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/
archives/2021/32/part_2/17.pdf
Доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного
розвитку суспільства у 2023 році. С. 18. URL: http://surl.li/rgceeq
Концепція розвитку педагогічної освіти. 2018. URL: http://surl.li/mxzqjn
Кремень В. Г. Педагогічна специфіка освіти дорослих. Доповідь на Всеукраїнському форумі
«Україна 30. Освіта і наука». 1 червня 2021 р. Київ. Вісник Національної академії педагогічних наук
України. № 3(1). С. 1–3. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-3-6
Леонтьєва І. В. Педагогічний кейс як засіб розвитку критичного мислення майбутніх викладачів.
Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2019. № 32. С. 29–38. ISSN 2311-2409
Метод кейсів в підготовці майбутніх офіцерів-прикордонників до професійної діяльності
в пунктах пропуску через державний кордон. Збірник наукових праць Національної академії Дер-
жавної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. 2021. № 22(3). С. 79–91. DOI: https://
doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v22i3.513
Скопенко Н. С. Case-study — інноваційний метод навчання. Імплементація сучасних техноло-
гій навчання у навчальний процес : матеріали Міжнародної наукової конференції. 17–18 березня
р. Київ : НУХТ. С. 84–91. URL: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/19785
Федів В. І., Олар О. І., Бірюкова Т. В., Микитюк О. Ю., Кульчинський В. В. Використання кейс-мето-
ду під час вивчення дисципліни «Медична та біологічна фізика». DOI: https://doi.org/10.32342/2522-
-2021-1-21-31
Das, S., Das, A., Rai, P., & Kumar, N. (2021). Case-Based learning: Modern teaching tool meant
for present curriculum: A behavioral analysis from faculties’ perspective. Journal of Education and Health
Promotion, 10, 372. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_1265_20
REFERENCES
Holovko, I. O. (2023). Vykorystannia keis-metodu v profesiino-oriientovanomu navchanni inozemnoi
movy studentiv nelinhvistychnykh spetsialnostei. [Employing Case-Study Method in Teaching Students
of Non-Linguistic Specialities Professionally-Oriented Foreign Language]. Naukovi zapysky / Academic
Notes, Series: Pedagogical Sciences, 210(2023), 77–83 [in Ukrainian].
https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1593
Hunko, I. V., & Voloshyna, O. V. (2021). Zastosuvannia keis-metodu v protsesi vykladannia inozemnoi
movy v umovakh navchalno-naukovo-vyrobnychoho kompleksu «Vseukrainskyi naukovo-navchalnyi
konsortsium» [Application of the case method in foreign language teaching within the educational,
scientific and industrial complex “All-Ukrainian Scientific and Educational Consortium”]. Innovatsiina
pedahohika, 32(2), 75–79 [in Ukrfainian].
http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2021/32/part_2/17.pdf
Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. (2023). Dopovid pro yakist vyshchoi
osvity v Ukraini, yii vidpovidnist zavdanniam staloho innovatsiinoho rozvytku suspilstva u 2023 rotsi (p. 18)
[Report on the quality of higher education in Ukraine and its compliance with the tasks of sustainable
innovative development of society in 2023]. [in Ukrainian].
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2018). Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity [Concept
for the Development of Pedagogical Education]. [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (2021). Pedahohichna spetsyfika osvity doroslykh: dopovid na Vseukrainskomu forumi
«Ukraina 30. Osvita i nauka» [Pedagogical Specific Character of Adult Education: Report at the All-
Ukrainian Forum “Ukraine 30. Education and Science”], June 1, 2021, Kyiv, Ukraine. Visnyk Natsionalnoi
akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy / Herrald of the National Academy of Educational Sciences
of Ukraine, 3(1), 1–3 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-3-6
Leontieva, I. V. (2019). Pedahohichnyi keis yak zasib rozvytku krytychnoho myslennia maibutnikh
vykladachiv [The Pedagogical Case as a Means of the Development of Critical Thinking of Future Teachers].
Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika / Pedagogical Education: Theory and
practice. Psychology. Pedagogy, 32, 1–38 [in Ukrainian]. ISSN 2311-2409
Zabolotna, O., & Bereziuk, V. (2021). Metod keisiv v pidhotovtsi maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv
do profesiinoi diialnosti v punktakh propusku cherez derzhavnyi kordon [Case Study Method in Training
Future Border Guard Occers for Professional Activities at Border Crossing Points]. Zbirnyk naukovykh
prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, Seriia: pedahohichni nauky, 22(3),
–91 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v22i3.513
Skopenko, N. S. (2015). Case-study — innovatsiinyi metod navchannia [Case-Study as an Innovative
Teaching Method]. In Implementation of Modern Educational Technologies in the Educational Process:
Proceedings of the International Scientific Conference, 17–18 bereznia 2015 r. (pp. 84–91), Kyiv: NUFT
[in Ukrainian].
https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/19785
Fediv, V. I., Olar, O. I., Biriukova, T. V., Mykytiuk, O. Yu., & Kulchynskyi, V. V. (2021). Vykorystannia
keis-metodu pid chas vyvchennia dystsypliny «Medychna ta biolohichna fizyka» [Application of the Case-
Study Method in the Study of the discipline «Medical and Biological Physics»]. [in Ukrainian].
https://doi.org/10.32342/2522-4115-2021-1-21-31
Das, S., Das, A., Rai, P., & Kumar, N. (2021). Case-Based Learning: Modern teaching tool meant
for present curriculum: A behavioral analysis from faculties’ perspective. Journal of Education and Health
Promotion, 10, 372 [in English].