Діагностика впровадження інноваційних практик в університетській освіті: реальний стан і перспективи
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4210Анотація
У статті розглядається діагностувальний етап впровадження інноваційних практик в університетській освіті, їхня актуальність, реальний стан і перспективи, які впливають на розвиток
або занепад цієї галузі. Автори підкреслюють важливість застосування інноваційних цифрових
ресурсів у системі освіти дорослих, особливо в умовах сучасних криз. Основною метою статі є
відстеження актуальних проблем, з якими стикнулися студенти під час навчання в умовах війни
в ході впровадження інноваційних практик, та запобігання можливим ризикам у галузі вищої освіти. Стаття досліджує актуальні виклики, доцільність використання та шляхи мінімізації ризиків інновацій, аналізуючи переваги та недоліки таких інструментів штучного інтелекту.
Автори також визначають основні характеристики понять «інновація» та «інноваційні практики», що спрямовані на забезпечення якісної освіти в кризових умовах, таких як повномасштабна війна й перебої з електропостачанням.
Увагу приділено впливу європейського освітнього простору на вищу освіту України, зокрема інтеграції європейських стандартів навчання. Проаналізовано проблеми системи освіти дорослих у Європі, де особливо актуальною є підготовка висококваліфікованих педагогів.
У висновках підкреслено, що впровадження інноваційних практик у вищу освіту є вирішальним
фактором для збереження інтелектуального потенціалу нації в умовах ХХІ ст. Майже всі студенти,
які взяли участь в опитуванні, знають сутність інновацій та інновацій в освіті, що вказує на їхню
обізнаність у використанні інноваційних практик. Для здобувачів освіти інноваційні практики —
це сучасний підхід до навчання та урізноманітнення освітнього процесу. Педагоги, які викладають
у закладах вищої освіти, застосовують інноваційні технології під час вивчення багатьох дисциплін.
Серед упроваджених інноваційних технологій студентам подобається: інтерактивне навчання,
користування електронними платформами, штучним інтелектом та процесом дизайн-мислення. Найбільш уживаною інноваційною практикою здобувачі освіти вважають електронні
платформи, штучний інтелект та цифрові ресурси. До того ж отримані результати опитування студентів свідчать про те, що штучний інтелект позитивно впливає на якість вищої
освіти. Щодо відповідей здобувачів освіти на поставлені запитання стосовно переваг та недоліків впровадження інноваційних практик у вищій освіті України з’ясовано таке. Перевагами є те,
що інноваційні технології забезпечують ефективніше навчання, сприяють розвитку вищої освіти в Україні та задовольняють потреби сьогодення. Недоліки відсутні.
Завантаження
Посилання
Братко М.В., Козир М.В. Педагогічна інноватика: навч.-метод. посіб. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. 272 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/40105
Ганечко І., Афанасьєв К. Інноваційні проєкти та штучний інтелект: нові можливості. Проблеми
та перспективи розвитку інноваційної діяльності в Україні: виклики воєнного часу: тези доповідей
ХІV Міжнародного бізнес-форуму (Київ, 23 березня 2023 року). Київ, 2023. С. 155–157.
Дубасенюк О.А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики:
зб. наук.-метод. пр. Житомир, 2014. С. 12–28.
Желанова В.В., Козир М.В. Використання ІКТ і медіаресурсів студентами-філологами в освітньому процесі ЗВО: моделі й стратегії. Педагогічна освіта: теорія та практика. Психологія. Педагогіка. 2022. № 38 (2) С. 44–50. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/345
Інноваційна практика інжинірингу. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/2fd58b66-
da6e-4850-a43b-13c8b8178171/content
Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти: моногр. / за наук. ред.
д. пед. н., проф. Л.З. Ребухи. Тернопіль: ЗУНУ, 2022. 143 с.
Козир М., Іващенко А. Цифрові технології як інструмент консультативної діяльності в освіті дорослих. Педагогічна освіта: теорія та практика. Психологія. Педагогіка. 2023. № 39 (1). С. 73–79
URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/365
Козир М., Сад А. Виклики та ризики впровадження інноваційних практик у вищу освіту України. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2023. № 40 (2). С. 65–69. URL:
https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/385
Огієнко О. Інноваційний розвиток освіти дорослих як вимога сучасності. 2019. С. 20–22. URL:
https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/01/%D1%82%D0%BE%D0%BC-1.pdf
Фішер Річард. Як ми ледь не знищили самих себе. 2021. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/
vert-fut-56904731
Швидун В.М. Інноваційні процеси в освіті України. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 81. С. 87–90.
Що таке штучний інтелект: історія, види та складові. URL: https://gigacloud.ua/blog/navchannja/
scho-take-shtuchnij-intelekt-istorija-vidi-ta-skladovi
Яцюк Д. Чи може Chat GPT замінити людський інтелект. 2023. С. 151–152.
Alisic, E., Bus, M., Dulack, W., Pennings, L., & Splinter, J. (2012). Teachers’ Experiences Supporting
Children after Traumatic Exposure. Journal of Traumatic Stress. Vol. 25, No.1. Pp. 98–101.
Klaus, D. (2022) Implementing a Trauma-Informed Compassionate Classroom to Increase Student
Engagement and Academic Achievement: doctoral thesis. Wilmington University. 115 p.
REFERENCES
Bratko, M. V., & Kozyr, M. V. (2021). Pedahohichna innovatyka. [Pedagogical Innovations]. Navchalnometodychnyi posibnyk, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv, 272 p. ISBN 978-617-658-105-5
[in Ukrainian].
https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/40105
Hanechko, I., & Afanasiev, K. (2023). Innovatsiini proiekty ta shtuchnyi intelekt: novi mozhlyvosti
[Innovative Projects and Artificial Intelligence: New opportunities]. Problems and Prospects
of the Development of Innovative Activity in Ukraine: Challenges of wartime, pp. 155–157 [in Ukrainian].
Dubaseniuk, O. A. (2014). Innovatsii v suchasnii osviti. Innovatsii v osviti: intehratsiia nauky i praktyky
[Innovations in Modern Education. Innovations in Education: Integration of science and practice]. Collection
of scientific and methodological works, pp. 12–28 [in Ukrainian].
Zhelanova, V. V., Kozyr, M. V. (2022). Vykorystannia IKT i mediaresursiv studentamy-filolohamy
v osvitnomu protsesi ZVO: modeli i stratehii [Use of ICT and Media Resources by Students of Philology
in the Educational Process of Higher Education: Models and strategies.] Pedagogical Education: Theory and
Practice. Psychology. Pedagogy, 38(2/2022), pp. 44–50 [in Ukrainian].
https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/345
Innovatsiina praktyka inzhynirynhu [Innovative Engineering Practice]. [in Ukrainian].
https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/2fd58b66-da6e-4850-a43b-13c8b8178171/content
Innovatsiini tekhnolohii navchannia v umovakh modernizatsii suchasnoi osvity (2022). [Innovative
Learning Technologies in the Conditions of Modernization of Modern Education]. Monohraf, Ternopil:
ZUNU. 143 p. [in Ukrainian].
Kozyr, M., & Ivashchenko, A. (2023). Tsyfrovi tekhnolohii yak instrument konsultatyvnoi diialnosti
v osviti doroslykh. [Digital Technologies as a Tool of Advisory Activities in Adult Education.]. Pedagogical
Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 39 (1/2023), pp. 73–79 [in Ukrainian].
https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/365
Kozyr, M., Sad, A. (2023). Vyklyky ta ryzyky vprovadzhennia innovatsiinykh praktyk u vyshchu osvitu
Ukrainy. [Challenges and Risks of Implementing Innovative Practices in Higher Education of Ukraine].
Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 40 (2/2023), pp. 65–69 [in Ukrainian].
https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/385
Ohiienko, O. (2019). Innovatsiinyi rozvytok osvity doroslykh yak vymoha suchasnosti. [Innovative
Development of Adult Education as a Modern Requirement]. Pp. 20–22 [in Ukrainian].
https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/01/%D1%82%D0%BE%D0%BC-1.pdf
Richard Fisher. (2021). Yak my led ne znyshchyly samykh sebe [How We almost Destroyed Ourselves].
[in Ukrainian].
https://www.bbc.com/ukrainian/vert-fut-56904731
Shvydun, V. M. (2022). Innovatsiini protsesy v osviti Ukrainy [Innovative Processes in the Education
of Ukraine]. Pedagogy of Creative Personality Formation in Higher and Secondary Schools, 81, pp. 87–90
[in Ukrainian].
Shcho take shtuchnyi intelekt: istoriia, vydy ta skladovi [What is Artificial Intelligence: History, types
and components]. [in Ukrainian].
https://gigacloud.ua/blog/navchannja/scho-take-shtuchnij-intelekt-istorija-vidi-ta-skladovi
Yatsiuk, D. (2023). Chy mozhe Chat GPT zaminyty liudskyi intelekt [Can Chat GPT Replace Human
Intelligence]. Pp. 151–152 [in Ukrainian].
Alisic, E., Bus, M., Dulack, W., Pennings, L., & Splinter, J. (2012). Teachers’ Experiences Supporting
Children after Traumatic Exposure. Journal of Traumatic Stress, Vol. 25, No.1, pp. 98–101 [in English].
Klaus, D. (2022). Implementing a Trauma-Informed Compassionate Classroom to Increase Student
Engagement and Academic Achievement: doctoral thesis. Wilmington University. 115 p. [in English].